Sju bolag att betta på

Välkomna till EFN Börslunch.

Franska lyxkonglomeratet LVMH har höjt sitt bud på Tiffany–

–men här är det "betting" och "gambling" för hela slanten. Välkomna.

Med oss är Hjalmar Ahlberg, analytiker och Jesper Søgaard, vd för Better Collective.

Vi talar engelska, eftersom min danska inte är så bra.

Hur skulle du beskriva ert tredje kvartal?

Ett bra kvartal. De flesta är nog medvetna om att det är lågsäsong.

Vi hade inget VM i år, det var i fjol, så det var tuffa jämförelsesiffror.

Men tillväxten är ändå stark 54 %, det bästa kvartalet nånsin–

–och 25 % organisk tillväxt, jag är väldigt nöjd med den prestationen.

Året har verkligen varit bra. Vad ligger bakom framgången?

Bolaget noterades i juni 2018.

Vi har sett en stark utveckling i vårt viktigaste nyckeltal, NDC–

–nya deponerande kunder, som har levererat riktigt bra, över förväntan.

Och eftersom vi har "revenue share" med våra partner syns effekten senare–

–det vill säga nu. Vi har ackumulerat många nya spelare med våra partner–

–och de driver dagens intäkter.

Vad är bäst: "revenue share" eller CPA?

Det beror på.

Om du har fasta relationer med skickliga bookmakers, som vi har–

–föredrar jag alltid "revenue share"–

–för om de har en bra produkt, ett bra varumärke, blir spelarna lojala–

–och därför har vi en hög andel "revenue share".

Du följer inte det här bolaget, men några av konkurrenterna.

Hur ser du på affiliate-marknaden?

Marknaden har varit lite okänd för investerarna.

Men med Catena Media som noterades 2016 och Better Collective 2018–

–har vi fått mer insyn i branschen.

Historiskt har den drivits av många små bolag, men nu finns större bolag–

–med större sajter. Det finns ännu plats för den här verksamheten–

–även om konkurrensen svalnar när marknaderna regleras–

–och spelarna blir färre. Men exempelvis i USA finns många affiliates–

–och 10-15 operatörer på marknaden. De senaste åren har skett en övergång–

–från små till större bolag.

Ja, vi har sett en konsolidering, både bland operatörer och affiliates.

Det är logiskt, för operatörerna föredrar bra trafik på många marknader–

–där de kan lita på att vi uppfyller kraven.

Tidigare har de sett mindre affiliates som inte lyckades med det.

En trend som är logisk och troligen kommer vi att se större spelare.

Vi har en graf som visar att ni i Q2–

–gick om Catena Media i antal deponerande kunder.

Vad gör ni annorlunda?

Ni verkar vara mindre fokuserade på förvärvstillväxt.

Stämmer det?

Vi har gjort förvärv och tror på den strategin–

–men vi fokuserar på sportbetting.

Våra förvärv har varit stora sportbettingbolag.

Vi känner oss bekväma med att integrera dem till Better Collective.

Vi jobbar hårt med att ge de nya bolagen en bra introduktion.

Så att de nya medarbetarna förstår vilken typ av företag de är en del av.

Med mer trafik på fler marknader–

–kan vi leverera en bättre produkt till våra kunder, våra bookmakers.

Och även förbättra avtalen på den sidan.

Är bolagen billigare nu än för två, tre år sen?

Åtminstone inte dyrare.

Konkurrensen är inte lika hård som för två år sen.

Vi känner att vi har en fantastisk position med mycket i vår "pipeline".

För Better Collective har positionerat sig–

–som ett bolag som försäljare gärna säljer till.

Hur ser nästa års strategi för USA ut?

I år har vi gjort två förvärv i USA.

Ett av förvärven har en bra organisation med djup kunskap om sportbetting.

Det andra företaget har två tillgångar.

En sajt som heter VegasInsider.com, ett stort varumärke och en stor sajt–

–för sportbetting i USA.

Vi måste jobba mycket med den sajten, men den har stor potential–

–som vi vill realisera kommande år.

Och också år 2020...

Ser du fram emot det, eftersom du är så fokuserad på sport?

Ja, naturligtvis. 2019 är ett tråkigt år, utan stora mästerskap.

EM blir förstås fantastiskt.

Förändringen i EM med många värdländer–

–tror jag kan ge ett ännu större engagemang hos publiken i Europa.

Tack för att du kom. Medan du lämnar oss tittar vi på ett klipp.

Vi intervjuar Petter Nylander–

–som berättar om att gå från landbaserat till digitalt.

Spetskompetens kring hur man driver en digital affär–

–som landbaserade aktörer ofta underskattar.

Det är som en tamkatt och en vildkatt.

De ser likadana ut, men att äta whiskas ur farmors hand–

–är lite annorlunda mot att jaga mat varje dag.

Det är väldigt stor skillnad på att vara digital och landbaserad.

Det här med att gå från landbaserat till digitalt–

–är nånting som händer i USA just nu.

Vi kommer in på det ganska nu direkt.

Kan du inleda med att berätta hur USA öppnas upp för de här bolagen?

Historiskt har det varit förbjudet med sportbetting i USA–

–förutom i Nevada och nån liten delstat till fram till 2018.

Då blev det upp till varje delstat–

–att bestämma huruvida man ville ha sportbetting eller casinon online.

Det är en marknad som har varit förbjuden eller oreglerad.

Många har spelat sportbetting i USA, men inte lagligt.

Nu kommer det i delstat för delstat. New Jersey var tidigt ute.

Men marknaden är fortfarande i ett jättetidigt skede.

I år kommer den att omsätta 1 miljard dollar.

Enligt estimat är det kanske 5 miljarder om fem år–

–och 10 miljarder om tio år. Det är en enorm tillväxt under flera år–

–med flera intressanta exponeringar i den svenska sektorn.

Här ser vi en graf på hur sportbettingen i USA förväntas växa.

Estimaten utgår från vissa antaganden om vilka delstater som öppnas upp.

Det kan ändras beroende på om det blir tidigare eller senare än väntat.

Det kan bli både positiva och negativa överraskningar.

Det kan se väldigt linjärt ut med stark tillväxt i början.

Men det är beroende av vilka stater som väntas reglera.

Nu är det framför allt New Jersey samt några mindre stater.

Den stor intressanta är New York där man har en offline sportbetting–

–men man pratar om online förhoppningsvis 2020.

Den borde i alla fall komma 2021. Och sen Kalifornien–

–är en stat som är gigantisk om de reglerar.

Där finns en del lobbygrupper som har fysiska kasinon.

De är rädda att förlora intäkter om de tar in onlinebetting.

Blir det Kalifornien 2021-2022 är det extremt bra.

Blir det mer än en förskjutning snarare än att det inte kommer.

De som äger kasinona i Las Vegas–

–vill att det är så lite som möjligt online, om de inte är drivande.

När man tittar på Nevadadatan–

–så har de lyckats bra även när New Jersey kommit igång.

Det här är fortfarande ett intressant ställe att åka till och spela–

–även om det finns möjlighet att göra det online.

Det kan lyfta upp spelintresset generellt.

Om vi tittar på ett av bolagen som förhoppningsvis ska kunna–

–tjäna lite pengar på det här, så är det Catena Media.

En sargad spelar i Sverige.

Men du hoppas att det vänder med hjälp av USA.

Det här bolaget kom in på börsen och gjorde extremt många förvärv.

Jag tror de har gjort 35 stycken de senaste tre åren.

En del var bra, en del dåliga och en del okej.

Det som var bra är när de köpte ett bolag ganska tidigt i USA–

–inför att det skulle bli reglerat. Nu är det en jätteintressant tillgång.

Generellt har bolaget justerat om från att vara väldigt tillväxtdrivet–

–via förvärv till att gå på organisk tillväxt i framför allt USA.

I Q3 var USA ungefär 20 % av omsättningen. Det har blivit en betydande del av bolaget.

De närmaste tre åren kommer det att driva tillväxten.

Bara det räcker för att aktien ska vara köpvärd.

Övriga marknaden, Norden och Europa–

–har varit problematiska med reglering i Sverige och tuffa regler i Storbritannien.

Men 2020 blir förmodligen tillväxtår och även framåt.

Utmaningarna som har varit syns ju lite i värderingen.

Aktien har värderats högre än spelsektorn.

Spelsektorn handlas 10-12 gånger ebit.

När Catena introducerades på börsen låg den på 14-16 gånger ebit.

När de slutade växa och förvärva–

–och visade mindre organisk tillväxt än väntat har multipeln kommit ner–

–till under 10 gånger. Det visar att marknaden inte tror på tillväxtsiffrorna–

–så som jag och konsensus i sina förväntningar.

Det ser ut som om det har bottnat ut. Q3 indikerar att tillväxten är tillbaka.

Det är ett intressant spel på sportbettingtillväxten i USA–

–och även kasinodelen.

Vi ger oss in på Kambi som är ett rent spel på sporten.

Catena Media har både kasino och sport.

Kambi har fotbolls-EM nästa år.

Men att med USA som drivare skriva fler och fler avtal med olika operatörer.

De har haft en grym position med en produkt perfekt för den amerikanska marknaden.

Kasinon som är etablerade men inte har varit online över huvud taget.

De kanske inte är experter på sport.

Kambis produkt med en sportbok har varit perfekt för bolagen som finns.

–Den första kunden de tog, Draft Kings... –En ganska stor spelare, va?

De har tagit 20-30 % av marknaden i New Jersey.

Det är en grym kund för dem. Men de har fyra-fem kunder i USA.

De har även Penn National som är ett stort kasinonätverk–

–som förmodligen kommer att vara bra kommande år.

Jämfört med Catena Media har de en ännu stabilare intäktsmodell.

De har bara "revenue share". När de väl har kunderna är intäkterna återkommande.

Det är väldigt linjär och fin tillväxt.

Både historiskt och framåt. Vi tror att tillväxten fortsätter.

Nu mer drivet av USA än av Europa.

Det finns förbättringspotential av marginalerna. Det har man inte sett än.

Det har varit investeringar i USA. De har fått in större kunder där.

Nu när de växt på top-line bör det bli marginalförstärkningar.

Deras ebitda är 30 %. Leverantörer generellt ligger på 40-50 %.

Intäktsmodellen är rätt lik. Det kanske är lite mer arbetsintensivt–

–men det ska finnas lösnummerpotential också.

Det har funnits en del orosmoln kring att de skulle förlora avtalet med Draftkings–

–och med 888sport. Det kanske syns i värderingen i sin tur?

Så är det. När sportbetting blev avreglerat i USA–

–stack värderingen i väg till 30-40 gånger ebit, mot ett historiskt snitt på 25.

Det senaste året har värderingen gått ner. 888sport ska gå över till egen sportbok.

De gör nog det successivt. Kort efter det kom nyheten, eller spekulationen–

–att Draftkings ska köpa en leverantör för att kunna göra det själva.

Det har runnit ut i sanden, men det kan bli av. Då sjönk värderingen.

Men Draftkings har förlängt kontrakt, och upprättat nya, i flera delstater.

På kort sikt är de nog kund, men på lång sikt finns det en risk.

På tre års sikt har Kambi flera kunder där. Draftkingsrisken blir mindre.

Värderingsnedgången ger ett bra läge för investering.

I USA har tillväxten kommit i gång i sportbetting. Det växer extremt starkt.

Det syns direkt i Kambis siffror.

Det är, enligt dig, bra läge i både Catena Media och Kambi.

Ja, båda är bra spel på USA.

Bra. Vi går vidare och kollar om det är värt att betta på Sverige.

Det är ju en marknad som reglerades. Det har vi pratat om här och på andra ställen.

Det har ju... Utmaningarna efter regleringen–

–har dröjt sig kvar längre för bolagen än vad de flesta, kanske alla, trodde.

Så är det. Man har tittat på tidigare regleringar, i Italien och Danmark.

Där fick man en dipp. Sen kom det tillbaka.

I Sverige hade vi kommit längre i online-migreringen.

Nästan hälften är online på spel.

Det blev en större negativ effekt när skatten kom in–

–men också de nya reglerna på "responsible gambling".

Man kan anmäla sig till spelregistret och måste sätta insättningsgränser.

Det finns regler kring när får klicka på knappen i slotspel.

Det slog kraftigt mot kasino- och sportbettingbolag.

Sen är ATG och Svenska Spel två nya konkurrenter.

Stora förlorare verkar vara Betsson här.

–De är i alla fall störst förlorare. –Q1, och januari, var tufft.

Det var drivet av bonuseffekter. Man fick bara bonus en gång efter regleringen.

Man var tvungen att ge om till befintliga kunder.

Man utnyttjade det också, för att få nya kunder.

Man ska spela bort bonusen innan man kan spela för de riktiga pengarna.

Sen har det trendat upp för de flesta.

Leovegas hör till dem som tagit störst marknadsandelar efter den här regleringen.

Vi går vidare till försäljningstillväxten för Betsson och Kindred.

Den är inte jätterolig, utan bekräftar det vi såg på grafen innan.

–Det går fortfarande så där. –Det har varit en del förvärv där också.

–Detta är väl inte bara Sverige? –Nej.

För Betsson utgör Sverige 6-7 % och för Kindred är det runt 9 %.

–De har jättemånga andra marknader. –Vad är det mer för oroshärdar här?

Sverige har drivit den negativa tillväxten, men också Holland.

Den marknaden ska regleras 2021.

Man har ställt krav på operatörerna som är på denna, än så länge, oreglerade marknad.

De har ändrat betalningsmodeller–

–och så är det regler kring hur man riktar sig mot kunden.

Det har varit en del stora förändringar. Betsson har bytt varumärke.

Nu ser det ut att bottna ur, men det har drivit det negativa i Q1 och Q2.

Även i Norge har det varit regleringar.

De har prisats därefter. Vi kan raskt hoppa vidare till nästa.

Detsamma gäller Leovegas.

Innan vi tar Evolution Gaming... Dem måste vi hinna med, annars blir det ramaskri.

Leovegas ser ganska billigt ut. Det har varit en del uppköpsrykten på slutet.

Köps mindre operatörer upp nu när det inte är så dyrt?

Ja. Det finns potential för konsolidering, framför allt för de små.

Men även för större. Paddy Power och The Stars Group i Kanada har gått ihop.

Det finns även "mega-mergers" i sektorn. I Sverige har det nog varit för lite sånt.

Många har vuxit så bra att de inte har behövt konsolidera, men det kommer nog.

Då ska vi ge oss på Evolution Gaming, en Twitterfavorit.

De har blivit lite av en småspararfavorit. Men du är inte riktigt lika övertygad.

Nej, jag tycker att bolaget växer bra. Vinsterna är bra och marginalerna går upp.

Sen tycker jag att värderingen återspeglar det.

Den handlas i linje med snitt. Historiskt har värderingen varierat.

Det har varit kopplat till hur andelen reglerade intäkter växer i bolaget.

2018 gick aktien ner på låga multiplar. Det fanns en oro över tillväxten i Asien.

Oreglerade marknader var... De ändrade i hur de redovisade reglerat och oreglerat.

Men historiskt sett var det 36 % reglerat. Sen har det legat kring de nivåerna.

Det är alltså ett orosmoln. Försäljning och ebitda ser bra ut.

Värderingen var okej. Oron gäller att det är mycket oreglerat i deras intjäning.

Där ligger risken. Produktmässigt ligger de före och de har stor marknadsandel.

Konkurrenterna ligger efter, men sen kommer väl de också.

När multipeln kommer upp, så blir väl den risker mer relevant igen.

Det är ett imponerande bolag, men tyvärr ser jag inte...

Övriga sektorn är "downbeat". Där verkar det finnas mer uppsida–

–särskilt om man tror att vi bottnat ur på den negativa tillväxt vi såg i sektorn.

Jag skulle hellre gå på operatörer än Evolution.

En absolut sista fråga:

Kommer värderingarna i sektorn om ett år att vara högre eller lägre än i dag?

–Högre, tror jag. –Det var upplyftande sista ord.

Det var allt EFN Börslunch hade att bjuda på i dag, men missa oss inte i morgon.

Då kommer Jonathan Wilmot och vi ska prata strategi. Missa inte det.

Börslunch satsar i dag allt på betting. Better Collectives vd Jesper Søgaard intervjuas och Hjalmar Ahlberg från Kepler Cheuvreux analyserar bland annat Catena Media, Kambi, Evolution Gaming, Betsson. Kindred och Leo Vegas.

Programledare: Albin Kjellberg

  • En handfull tekniska nyårsraketer21:07

    En handfull tekniska nyårsraketer

    Espen Grønstad från Investtech och Martin Hallström från Swedbank bjuder på teknisk analys och potentiella nyårsraketer i dagens Börslunch. Dessutom intervjuas Balcos vd Kenneth Lundahl.

  • Balco: ”Vi utbildar marknaden”6:05

    Balco: ”Vi utbildar marknaden”

    Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. Bolagets vd Kenneth Lundahl gästar Börslunch för att prata om tillväxt, hållbarhet och konjunkturpåverkan framöver.

  • Saudi pressar Opec6:31

    Saudi pressar Opec

    Miljoner strejkar i Frankrike. Saudi pressar Opec att hålla kvoterna. Rejält uppsving i svenska bytesbalansen. USA:s president Trump lämnade Natomötet i protest.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.2%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

Peab 4.9%
Embracer 3.1%
Millicom 2%
Lifco -1.6%
Sectra -2.9%
Sinch -4.6%
Uppdaterad tor 16:39
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier