Så blir företag mer innovativa

För att höja innovationsförmågan krävs en strukturerad process–

–för insamlande och utvärderande av idéer från de anställda.

Strategin ska vara visionär, man ska vilja nåt, annars finns inget–

–att innovera mot. Och de anställda ska få tid att utforska nya idéer.

För att bli bättre på innovation krävs ett mål.

Innovationsförmågan byggs ofta på bolagets vision.

Bolaget kan ha gjort samma sak så länge att syftet är en produkt eller en tjänst.

Då måste målet flyttas längre fram.

Sen kan man titta på vad som ska göras och hur det ska göras.

Varför, vad och hur, är en bra start.

Hur kan organisationen i ett större bolag bli mer innovationsinriktad?

Det börjar med ledarskap. Kanske inte högsta ledningen–

–men nån måste tala om att världen förändras snabbt, innovation är viktig–

–för överlevnad och för att lyckas med resultaträkningen–

–med att attrahera och behålla talang, få lojala kunder–

–och vara konkurrenskraftiga. Motiverande argument för de flesta.

Hur kan man utveckla sin karriär med innovation?

Dela upp ditt fokus i tre horisonter. Och gör samma sak med dina idéer i ett bolag.

Det man gör här och nu, vilken kompetens och förmåga ska jag bygga upp...

Vill jag bli chef eller kanske entreprenör?

Och på lång sikt. Vill jag bli koncern-vd, investerare...?

Portionera sen ut saker att lära dig i de olika horisonterna.

Du var innovationschef på Spotify. Vilka lärdomar tar du med därifrån?

Jag var där under tillväxtresan.

Den största lärdomen var att bygga dynamiska modeller och strukturer–

–som klarar förändringar i bolaget.

Innovation krävs i alla faser, men hur innovation drivs skiljer sig–

–mellan startups, tillväxtbolag och stora, etablerade bolag.

Hur viktigt är hållbarhet för ett bolag som vill bli mer innovativt?

Hållbarhet och innovation sitter nog ihop i framtiden.

Det nya måste vara hållbart, annars accepteras det inte.

På arbetsmarknadsmässan Gadden delade Sofie Lindblom, grundare till Ideation360, med sig av sina bästa tips för hur företag kan bli bättre på innovation.

”Ibland kan man ha fastnat i att man har gjort samma sak väldigt länge”, säger hon och lägger till:

”Då behöver vi sätta målflaggan lite längre fram.”

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Mycronic 1.7%
Swedish Match 1.2%
Platzer Fastigheter 1.1%
Avanza -4.9%
Beijer Ref -7%
Sinch -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Norden i hållbarhetstopp1:17

    Norden i hållbarhetstopp

    Miljöfokus i Davos. Vegosatsning på norskt slakteri. AP-miljarder i fossila investeringar. Fler vill lagra el.

  • Spaningar för fondåret 20204:37

    Spaningar för fondåret 2020

    Gustav Sjöholm, sparekonom på Fondbolagens förening, berättar om svenskarnas kärlek till fonder och vad det beror på.