”Vi är väldigt egosinnade människor med stora drömmar”

Många kvinnor startar bolag, men inte tillräckligt många.

När vi kvinnor startar bolag, gör vi inte som männen.

Alla är duktiga flickor.

Vi börjar arbeta och vill ha lönsamhet direkt.

Det är en hård väg att gå. Männen tar in en massa pengar–

–och kör. De bolagen växer snabbare än kvinnornas.

Att bygga bolag runt sitt personliga varumärke–

–är tidens melodi.

Så kallade influencers kan tjäna 100 000 kronor–

–på bara ett sponsrat inlägg på Instagram.

Annonsmarknaden har för alltid förändrats–

–av den digitala tekniken.

Framför allt har kvinnor börjat bygga miljonbolag–

–runt sin egen närvaro i sociala medier.

En som har koll på den här utvecklingen är Hannah Widell.

Hannah Widell, hur ser ditt förhållande till pengar ut?

Oj, oj... Det här med pengar är nån form av resa.

Jag är uppvuxen i en frilansande familj.

Så pengar har aldrig varit självklart.

Jag är uppvuxen med att man måste jobba för att få pengar.

Men jobbar man hårt kan man tjäna ganska mycket.

Men jag har nog haft ganska mycket skräck runt pengar.

Vilken typ av skräck?

Jag ska kalla det respekt. Jag har respekt för pengar.

Det är blandade känslor.

Respekt i bemärkelsen att du sparar mycket–

–för att du är rädd...

Nej. Jag lever efter nån form av pengamagi.

"Give money away and the money will follow."

Man spenderar på massa olika sätt.

Jag har varit med om ett ekonomiskt trauma.

Jag hade gjort av med alldeles för mycket pengar–

–och hade inga kvar.

Efter det har jag byggt upp mig till att bli skuldfri.

Nu tjänar jag mycket pengar. Jag har alltid tjänat mycket.

Jag började jobba tidigt–

–och har alltid haft en ganska säker inkomst.

Jag har jobbat hårt och fått pengar.

Jag försöker säga att det är nån form av resa.

Privatekonomin har varit en resa till att förstå balansen–

–inte leva över sina tillgångar, hitta nåt bra i det–

–och att som kvinna ta sin egen ekonomi på allvar.

Det finns också en bolagsresa i det här–

–från att ha egen lön till att starta bolag–

–och ha ansvar för många människors lön.

Jag har gått från att inte vara ekonom–

–till att förstå att jag nog är en ganska bra ekonom.

Har kvinnor sämre självförtroende gällande ekonomi?

Sämre självförtroende–

–samt att vi inte har behövt hålla på med det så länge.

Vi har inte haft ansvar för pengarna i familjen–

–eller i våra yrken.

Tittar man på kvinnohistorien är det inte så länge sen–

–som vi inte hade rösträtt eller fick arbeta.

Där finns det fortfarande otroligt många kvinnofällor.

Utvecklingen går lite för sakta.

Kvinnofällor, som vad...?

Vi föder barn och är hemma.

Då kanske vi inte tar tag i hur pension och sparande.

Åren när vi faktiskt går hem...

Det gör vi till väldigt stor del.

När Amanda och jag bestämde oss för att starta eget...

Anledningen när vi spaltade upp på ett papper...

Amanda Schulman, din syster som du jobbar med.

Vi vill kunna föda så många barn vi vill–

–och samtidigt driva bolag och gå till jobbet, eller inte.

Som anställd hade jag inte kunnat göra karriär–

–och samtidigt föda tre barn.

Att just inte vara anställd är lite av en utveckling.

Stora kvinnliga medieprofiler som Amelia Adamo–

–som jag intervjuat tidigare, var just anställda.

De tjänade ganska bra som anställda–

–och gjorde innovationer inom mediehusen.

I dag startar många kvinnor eget–

–och bygger upp nånting runt sitt eget varumärke.

De bygger sitt eget mediehus.

Det har du gjort och sett båda sidor av utvecklingen.

Vad är fördelarna och nackdelarna?

Jag kommer ju familjemässigt från den sidan.

Min farmor hittade Amelia Adamo–

–och gjorde en liknande resa inom Bonnier.

Hon hade inte en spänn när hon dog.

Hon sitter på vår vägg för att påminna oss om–

–att vi ska ta betalt och våga vara kaxiga.

Jag har också jobbat inom stora mediehus.

Jag hade en 20 år lång mediekarriär–

–innan jag vågade starta eget.

De stora bolagen är fortfarande väldigt manliga.

Jag fick inte bli vd förrän jag satte mig själv i vd-stolen.

Däremot curlade jag en herrans massa manliga vd:ar–

–innan jag själv gav mig den chansen.

Det var inte självklart och jag hade inte självförtroendet–

–men antingen jag eller Amanda skulle vara vd.

Det är klart att det är jättetryggt att vara anställd.

Det är många fler kvinnor som startar bolag i dag–

–men inte tillräckligt många.

När vi kvinnor startar bolag, gör vi inte som männen...

Vi är duktiga flickor som arbetar–

–och vill ha lönsamhet direkt. Det är en hård väg att gå.

Männen tar in en massa pengar och kör.

De bolagen växer snabbare än kvinnors.

Den förändringen måste ske. Fortfarande är...

Är kvinnor för rädda för att ta in externt kapital?

Vi vet inte hur man gör. Vi har inte gjort det så länge.

Det är 0,01 % av allt investeringskapital–

–går till kvinnliga företagare.

Det beror på att i investeringsrummen sitter det bara män.

Männen har svårt att förstå kvinnorna.

Det här ett jättejobb som behöver göras.

Ni tog in kapital från Bonniers.

För första gången.

Vi hade drivit bolag utan att ta in kapital i sex år.

Sen bestämde vi oss för att göra en annan resa.

Det var av de här skälen?

Vi startade Perfect Day.

Vi satsade vår sista lön i ett aktiebolag.

Vi har dubblat omsättningen varje år–

–och haft en lönsam verksamhet.

Mycket för att man kan driva ett mediehus på det sättet.

Det har cykler som inte gör det så rörelsekapitaltungt.

Sen bestämde vi oss för att starta ett klädmärke–

–bygga på med e-handel–

–och starta ett kvinnligt livsstiluniversumet Hannaman.com.

Vi startade klädmärket med egna pengar från Perfect Day.

Sen började det växa och växa på rätt rejält.

Det är en väldigt framtung business.

Affärsmodellen är att man beställer kläderna här–

–och börjar sälja dem här borta.

Vi kunde inte växa som vi ville utan att ta in kapital.

Men det var läskigt...?

Nej.

Vi hade varit uppvaktade av Bonnier en längre tid.

När vi fick insikten om att göra så här–

–ringde vi till Ulrika Saxon och hon sa:

"Gå inte till nån annan."

Det var en ganska lyxig position.

Allting som har med business att göra kan vara läskigt.

Det är läskigt varannan dag i princip.

Men vi mötte en kvinna och inte en massa män.

Hon tog oss igenom det här på ett bra sätt.

Det är alltid läskigt att ge sig ut i nya banor–

–och göra saker och ting på nya sätt.

Du startade Perfect Day med din syster, Amanda Schulman–

–och Jan Zachrisson 2011.

Ni är ett mediehus som jobbar med karaktärsdrivet innehåll.

Vad är det?

Det man bestämde att bolaget skulle vara–

–kan vara nåt helt annat efter sju år.

När Amanda och jag bestämde oss för att starta–

–hade vi uttalat meningen:

"Vi ska arbeta med karaktärsdrivet innehåll"–

–"för alla plattformar." Det gör vi fortfarande.

Vi kom från tv-branschen–

–och hade jobbat med tv-utveckling i jättemånga år.

Det sista året började vi utveckla tv-formatet.

Vi byggde allting runt karaktärer, med "casting"–

–och med en personlig avsändare.

När man jobbar med tv har man fyra kunder–

–de stora kanalerna.

Det var mycket lättare att pitcha programmet–

–för kanalen och tittaren att ta ett beslut.

Det blev en väldigt rak väg.

Om det var centrerat runt en karaktär–

–snarare än ett koncept...?

Exakt. Vi kände att det var jättebra.

Vi sålde många tv-program. När de skulle produceras–

–hade vi en idé om en bok, sajt och podd.

Produktionsbolaget sa: "Lugna er, vi gör tv."

Vi ville göra allt det där.

Den känslan blev så otroligt stark, så att vi sa upp oss–

–och kastade oss ut i detta. Ibland ska man ha tajming.

Så ser det ut i dag, helt enkelt.

Vad är då "karaktärsdrivet innehåll på alla plattformar"?

Det är det som vi lever, andas och ser överallt hela tiden.

I dag väljer vi inte bara att titta på ett program.

Man följer olika personer. Allt har en personlig avsändare.

Har du nån bild av hur karaktärsdrivet innehåll–

–eller "impacter" eller "influencers"–

–vi har inte enats om vad de ska kallas–

–ser ut i Sverige jämfört med i andra länder?

När man lyssnar på vissa svenska influencers, kan de säga–

–att de får upp mot 200 000 för ett sponsrat inlägg–

–på Instagram. Jag vet att du känner till det.

Jag jämförde med viss internationell statistik...

Bianca Ingrosso pratar om att hon får–

–över 100 000 för ett sponsrat inlägg på Instagram.

Tittar man på en internationell influencer som Alexa Chung–

–en brittisk modepersonlighet, med betydligt fler följare–

–än Bianca Ingrosso, hävdar att hon bara får–

–3 300 dollar för ett sponsrat Instagraminlägg.

Martha Stewart, en amerikansk matprofil–

–tar runt 2 200 dollar. Hon har också fler följare.

Är det inflation i arvodena i Sverige–

–är marknaden hetare eller, eftersom svenskar–

–är besatta av teknik, är influencer viktigare i Sverige?

Har du några tankar kring det?

Jag tror att det har gått inflation i marknaden.

Men jag vet att Bianca Ingrosso säljer mycket produkter–

–åt många företag. Hon är nog värd sina slantar.

Det handlar så klart mycket om det.

Det handlar också mycket om vad man ska sälja.

Är det kopplat till en rabattkod–

–är konverteringen jättestark. Bianca Ingrosso–

–har säkert en fantastisk konvertering–

–mot sina följare med rätt varumärke.

Ska man bara vara med och synas lite–

–är det en annan taxa.

Olika typer av varumärken kan ge olika betalt.

De flesta marknader är på lite olika ställen.

Det handlar om vad som är stort på olika marknader.

I Sverige är Instagram jättestort just nu–

–och bloggarna inte alls.

I Norge är bloggarna fortfarande jättestora.

Det intressanta är skiftet från en fin bild–

–till rörligt innehåll, som nog blir det nästa stora.

Det är dyrare att producera. Det gör att arvodena sänks.

Rörligt innehåll på Instagram...?

I alla kanaler är det väldigt stort och tydligt.

Vi kommer nog att se en växling.

Men det är en bransch som går otroligt snabbt.

Det dyker hela tiden upp nytt.

Lika rörligt som arvodena är–

–lika rörligt är det vad som blir nästa gång.

Du är både företagsledare och en profil–

–i och för företaget. Hur ska man tänka kring det?

För mig är det omodernt att inte tänka så.

Man måste kunna vara människa–

–samtidigt som man leder och bygger företag.

Tidigare skulle företagsledare hålla sig på sin kant.

Profilskapandet, att synas utåt–

–och arbeta med sina egna produkter–

–är bara ett modernt sätt. Att inte kunna sammanföra dem–

–är för mig en konstig tanke.

Men man måste inte sammanföra dem offentligt.

Att vara människa och företagsledare–

–men inte vara helt transparent med det.

Du är företagsledare, men gråter också i en podd.

Den är populär–

–och många av dem som köper era produkter lyssnar på den.

Den rollen är inte traditionell.

En baksida finns väl? Du blir ert varumärke–

–och det som är personligt för dig blir en del av det.

Kanske känns kritik mer, för att den blir personlig.

Om du råkar ut för nåt personligt–

–hade du annars kunnat hålla undan det.

Men som känd person påverkar det som händer dig–

–även företaget och dina inkomster–

–på ett sätt som det annars inte hade gjort.

För mig är transparens det finaste som finns.

Varför då?

Att vi delar med oss hjälper så många människor.

Vi rör oss ständigt i det privata och företaget.

Att vi varit så transparenta med vårt bolagsbyggande–

–och den resan, är så viktigt för de tusentals tjejer–

–och kvinnor som lyssnar på oss. Att våga ta för sig–

–i yrket, att våga vara sig själv–

–och förstå att man är viktig.

Och att karriär kan göras på många sätt.

Vissa personer vill inte dela nåt och det respekterar jag.

Alla vill inte det.

Om jag delar med mig av nåt svårt ur mitt liv–

–och på så sätt hjälpa nån annan, har jag gjort nåt bra.

Många liknande profiler för varumärken anklagas ofta–

–för att de visar upp en fasad i sociala medier.

Ingen transparens, utan konstruerade varumärken–

–som folk låtsas passa in i för att sälja produkter.

Så är det säkert. Alla influencers har sitt sätt.

Kända människor, profiler, "impacters"...

Alla vägar är bra vägar.

Det handlar om mottagaren, om vad följarna vill ha.

Vi har alltid jobbat med total transparens.

Att berätta en historia i Fredagspodden...

De som lyssnar på Fredagspodden har nog en bild av oss–

–och vilka vi är. På Instagram är förstås bilden selektiv.

Så blir det med den typen av bilder.

Jag följer många olika typer av personer på Instagram.

Ibland vill jag bara titta på inredning–

–sorgfritt och fantastiskt.

Sen älskar jag dem som är personliga och humoristiska.

Att skapa nåbart innehåll på Instagram–

–är också ett hantverk.

Vi laborerar med många nya innehållshantverk–

–eftersom medierna är nya.

Det amerikanska affärsmagasinet Forbes hade Kylie Jenner–

–kändis, influencer och impacter med många följare–

–på omslaget i fjol. Hennes bolag Kylie Cosmetics–

–som säljer kosmetika, värderades av dem, konservativt–

–till 900 miljoner dollar.

Ett bolag som hon startade rätt nyligen–

–som har blivit framgångsrikt med bas i hennes varumärke.

Vi alluderade till det tidigare–

–hur en ofta kvinnlig profil...

Verksamheten växer, man kan tjäna pengar–

–och sen startar man företag kring den.

Ni har sålt många olika saker. Vin, kläder, hudvård...

Men vilken är nyckeln för att lyckas?

Framför allt... Vårt sätt att lyckas...

Vi grundar allt i innehåll.

Vi vill skapa innehåll på många olika sätt.

Våra kläder är också innehåll...

Vi har alltid en känsla för varför vi vill ha det här...

Vi skapar alltid saker vi själva vill ha.

Skriver vi en bok vill vi berätta en historia.

Skapar vi kläder vill vi själva bära dem.

För att kunden har en relation till er?

Ja, det är där vi är.

Vi är människor med stora drömmar–

–och lust att skapa olika saker.

Vi längtar efter olika saker–

–och de bolag vi drivit har gett oss möjlighet–

–att starta de här sakerna. En fantastisk resa.

Har du nån stor vision för bolaget?

Ja, annars driver man nog inte bolag.

Från en nivå bestämde vi oss att ta bolaget till nästa.

Visionståget går i gång.

Vi har mycket kvar att göra.

Fantastiska innehållsprojekt som vi brinner för.

Många härliga varumärken som vi vill sätta på kartan.

Och erövra världen.

Tack, Hannah Widell.

Hannah Widell är en av de många framgångsrika kvinnor som byggt miljonbolag runt sitt personliga varumärke. Hon är stjärna på Instagram och hörs varje vecka i en av Sveriges största poddar, Fredagspodden. Tillsammans med systern Amanda Schulman driver hon det växande produktionsbolaget Perfect Day.

I dag ansvarar hon för många andra människors lön. Hon varnar för ekonomiska kvinnofällor, som grundar sig i att kvinnor är hemma längre med barn än män. Men samtidigt anser hon att kvinnor generellt måste ta sin ekonomi på större allvar.

”Man måste förstå balansen och inte leva över sina tillgångar,” säger Hannah Widell.

Tillsammans med Katrine Marçal diskuterar hon också ett ekonomiskt trauma, sin entreprenörsresa och kvinnligt bolagsbyggande.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.6%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Klövern 3.2%
Sectra 2.7%
Vitrolife 2.7%
Hemfosa Fastigheter -2.1%
Kindred Group -2.7%
Addtech -3%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.