Ekonomikanalen

Volvobolagens nya storsatsning: ”Otroligt spännande”

AB Volvo och Volvo Cars gör en gemensam satsning på
varumärket Volvo genom World of Volvo – ett 22 000 kvadratmeter
stort hus som innehåller allt från museum och restaurang till
konserthall och upplevelsecentrum. EFN var med på invigningen.


World of Volvo ska bli Göteborgs nya mötesplats. Det säger Magnus
Wrahme, vd på World of Volvo, till EFN.


– World of Volvo är Göteborgs nya spännande attraktion. En destination
och en mötesplats där man ska få uppleva varumärket Volvo. Där vi ger
tillbaka till Göteborg, säger Magnus Wrahme.


Nyligen invigdes de två Volvobolagens gemensamma satsning – men
frågan är hur stor effekt som den kommer att ha för besöksnäringen i
Göteborg.


– Detta kommer att berika något som redan är suveränt. Vi får möjlighet
att bjuda på en helt ny destination i centrala Göteborg. Där man kan få
komma in och uppleva utställning, restaurang och kongress, och till och
med gå på konsert. Det blir otroligt spännande att erbjuda detta till
Göteborg, säger Magnus Wrahme.


World of Volvo består av ett fem våningar högt hus i skandinavisk design,
och i utställningsdelen finns allt från bussar, bilar och lastbilar till båtar
och motorer. Vissa fordon och andra delar kommer efterhand att bytas ut,
beroende på vilket tema som är aktuellt just då.


Tidigare fanns Volvo Museum i Arendal i Göteborg, men World of Volvo är
mer än enbart ett museum.


– När vi nu flyttar in till centrala Göteborg och ska få ett bredare
publikunderlag så har vi naturligtvis ikoniska fordon, men också mycket
annat. För det här handlar inte bara om historia, utan även nutid och
framtid, och visar vart varumärket Volvo är på väg, säger Magnus
Wrahme.


Reporter: Anders Frick