Rederibranschen kräver svenskt register: ”Väldigt viktigt”

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Stämpelskatten är redan avskaffad och fler förändringar är på väg: Ett bareboatregister införs liksom en mer flexibel tonnageskatt. Regeringen genomför nu tre reformer som ska stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft – men hittills är det bara en som trätt i kraft. Bareboatregistret är ännu inte beslutat och tonnageskatten är under utredning.

– Problemet är att vi inte har något register i Sverige, så vi kan inte flagga svenskt. Det är som att leasa en svensk bil men med dansk registreringsskylt, säger Ove Johnsson, vd för Veritas Tankers, till EFN.

Ett bareboatregister innebär att fartyg som ägs i ett land men hyrs och drivs av ett svenskt rederi ändå kan registreras under svensk flagg. Sverige har i dag inget sådant register, vilket gör att många rederier tvingas använda utländsk flagg och därmed minskar antalet svenskflaggade fartyg. Ett av de rederier som väntas dra nytta av en sådan förändring är just Veritas Tankers.

– För oss betyder det nya förutsättningar och en chans att växa under svensk flagg. Vi vill gärna flagga svenskt, inte bara för att det är praktiskt utan också för att hjärtat säger att det är rätt. Min farfar började redan 1926 och vi har haft svenskflaggade fartyg i snart hundra år. Det är klart att jag kämpar för den svenska flaggen, säger Ove Johnsson.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) betonar att de beslutade och planerade åtgärderna handlar om både handel och säkerhet.

– Det här är reformer som kan göra verklig skillnad för svensk konkurrenskraft. När vi tillträdde gjorde vi det till en prioritet att stärka sjöfartens konkurrenskraft. 90 procent av vår handel är beroende av sjöfarten. Allt fler inser hur viktigt detta är, särskilt när säkerhetsläget har försämrats, säger han.

Samtidigt kvarstår flera utmaningar. Svenska rederier påverkas fortfarande av det geopolitiska läget, med oroligheter i Röda havet och ett försämrat säkerhetsläge i Östersjön.
Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart, välkomnar regeringens linje men påminner om att det krävs mer för att nå målet:

– Sjöfarten mår relativt väl just nu. Det går bra för svenska rederier, även om vi märker av att konjunkturen trampar vatten. Men för att vi ska kunna växa behövs just den här typen av regelförändringar, säger han, och fortsätter:

– Vi behöver verkligen en ökning av svenskflaggade fartyg. Regeringens reformer är oerhört viktiga men vi måste också se till att de verkligen blir verklighet, säger Anders Hermansson.

Medverkande

Anders FrickRedaktör och reporter

Gäster

Ove Johnsson Vd Veritas Tanker
Anders HermanssonVd Svensk Sjöfart
Andreas CarlsonInfrastruktur- och bostadsminister