Risk för minskad efterfrågan på spannmål

Välkommen till EFN, säger jag till Mikael Jeppsson, spannmålschef på Lantmännen.

Tack för det.

Hur påverkar coronakrisen spannmålsmarknaden?

Den har påverkat spannmålsmarknaden på lite olika sätt.

I början av krisen, från och med den 1 mars–

–så sjönk priserna ungefär 10 %–

–beroende på att aktie- och oljemarknader sjönk kraftigt.

Då hängde världens spannmålspriser med ner.

Men halvvägs in i mars tog de fart uppåt igen–

–för då fick vi ökad efterfrågan på vete och grynhavre.

Det var minskad efterfrågan på maltkorn, som går till ölproduktion.

Den ökade efterfrågan berodde på att många länder började importera mer.

Man fyllde upp sina säkerhetslager i avvaktan på att tillgången kunde minska.

Det var också svårare att flytta spannmål från inlandet till exporterande hamnar–

–för det fanns inte tillgänglig exportkapacitet.

I Frankrike har mycket varit nedstängt, så den korta efterfrågan har ökat.

Det har drivit upp priserna till en högre nivå än vi hade tidigare.

Hur påverkar detta de svenska bönderna?

Deras priser baseras på världsmarknadspriser–

–så de var med om nedgången i mitten på mars–

–och så har de varit med om uppgången som pågått från andra halvan av mars.

Den svenska lantbrukaren påverkas även av den svaga kronan.

Den svenska kronan har försvagats under denna period.

Spannmålen nomineras i euro.

Kronförsvagningen har gynnat lantbrukarna. Man har ett bättre pris än före krisen.

Vad är prognosen framåt?

Det var upp i höstas, sen var det lite ner och nu är det upp igen.

Hur ser det ut framåt?

Vi rör oss med marknadskrafter som vi inte är så vana vid.

Normalt sett har vi en relativt stabil efterfrågan.

Den ökar 2 % om året i världen. Där är det inga stora avvikelser.

Det som varierar är–

–att tillgången skiftar beroende på hur vädret slår olika år.

Men nu har vi även fått en variation i efterfrågan.

Priserna steg drivet av en ökad efterfrågan–

–men vi tror att om vi tittar lite längre fram här, så...

Vi vet att världsekonomin kommer att minska det här året.

Vi kanske tappar 3-5 % av tillväxten. Då blir det negativ tillväxt.

Vi kör mindre bil och oljepriset har sjunkit.

En stor del av spannmålen, framför allt majsen i USA, används till etanol.

Vi konsumerar andra produkter.

Den ekonomiska negativa utvecklingen lär påverka länder som är i utvecklingsfasen.

De kommer inte att öka sin konsumtion.

Det är svårt att tro att det blir en konsumtionsökning i år.

Därmed riskerar priserna att falla.

Men väder och vind är fortfarande en lika stor faktor.

Hur ser den faktorn ut?

Vi har ju haft en förhållandevis mild, varm och blöt vinter i Sverige.

Tar vi den svenska situationen, så har vi en tidig och kall vår.

Det har regnat mycket under vintern. Det känns kallt nu, men vintern var mild.

Vi har inte haft stora bekymmer med att vetet har frusit bort.

Så långt ser det bra ut.

Nu börjar det bli torrt och vi behöver regn, helst inom en 14-dagarsperiod.

Det är ingen katastrof nu, men det blåser och dunstar, så vi behöver vatten.

Så här långt ser det okej ut.

Men det är lång tid kvar innan skörden kan bärgas.

Vad kan lantbrukarna, spannmålsodlarna, göra i det här läget?

Kan prissäkring vara ett tips?

Lantbrukarna sköter grödan för att få så hög avkastning och kvalitet som möjligt.

Där jobbar man likadant i dag som tidigare.

Det är inga beteendeförändringar inom det området.

Sen kan man utnyttja den situation man har i dagsläget.

Lantbrukarna kan sälja sitt spannmål i dag för leverans längre fram.

Den svagare kronan och uppgången, som eventuellt är tillfällig, kan utnyttjas.

Om man har en kalkyl, med dagens priser, som är okej för ens företag–

–så är det inte fel att se över om man kan säkra bort en del av sitt behov.

Sammanfattningsvis låter det som att det är ett svåranalyserat läge.

Det är svårt, som du säger. Vi har en parameter till–

–som normalt sett är mycket stabilare och som nu rör sig, i form av efterfrågan.

Det avgörs av hur länder öppnar upp eller hur långdraget detta blir.

Min slutsats är att vi kommer att se en lägre efterfrågan på spannmål.

Det är stor risk för det, och det är drivet av minskad majsanvändning i USA.

Jag tror att man ska vara... Det är svårt att bedöma vart det tar vägen–

–därför bör man bygga sin egen försäljningsstrategi–

–och jobba med de priser man har i dag och ser hur de ser ut för företaget.

Om de stämmer väl överens är det vettigt att säkra av delar av det.

Osäkerhetsfaktorerna gör att man inte kan hoppas och tro att det ska gå åt nåt håll.

–Stort tack för att du var med i EFN. –Tack själv.

Efter att spannmålspriserna under hösten legat på låga nivåer fick de en rejäl skjuts i mars. Många länder stängde ned produktion och den svenska exporten tog fart. Lantmännens spannmålschef Mikael Jeppsson menar att det berodde på den ökade korta efterfrågan, men långsiktigt ser det inte lika säkert ut.

”Vi rör ju oss bland marknadskrafter vi inte är vana vid. Nu har vi en variation även i efterfrågan”, säger han. ”Men väder och vind är fortfarande en lika stor faktor.”

Jeppsson råder de företagare som handlar med spannmål att jobba utifrån dagens läge, eftersom det är för svårt att förutsäga hur framtiden ser ut.

Reporter: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.8%
NASDAQ-100 2%
NASDAQ Composite 2.1%

Vinnare & förlorare

Hennes & Mauritz 7.5%
Hexpol 6.6%
NetEnt 5.7%
Stillfront Group -3.1%
Essity -3.6%
Paradox Interactive -4.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min