Saab rekryterar genom ridsport

Innovation och kreativitet är nästan det viktigaste vi har. Det är vår kärna.

I kreativa processer behöver man ha jämlikhet och mångfald.

Det har varit ett mål att få 50 % kvinnor i företaget.

Tittar man på ridsporten som sådan, så är det den näst största sporten i Sverige.

Vår grundläggande idé var att vi behöver komma ut till allmänheten i nån kanal.

Sponsring är för oss ett effektivt verktyg på det sättet.

Vi ville kombinera det här med att göra vårt varumärke mer känt–

–med att hitta en målgrupp med större andel kvinnor, där vi kan bidra med nåt.

Där hittade vi ridsporten. Vi såg ganska snabbt en ekvation som går ihop.

Ridsporten har kvinnorna.

Vi såg att vår innovativa inriktning, och den kreativa process vi har–

–kunde bidra starkt till ridsporten.

Om man är i stallmiljön hos ungdomarna, så ska det finnas en relevans.

Man kan tänka på hur man kan förbättra sin morgonrutin.

Det kan handla om att göra rent i stallet eller ha en teambuilding-aktivitet–

–eller titta på teknik som underlättar vardagen, träningen eller hästens välfärd.

Vi har gjort en riktigt stor satsning på Göteborg Horse Show.

I det som var EM 2017 hade vi en stor monter på nästan 300 kvadratmeter–

–där vi visade, med olika samarbetsformer, hur man kunde ta in teknik i ridsporten.

Det var lite av ett landmärke för Saab–

–att visa att vi kommer att vara i ridsporten långsiktigt.

Vi har tagit våra delmål, så vi har nått 30 %. Vi fortsätter framåt.

Vi hoppas att vi kan nå det inom några år. Men vi har länge sett att andelen kvinnor–

–som söker tekniska utbildningar minskar, eller ändrar sig inte drastiskt.

Nu har det skett en förändring på senare tid.

Den målgruppen får man bara inte missa. Vi vill anställa dem på Saab.

Vi ser resultat och har ett ökat intresse. Det här är en väldigt långsiktig satsning.

Vi vill öka intresset för en teknik eller en innovation–

–och att man tar en teknisk eller natur- vetenskaplig inriktning i tidig ålder.

Vi är nere på 14-15 år.

Det stora resultatet kommer vi nog att se om 5-10 år.

Men vi ser redan nu tjejer och killar som kommer till Saab–

–och som har sett oss i ridsporten.

Saab vill rekrytera fler kvinnor till bolaget genom att rikta sig mot ridsport. Nyligen hölls Sweden International Horse Show i Stockholm, en tillställning där Saab var en av huvudsponsorerna.

”Det har varit ett mål sedan länge att få kvinnor till en femtio femtio position i företaget”, säger Stefan de Flon, sponsoransvarig på Saab.

Stefan de Flon uppger att ridsporten både är ett sätt för Saab att nå ut till allmänheten men också ett sätt för bolaget att ge tillbaka till sporten.

”Vi såg också att vår innovativa inriktning och vår kreativa process kunde bidra till ridsporten ganska starkt.”

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1%
NASDAQ-100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Pandox 6.4%
Evolution Gaming Group 4.8%
Hexpol 4.3%
Paradox Interactive -1.3%
Essity -1.9%
Embracer -2.9%
Uppdaterad tis 11:36
Fördröjning 15 min