Tech sänkte röda Nordenbörser
Oslobörsens OBX-index sjönk 0,1 procent till 1.885.
Aluminiumbolaget Norsk Hydro föll 3,8 procent. Aktien har fallit 13 av de 15 senaste handelsdagarna på Oslobörsen och befinner sig nu på den lägsta nivån sedan slutet av mars.
Precis som på resten av kontinenten gick AI-relaterade aktier svagt och Nordic Semiconductor föll 4,7 procent.
I Köpenhamn backade OMXC25-index 0,1 procent till 1.790.
Fraktjätten Maersk adderade 1,1 procent efter att företagets vd Vincent Clerc sagt att han förväntar sig att den globala efterfrågan på varuhandel ska förbli motståndskraftig resten av året.
"Den har varit stark under hela första halvåret, trots kriget och störningarna på energimarknaderna", sade han.
Demant, verksamt inom hörselhjälp, avancerade 1,2 procent efter att investmentbanken Jefferies höjt riktkursen från 275 danska kronor till 290 danska kronor och upprepat sin köprekommendation för bolaget.
Läkemedelsbolagen Novo Nordisk och Zealand Pharma handlades positivt med uppgångar på 2,6 respektive 0,9 procent.
Helsingfors OMXH25-index var ned med 1,7 procent till 6.216.
Telekombolaget Nokia föll tillbaka 2,3 procent efter gårdagens uppgång.
Verkstadskoncernen Metso ledde nedgången i Helsingfors och tappade 5,2 procent.
Följ taggar