Billig olja skyndar på miljötänk

Det beror på flera faktorer.

Den första är att rent grundläggande är även de här företagsledarna och inflytelserika personerna–

–förstår att vetenskapen har dragit rätt slutsatser–

–och att verkligheten utanför fönstret är orsakad av mänskligt förändrat klimat.

Det vill säga att det kan kosta för mycket socialt och ekonomiskt att inte vara hållbar.

Det andra är att olja, naturgas och kol blir alltmer osäkra resurser.

Det vill säga i tillgång, pris, osäkerhet, konfliktfrågor–

–när det gäller andra faktorer som färskvatten, grundvatten, biologisk mångfald, ekosystem...

Ta bara öppna kolgruvor och hela debatten kring Kanada och USA och utvinning i öppna gruvor.

Vi ser att insikten blir allt tydligare.

Det är inte en attraktiv väg framåt att satsa alla sina resurser på fossil energi.

Slutligen är den viktigaste faktorn att vi har tippat världen mot att fossilfri energi–

–från sol, vind, vatten, biomassa–

–inte bara är möjlig att skala upp, utan är mer konkurrenskraftig.

Priset har gått ner nåt väldigt.

Det är en stor paradox för världen.

Tidigare trodde vi alltid att det krävdes höga oljepriser för att kunna skapa incitament–

–för förnybar energi. Att det krävdes högt pris för att göra det värt att satsa på sol, vind och vatten.

Det är precis tvärtom. Det låga oljepriset gör att det inte är värt att borra i Arktis, så Shell drar sig ur.

Å andra sidan konkurrerar sol, vind, vatten och biomassa på så låga prisnivåer–

–och kan skala upp på nivåer som gör att Kina i år beräknas installera solkraft–

–motsvarande nästan fem gånger Danmarks hela elförsörjning på förnybar energi.

Det är enorma kliv framåt på den förnybara energin.

”Företagen har tagit ett stort kliv framåt i miljömedvetenhet jämfört med vid klimatmötet i Köpenhamn.” Det säger Johan Rockström, professor i miljövetenskap till EFN:s Katrine Marçal. Ett viktigt skäl, enligt Rockström, är, paradoxalt nog det låga oljepriset.

  • Tele2 klår förväntningarna2:05

    Tele2 klår förväntningarna

    Både resultat och marginaler för teleoperatören Tele2 kom in starkare än väntat under det första kvartalet. Bolagets vd Allison Kirkby kommenterar resultatet och framtidsutsikterna för...

  • Dometic optimistiskt om Europa2:41

    Dometic optimistiskt om Europa

    Kylskåpstillverkaren Dometic rapporterade ett resultat enligt förväntan, men en organisk tillväxt som var högre än väntat. EFN:s Stina Ollila pratar med vd Roger Johansson om...

  • Kört för Le Pen enligt marknaden5:12

    Kört för Le Pen enligt marknaden

    Vad händer i makrovärlden i veckan? Ellinor Beckett och Claes Måhlén, chefstrateg på Handelsbanken, med allt du behöver veta om de viktigaste händelserna på de finansiella marknaderna.

  • Veckans fokus0:36

    Veckans fokus

    Har du koll på vad som händer i veckan? EFN tar en titt i agendan.