Familjens pälskling får kosta på

Vissa vill ge sin hund det absolut bästa. Det är dyrare än oxfilé.

Det har ökat de sista åren, främst för att våra hundar blir äldre.

De lever längre. Det finns en hund i vart sjätte hushåll i vårt land.

Hunden blir en del av familjen, så vi lägger ut mer.

Kurvorna har stadigt ökat för varje år.

2016 och 2017 var det ungefär 17 miljarder som vi lade ut på sällskapsdjur.

Det är inte bara hund, men främst hund och katt.

Den trenden finns i Europa och USA också.

Det är en trend som går över hela världen.

Den här kostar 200 kronor och ger bättre andedräkt.

Det är en trend att man använder de här.

Den andra trenden är att man ser hundar som familjemedlemmar. Vi ska ge ett exempel.

När Martini fyllde tolv år, så serverade vi biff Rydberg med oxfilé.

Det visar den här allmänna trenden.

Bolaget är högt värderat och har gått upp, men jag tror på den långsiktiga trenden–

–och att man vill använda den här typen av produkter.

Det vi ser som har kommit de sista tio åren och som växer nu–

–är mer och mer sofistikerade kläder.

Vi har klätt på våra hundar för att skydda för regn eller kyla.

Men nu kommer glitter och annat. Man tycker att det är kul att klä upp sin hund.

Vi ser att fler och fler saker marknadsförs–

–både på nätet och i de olika specialbutikerna.

3,5 år senare har vi fabrik och finns över hela världen.

Den ökar, och jag tror att den kommer att öka framöver.

Framför allt är det många förstagångshundägare.

De köper inte en hund, utan de skaffar en familjemedlem.

Då blir man "label reader". Man är noga med innehållet och vad som finns i det.

Norden är vår starkaste marknad, men Asien kommer starkt.

Vår enskilt största marknad, om man splittar Norden i olika delar, är Korea.

I Sverige är kunderna allt från jägare i Norrland–

–till sjukpensionärer i Värmland och ungdomar i Uddevalla. Vi är utbredda.

Det är inte som man kan tro: Östermalm och Stockholm.

Men i Asien, Dubai och London är det mer förmögna innerstadsmänniskor.

Det är också förstagångshundägarna, "affluent middle class".

De vill veta vad som finns i produkten.

Vi ser mer och mer olika typer av startupbolag. De försöker göra olika...

Vi har videosamtal med veterinär.

Man söker temporärt nån som passar hunden.

De två största företagen är Mars och Nestlé. De har över 50 % av marknaden.

Mars har köpt Anicura, veterinärstationerna.

De känner pressen från alla små företag som kommer–

–som kan erbjuda en helt annan kvalitet än de. Det kommer många små spelare.

Nej, det beror nog på att hundar blir familjemedlemmar.

Många singlar skaffar hund, och många par, både straight- och gaypar.

De väljer det i stället för barn. Många barnfamiljer skaffar hundar.

Barnen kan ha ADHD, inlärningsproblem eller sociala problem.

Då är hunden en terapeutisk familjemedlem.

Det är mera det att hunden blir en familjemedlem snarare än bara en hund.

Att vi hade lågkonjunktur 2008 märks inte i de här siffrorna.

Hundar och andra sällskapsdjur är en del av vår familj. Vi kostar på dem mer och mer.

Den amerikanska industrin för sällskapsdjursprodukter värderades 2018 till 72,6 miljarder dollar. Hundägare lägger ned mer pengar än någonsin på husdjuren och hundarna blir allt fler.

”I Sverige lade vi 17 miljarder kronor på sällskapsdjur 2017. Det gäller främst hund och katt och det är en trend som går över hela världen”, säger Ulf Uddman, vd för Svenska Kennelklubben

Ett börsbolag som hakat på trenden är Swedencare, som bland annat tillverkar produkter som förbättrar hundens munhygien. Bolagets stigande aktiekurs har fått Spiltans vd Per H Börjesson att hålla ögonen på sektorn.

”Jag tror på den här långsiktiga trenden att man vill använda den här typen av produkter”, berättar han i Börslunch.

Den stora efterfrågan möts av ett växande utbud av nya produkter och företag med inriktning på hundar. Sonja Catani är vd och grundare av Hugo & Celine och började tillverka hundglass i sitt kök.

”Tre och ett halvt år senare har vi en fabrik och finns i hela världen”, säger hon.

Sektorn oroas inte av hotet om sviktande konjunktur. Enligt Ulf Uddman var lågkonjunkturen 2008 ingenting som märktes i siffrorna.

”Hunden är en del av vår familj och vi väljer att kosta på mer och mer saker”, säger han.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min