Stockholmsbörsen stängde rött – industrijättar i botten

Vid 17.30 var det breda OMXSPI-indexet ned 0,9 procent, medan OMXS30-indexet backade 0,8 procent.
Stockholmsbörserna öppnade ned efter kraftiga fall i Asien under natten, där Seoulbörsen rasade över 6 procent och Tokyobörsen föll över 4 procent. Nedgångarna fortsatte sedan på fredagen.
Industrijättarna Sandvik, Atlas Copco och SKF tillhörde de största förlorarna bland storbolagen.
I toppen bland OMXS30-bolagen vid stängning fanns AstraZeneca, upp 1,3 procent, följt av telekombolagen Tele2 och Telia, som steg 0,9 respektive 0,6 procent.
Sivers fortsatte falla
Kursraketen Sivers Semiconductors hade en tung vecka och backade för fjärde handelsdagen i rad. Aktien stängde ned 5,5 procent till 63,35 kronor efter att som mest ha fallit omkring 18 procent under dagen. På en vecka tappade halvledarbolaget totalt 34,0 procent.
Efter att klädbolaget H&M lämnade en sämre delårsrapport än väntat, kom flera analytiker med nya rekommendationer. Pareto Securities sänkte till sälj från behåll med riktkursen 145 kronor. Danske Bank sänkte riktkursen till 170 från 175 kronor.
H&M backade 1 procent till 166,05 kronor på fredagen, och föll 2,4 procent under veckan.
Efter att SBB:s vd uppgav till Bloomberg att nya potentiella investerare visat intresse för fastighetsbolaget rusade aktien 5,3 procent.
Oljepriset sjönk ytterligare
Oljepriset fortsatte att falla och handlades i veckan för första gången på nivåer från före Irankriget. Vid 17.30 hade Brentoljan sjunkit ytterligare 4,8 procent på fredagen och handlades för 71,6 dollar per fat.
Följ taggar

