Så anpassar du företaget till en recession

Vi ska prata om vad man kan göra för att förbereda sitt företag för recession.

Vi har med oss Erik Sjölander från Småföretagarnas riksförbund.

Hej, Erik! Hur har ni bemötts av era medlemmar de här dagarna?

Det är jättestor oro och fasa.

Det här är ingen recession utan en kris som ramlar ner i huvudet på folk.

Regeringsbeslutet från i onsdags ger katastrofala följder.

Det var ingenting man kunde förbereda sig på–

–men som man är tvungen att rätta sig efter nu och jättesnabbt.

Om man står med sitt lilla företag och det börjar gå emot en rent ekonomiskt.

Vilka åtgärder kan jag vidta i det här läget?

En hel del märkte redan i onsdags kväll eller torsdag morgon...

De som drabbades först var restauranger och taxiförare.

De var tvungna att titta på hur de skulle minska kostnaderna.

Då gällde det att direkt anpassa beställningarna inför fredagen–

–och lördagen när det gällde matleveranser.

Det gällde att minska personalstyrkan på restauranger.

Det gällde att diskutera med banken om att skjuta upp amorteringarna på taxibilen.

Det gällde att höra med hyresvärden om man kunde skjuta på hyreskostnaderna.

Om man kunde förlänga leasingperioden för att minska kostnaden.

Många, många småsaker... Tyvärr sker det här samtidigt för många människor.

Leasingfirmorna, hyresvärdarna, bankerna fick många samtal om de här sakerna.

Att se över sina kostnader är ditt främsta råd.

Ursäkta... Det är på samma sätt som med vilken vanlig...

Vi är vanliga människor inte bara företagare.

Minskar intäkterna måste man se över hushållsbudgeten.

Nu blir det mycket morötter och lök som är billigt.

Det gäller att minska sina personliga kostnader också.

Det är inte bara för företag. En "vanlig" människa–

–har bara sina privata kostnader att titta på.

Hur kan man minska temperaturen i huset, kan jag låta bli att köpa tidning–

–lördagsgodis eller vad det nu kan vara.

Men företagaren har personal och verksamhet att ta hand om.

Den ena sidan är att minska kostnaderna.

Man kan också försöka bli uppfinningsrik och hitta nya affärsidéer.

Om jag har en taxi och inte har några kunder att köra–

–kan jag kanske köra ut mat till nån pensionär som inte bör gå och handla.

Eller så kan jag köra ut några saker åt en restaurang.

Eller vad nu människor behöver för hjälp med transporter.

Det kan vara både smått och stort men det har inte med persontransport–

–att göra, för den har regeringen stängt.

–Tack ska du ha, Erik Sjölander. –Tack själv.

I coronakrisens spår blir det tungt ekonomiskt för väldigt många småföretag. Vad kan man göra för att förbereda sitt företag för en recession?

Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson på Småföretagarnas Riksförbund, förklarar att många medlemsföretag känner en stor oro och fasa.

”Detta är inte en recession, det är en kris som ramlar ner i huvudet på folk. Det är ett regeringsbeslut som kommer i onsdags som ger sådana här katastrofala följder”, säger Erik Sjölander.

Det man som företagare kan göra för att förbereda sig är att skära i kostnader, som att dra ned på beställningar, minska personalstyrkan och diskutera med banken.

En annan lösning enligt Erik Sjölander är att vara uppfinningsrik och hitta nya affärsidéer.

”Om jag har en taxi och inte har några kunder att köra kanske jag kan köra ut mat till pensionärer som inte ska gå ut och handla efter reglerna eller prata med någon restaurang om jag kan köra ut saker eller vad det nu är för hjälp som människor behöver”, säger han.

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.8%
NASDAQ 100 -0.1%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Sinch 5.5%
Massolit Media 4.3%
Stillfront Group 3.5%
Sandvik -3.1%
Hennes & Mauritz -3.6%
SKF -3.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min