Gruvbolag och metaller mosas i onsdagshandeln
Guld och koppar är ned 3 procent och gruvbolag pressas på börsen när inflation och risk för räntehöjningar får investerare att rygga tillbaka.
– Det finns knappt några spekulativa långa positioner i basmetaller för närvarande, säger analytikern Gao Ying till Bloomberg.

Bolag med verksamhet inom kemikalier och byggmaterial håller S&P 500:s råmaterialsektor på gröna siffror i onsdagshandeln – men bolag med fokus på metaller faller tungt.
En allt starkare dollar och förväntningar om räntehöjningar från USA:s centralbank för att mota stigande inflation pekas ut som orsaker.
Guldpriset har under onsdagen varit nere under 4 000 dollar per uns för första gången sedan i november 2025 när avkastningen på räntemarknaden bedöms öka.
”Betydande omvärdering”
”Den primära drivkraften bakom guldets nedgång den senaste tiden har varit en betydande omvärdering av ränteförväntningarna”, skriver ING:s råvarustrateg Ewa Manthey på onsdagen.
Deutsche Bank ser dock efterfrågan spreta när småsparare flyr börshandlade fonder för guldinvestering medan centralbanker beskrivs uppvisa fortsatt starkt köpintresse.
Bland New York-börsens största gruvbolag backar Re Alloys och Nexa Resources båda tvåsiffrigt medan USA Rare Earth, Nova Minerals och MP Materials tappar i spannet 3–6 procent.
Guldgrävarna Freeport-McMoRan och Newmont Coporation tappar 3–4 procent och Southern Copper Coporation är ned dryga 3,5 kl. 19.03.



