Så ska tusentals hållbara jobb skapas på Northvolt

Vi är i Skellefteå på byggarbetsplatsen för Northvolt 1.

Det är vår batterifabrik, vår "gigafactory", i norra Sverige.

Den ska i första fasen producera 16 gigawattimmar litiumjonbatterier.

Det innebär ungefär 150 000 elbilar.

–Hur många personer kommer att jobba här? –Ungefär 2 000 personer.

En hel infrastruktur behöver byggas upp. Det är mycket ingenjörer och operatörer.

Sen är det så klart vanliga jobb som alla företag har.

Den här platsen är den som vi har fått miljötillstånd för.

Byggnaden som vi ser bakom oss är den högsta byggnaden på tomten.

Den är 34 m hög. Det är material- prepareringen. Här tar vi in råmaterial.

Sen preparerar vi det till det som kallas aktivt katodmaterial.

Sen kommer vi att fortsätta bygga hus här på tomten.

Då fortsätter vi med att sätta ihop battericellerna.

Sen laddas de i ett visst mönster–

–för att de ska få den karaktär man vill ha på en battericell innan den går ut.

Att göra litiumbatteriet helt hållbart–

–är en nyckel för att vi ska klara omställningen till ett förnybart samhälle–

–och där fordonsflottan i Europa kommer med och blir hållbar på riktigt.

Vår strategi bygger på att se till att få ner koldioxidavtrycket i själva batteriet–

–men också på att jobba med återvinning av batterier vid livets slut.

Här har man lagt sig på ett elnät som bara har vatten- och vindkraft.

På det sättet får vi inget koldioxidavtryck över huvud taget.

Hur säkerställer ni att batteri- produktionen är hållbar i hela kedjan?

Vi bygger en leverantörskedja som är fri från oetiska och miljöbelastande ämnen.

Vi har valt att jobba nära gruvbolagen som vi köper våra råmaterial ifrån–

–och jobbar med återvinning. Vi minskar på sikt mängden som vi behöver ta ut.

När det gäller vissa typer av inköp har vi hittills valt att inte engagera oss–

–därför att vi inte har hittat hållbara sätt att köpa på.

Europa hade ingen riktig industriell satsning på batteriproduktion.

De behövdes göras nånting snabbt.

Då var det ett gyllene läge för Northvolt.

Hur finansieras satsningen?

Det är en kombination av investerare och en lånedel.

Våra stora investerare är Volkswagen, som är känt, och Goldman Sachs.

Sen har vi några mindre, som är AMF och Ikeas stiftelse.

Sen har vi kunder, som till exempel BMW... De har gått in i ett partnerskap med oss.

Hur mycket pengar är det?

I somras stängde vi en finansieringsrunda på ungefär 1 miljard dollar.

Kring en så här stor fabrik växer det fram leverantörer och restauranger.

Hur agerar ni för att få det här så effektivt som möjligt?

Vi tror på Skellefteå.

Vi vill att det byggs upp ett häftigt och blomstrande ekosystem kring vår satsning.

Vi ser redan nu att det händer.

Det kommer initiativ på bostadssidan.

Många är också intresserade av våra leverantörskedjor.

De kommer och söker sig till Skellefteå och det här området för att etablera sig.

–Det är jättekul att se. –Hur ser tidsplanen ut för det här bygget?

Nu bygger vi den här första delen, som är 16 gigawattimmar och ska vara färdig 2021.

Året efter hoppas vi få igång återvinningsanläggningen, alltså 2022.

2024 planerar vi att vara fullt utbyggda här i Skellefteå.

Batteriföretaget Northvolt bygger för fullt inför öppnandet av den stora fabriken i Skellefteå.

”Den ska producera i första fasen 16 gigawattimmar litiumjonbatterier, vilket innebär ungefär 150 000 elbilar”, säger Emma Nehrenheim, miljö- och hållbarhetschef på Northvolt.

Runt 2 000 personer kommer att arbeta på Northvolt i Skellefteå där hållbarhet kommer att vara i fokus:

”Att göra litiumjonbatteriet helt hållbart är nyckeln för att vi ska klara elomställningen och omställningen till ett förnybart samhälle”, säger Emma Nehrenheim.

”Vår strategi bygger på att vi både får ned koldioxidavtrycket i själva batteriet ordentligt, men också att vi jobbar med återvinning av batterier”, fortsätter hon.

Elnätet där fabriken ligger på ett ställe där det bygger helt på vatten- och vindkraft.

Att bygga upp en hållbart trovärdig leverantörskedja är också viktigt för Northvolt.

I somras stängde Northvolt en finansieringsrunda på runt 1 miljard dollar. De stora investerarna bakom projektet är Volkswagen och Goldman Sachs.

Runt fabriken kommer det givetvis byggas upp ett lokalt ekosystem med bostäder och underleverantörer.

2021 ska anläggningen vara igång och 2024 ska den vara fullt utbyggd.

Redaktör: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 3.1%
NASDAQ-100 7.4%
NASDAQ Composite 7.3%

Vinnare & förlorare

Klövern 16.7%
Loomis 11.9%
NCC 10.4%
Axfood -3.1%
Sinch -3.2%
Getinge -4%
Uppdaterad tis 15:09
Fördröjning 15 min