Irans varning om Hormuzfärden: ”Mycket farlig”

I lördags kom det internationella samverkansorganet JMIC med en uppmaning till fartygsägare att ta alternativa färdrutter genom Hormuzsundet. Organisationen skriver att fartygsägare bör överväga att passera sundet via den södra rutten med sina transpondersignaler aktiverade.
”Den södra transitrutten, längs Omans territorialvatten, har bekräftats vara fri från minor och är den rekommenderade rutten”, står det i JMIC:s skrivelse.
Uppmaningen står i strid med det Iranska revolutionsgardet instruktioner. Företrädare för Irans flotta kommunicerade i inhemska medier att all trafikering utanför de officiellt utmärkta rutterna är "mycket farlig och förbjuden", samt att samordning med iranska styrkor via den anvisade kommunikationskanalen är obligatorisk.

Samtidigt har trafiken genom sundet återhämtat sig. I helgen ska 93 fartyg ha passerat sundet och under tisdagen ska 31 passager dokumenterats. Enligt CNBC ska fartygen ha använt en kombination av iranska, omanska och av Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, utmärkta rutter genom sundet.
Alltjämt är det en bit kvar tills trafiken nått nivåerna före krigsutbrottet, då över 100 fartyg dagligen passerade genom sundet.
Oljepriset speglar den ökade trafiken. På torsdagsförmiddagen var priset för Brentolja nere på 72,30 dollar fatet.

