Bettingbolagen att satsa på

Varmt välkomna till EFN Börslunch. Det är torsdag den 10 oktober.

Vi har fått svensk inflationsdata. Den kom in högre än väntat.

Det stärkte kronan, men marginellt.

I dag ska vi varken prata makro eller kronor...

Jo, kanske kronor. Vi ska prata betting.

För att beröra det här ämnet har vi med Peter Hedlund från Börsveckan–

–Kristoffer Lindström från Redeye och sen har vi en veteran i sektorn.

Du är ordförande i Gaming Innovation Group. Välkommen, Petter Nylander.

Vi börjar med Gaming Innovation Group.

Året har varit tufft. Hur ska ni vända trenden?

Det är ett spännande bolag. Därför tackade jag ja till den rollen.

Jag har jobbat i sektorn i 20 år. Jag är positiv, till skillnad från sentimentet.

Jag har sett värderingar gå upp och ner. Det lönar sig att vara "contrary".

GiG är ett spännande bolag. Vi kan hjälpa landbaserade aktörer–

–som Hard Rock i USA att transformeras digitalt och ha ett omnikanalerbjudande.

Man kan både erbjuda tjänsten landbaserat och hemma i mobilen eller datorn.

Vi måste bli tydligare. Vi har funnits ett kort tid i Stockholm.

Vi hoppas kunna reda ut osäkerheten kring vår finansiering av obligationen.

Det finns också frågetecken kring vd-frågan. Det hoppas vi kunna adressera.

Men det är ett fantastiskt fint bolag med den globala potential som vi har–

–och vår globala trovärdighet, med fina kunder.

Ligger potentialen på andra sidan Atlanten snarare än i Europa?

I Sverige är det bara 10 miljoner människor.

Vi och många andra i Skandinavien har potentialen, och har visat–

–att vi kan kriga och hitta positioner utanför Norden.

I Europa händer det mycket. Svenska konsumenter är långt framme. Ta Tyskland.

E-handeln händer nu. Den kom till Norden, UK och USA för ett par år sen.

Det händer mycket i Europa och Asien.

Är man duktig i Spanien kan man komma in i Latinamerika.

Om några år har nog branschen överraskat igen med sin kraft och potential.

Men kortsiktigt är det lite regnväder över både vår aktie och andras.

Vi som utgör ledningen och styrelsen måste visa tydlighet och leverera.

Det verkar gå trögt på nya marknader. Hur enkelt är det, egentligen?

Om man har jobbat med det här i 20 år, så är det samma formel...

Maraton är ett bra mantra.

Det går inte att slarva. Betalnings- lösningar, marknadsföring, service...

Det är som att driva restaurang. Det går inte att slarva och vara arrogant.

Många aktörer som varit med länge är duktiga på det här. Man måste kunna räkna.

Branschen ger mycket data. Den som räknar och agerar på datan på bästa sätt vinner.

Är ni både leverantörer och operatörer?

Vi har Media, en lönsam del där vi jobbar med "affiliation" till olika varumärken.

Vi har en egen B2C-del där vi också går in i olika marknader. Där har vi städat upp–

–baserat på datan. Sen har vi plattformsdelen.

Där jobbar vi med Hard Rock i USA och SkyCity i Nya Zeeland.

–Vilket område tror du mest på? –Tidsperspektivet avgör.

Långsiktigt handlar det om att jobba med plattformsdelen och landbaserade aktörer–

–som går in under licens. Det kan ge långsiktigt hållbara affärer.

Kortsiktigt har Media bra kassaflöde. När B2C går bra kan man driva topline på det.

Det beror på perspektivet. Vi har bra balans i det.

Analytikerna har svårt att räkna på oss, för vi är ett konglomerat.

Vi har sålt av en del nyligen.

Vi försöker tydliggöra affären för investerarna.

Är det en fördel att vara ett konglomerat?

Operativt, ja. Vi kan då konkurrera både på plattform och "services".

Vi har spetskompetens inom digital affär. Det underskattar landbaserade aktörer.

Det är som tamkatter och vildkatter. De ser likadana ut.

Men det är skillnad på att äta Whiskas ur farmors hand och att leva på jagad mat.

Det är skillnad på digitalt och landbaserat.

Vi kan erbjuda både och. Vi har det perspektivet. Det är starkt.

Det är roliga jämförelser i EFN Börslunch.

Det är både restauranger och farmors händer...

Vi ska prata om marknaden. Du har lång erfarenhet.

Du har tidigare varit vd på Unibet, om jag inte missminner mig.

Det har florerat rykten om–

–att mycket spelande i Sverige som skulle hamna i reglerade fickor läcker ut.

Har du hört samma rykten? Känner du igen dig i det här?

Ja. Detta är viktigt för lagstiftaren och de regulatoriska myndigheterna.

Man måste hitta balansen. De finns en risk för kasinosidan.

Sports betting ligger nog där det ligger–

–men på de andra produkterna finns det en risk om man inte hittar en balans.

Vi är farligt nära där.

Man måste ha en dialog mellan lagstiftare, operatörer och myndigheter.

Det har varit en kanalisering, och en succé ur lagstiftarens perspektiv.

Jag förstår inte kritiken från lagstiftaren.

Aktörerna har varit samarbetsvilliga. Om man inte lyssnar på dem får man läckor.

Tack för att du gästade oss, Petter Nylander. Vi andra ska prata vidare.

Vi ska börja med att titta på en graf som visar på värderingarna i sektorn.

–De börjar sjunka. –De har sjunkit länge.

Det har de. Då undrar vi om det är läge att köpa.

Överlag har värderingarna kommit ner mycket.

Det är kopplat till oro kring reglering, skulle jag säga.

Det är nya fondbestämmelser och liknande som skapar säljtryck.

Vi körde vårt årliga event kring det.

Då kommer många bolag. Bland annat GiG var där i år.

Inför det här hade vi ställt frågor till investerare.

Merparten, 80-85 %, tror i alla fall–

–att vi på nåt sätt har nått ett golv.

En del tror att det fortsätter upp.

Men överlag verkar det som att de flesta investerare känner–

–att multiplarna har nått en bottennivå.

Vad tror du, Peter? Har vi sett en botten?

Det kan nog vara en botten. Regleringen har ju pressat ESG-frågor också.

Vinsterna har kommit ner. "Affiliates" har tagit stryk i reda siffror.

Då går också multiplarna ner.

Men om vinsterna börjar växa igen, så lär det bli stigande multiplar.

–Finns det tillväxt kvar? –Ja, branschen växer globalt.

Men om investerarkollektivet är överens om att det här är billigt–

–när kommer då köparna och handlar upp kurserna?

Det är svårt att säga. Marknaden överlag är rätt korkad.

Jag tror att ett helt år av stålbad väntar.

Q1:orna kom in. Det var svårt. Ingen visste vad som skulle hända.

Redan under Q2 kunde man se tillväxt över kvartalen.

Jag skulle tro att när Q1:orna börjar trilla in nästa år–

–så är det plötsligt tillväxt igen. Man har nått ner. Då börjar det gå upp igen.

Det är nog det man har sett.

Det blir mycket fokus på Sverige. Sen har du kopplingar till–

–att Storbritanniens Gambling Commission är rätt aggressiva.

Riskpremier för regleringsdelen i de här bolagen har åkt upp.

Och så är det lägre vinsttillväxt.

–Då blir det svårt att räkna på bolaget. –Ja.

Därför sker det rätt stora svängningar.

Det lär ta tid. Man får nog se ett slags golv. Till slut blir det nog intressant–

–för det sker utköp och sånt. Det finns en gräns för hur lågt det kan sjunka.

Ska vi titta på dagens första bolag, förutom Gig: Kindred.

De har också haft det väldigt tufft. Har det bottnat där, Peter?

Det tror jag att det har. Men man måste ha ett långsiktigt perspektiv här.

Nederländerna ska regleras. I Norge var det problem med betalningsblockeringar.

Det kan ta tid, men Kindred har en gedigen historik. Nu får man det till rabatt.

–Men det är ett tufft år. –Absolut.

Sverige har inte varit särskilt roligt för Kindred.

Men man växte 19 % på reglerade marknader, exklusive Sverige.

Nederländerna och Norge har problem, men man går in i USA.

Där är man aktiva sen i maj med kasinon i New Jersey.

Man lanserar Sportsbook och sponsrar New Jersey Devils.

Man har gått in i Pennsylvania. Det finns tillväxt där.

Henrik Tjärnström är duktig vid rodret. De borde kunna göra nåt förvärv snart.

Om de inte sätter ett förvärv i balansräkningen–

–så delar de nog ut 6-7 %.

Fördelen med Kindred är att de har råd att backa i Sverige. De ser nog i stället...

"Vem är störst om 3-5 år? Vem är uthålligast?"

Då är det okej för dem att vara aggressiva–

–på så sätt att de kan hålla kostnaden uppe–

–och för att ta den framtida stora kakan som finns.

Som vi såg i grafen går det inte dåligt för dem.

Det är en dipp nu, och sen förändras det.

–Precis, vinsten föll 30 % i Q2. –Det kanske är dåligt...

I Q3 sponsrade man allsvenskan i fotboll, och så där.

Från och med nästa år har de väl namnet till allsvenskan?

Du pratade om det, Kristoffer... Man kan svälta ut mindre förberedda konkurrenter.

Man gynnas av att det är tufft. Man kan ju köpa rättigheterna till allsvenskan.

Det kan inte en mindre aktör.

Regleringarna som kommer för med sig "complience", krav och teknisk kompetens.

Det är svårt för små bolag att bära såna kostnader.

Det kan Kindred göra. De kan hålla sig flytande i väldigt många år.

Det blir en kortsiktig effekt på aktie- kursen, men långsiktigt är de vinnare.

Vi har fått mycket frågor inför programmet.

Detta är väl en relevant fråga med tanke på det vi pratade om?

Analytikerna är ju överens om att det är billigt. Var är köparna?

Är det ESG som spökar?

Ja, du har många institutioner i ägarlistan.

Sen är det den våta filten från Nederländerna. Man fick böter.

Man pratade om en "cooling off"-period på två år. Då gällde det Bettson.

Sen när även Kindred fick böter började man oroa sig för den pucken.

Tror du att man avvaktar, Kristoffer?

Ja, marknaden är ju oftast ineffektiv.

Långsiktigt korrelerar prissättningen med utvecklingen. Kortsiktigt är det brus.

Den effektiva marknadshypotesen ger du inte mycket för.

När man jobbat ett tag ser man information komma ut utan att det händer nåt.

Sen upptäcks det, och då händer det. Även Kindred är ett stort bolag.

Överlag har folk fokus knappt ett kvartal ut–

–när det egentliga värdet sätts på basis av vad som händer om 5-10 år.

Det är det som påverkar, tror jag.

När flöden pressar aktien blir det ett jättebra köpläge.

Det är aktien kopplad till vinsten som är intressant.

Du får en större del. Det blir billigare.

Du var inne på det där med USA, Peter. Vi har en tittarfråga på det också.

Vi ska gå in lite djupare på det.

Man är ny på den marknaden.

Det är inte en marknad, utan varje delstat är en marknad för sig som ska regleras.

Man vet inte om licenserna delas ut till onlineoperatörer–

–eller om den är knuten till ett landbaserat kasino.

Det här tar tid. Man gör förluster nu när ett nytt varumärke ska etableras.

I Q2:an hade man kostnader på knappt 2 miljoner pund.

Det är investeringar för framtiden. Det är en enorm marknad som öppnas upp.

Man kan jämföra med hur lång tid det har tagit att reglera i EU.

De är samma faktor här. Det kanske går snabbare här. Man har mer att kolla på.

Men man måste se investeringarna i USA på fem tio års sikt.

Det är inget som kommer inom 2-3 kvartal.

Bra. Vi lämnar Kindred där och går vidare till Netent–

–eller som många kallar det, Nettan.

Du hade en spaning. De har ju förvärvat Red Tiger. Du är inte helt övertygad.

Just Red Tiger fick vi ganska lite information om.

Men Netent har varit en lysande stjärna i leverantörsledet.

Man har vuxit 30 %. Nu tappar man i stället tillväxt.

Det är förvisso lite regulatorisk oro, men det är en tydlig trend nedåt.

Man har också tappat marknadsandelar.

Man har inte hängt med i "live casino"-racet.

Sen har man även haft problem i sin kärnverksamhet–

–där små aktörer knipit marknadsandelar, som Red Tiger.

Red Tigers jackpottspel är en nisch som växer snabbt.

I stället för att utveckla det här själv, vilket man inte verkar ha klarat av–

–så väljer man att köpa Red Tiger. De kan må bra i Netents ägo.

Man har ändå en distribution som ingen annan–

–och man har "compliance" och erfarenhet av reglerade marknader.

Man kan då hjälpa Red Tiger. Men gamla Netent inte blir bättre av det.

Börsen steg 30 % .

När den nådde 34 kronor ansågs marknaden ha tagit ut för mycket i förskott.

Jag tror att den ska ner lite till även härifrån.

Det drog iväg lite för mycket, alltså. Vi går vidare till Enlabs.

Det är en speciell spelare i sektorn. Noterat i Sverige men verksamt i Baltikum.

Ni är båda positiva till bolaget. Är det att vi svenskar inte förstår Baltikum–

–som ligger bakom den låga värderingen?

På tal om en effektiv och en ineffektiv marknad...

De har själva sett att värderingen har gått ner–

–sannolikt på grund av regleringen för bolag operativa i Sverige–

–medan de har 0 kronor i princip från Sverige, förutom licensen.

Jag tror att det har spelat in.

Folk tycker att Baltikum är en liten marknad.

Är man etta, trea och femma i de här marknaderna–

–med fulla regelverk–

–där det också skapas konkurrensfördelar, har man en stark position.

Marknaden växer väldigt fort. Det sker en transformering–

–från icke kanaliserat till kanaliserat.

Marknaden förväntas växa 20-30 % per år de närmaste fem åren.

Den digitala penetrationen är relativt låg.

Vad ska man sätta för multipel på Enlabs, undrar en person på Twitter.

Det är Pokertrader som frågar.

Det är en något ledande fråga.

Jag tror att de har fem gånger snabbare tillväxt–

–och två gånger högre marginalen än peer-gruppben.

Det borde förtjäna en högre multipel. Vad som är rätt...?

Det vet ingen.

Det är alltid svårt att sätta multipel. Hur lång gör man prognosen?

Med allt vad det innebär. Jag har den på ev/ebit knappt 10 nästa år.

Det tycker jag att man ska kunna komma en bit över.

De hade all-time-high på alla nyckeltal i Q2.

Marknaden växer underliggande. De har en låg mobilpenetration.

Marknaden ligger lite efter sett med svenska ögon.

–Det finns mycket att ta av. –Men det är billigt.

Sist men inte minst, vi har hunnit med underleverantörer. Operatörer...

Vi ska prata affiliate. Vi har Better Collective.

Ett danskt bolag noterat i Sverige med fokus på sportbetting.

De har gått om Catena Media i "new depositing customers".

Ganska intressant. Vad tycker du om bolaget, Kristofer?

Vi bevakar Better Collective. Bra management.

"Skin in the game", liksom... Båda grundarna är operativa och storägare.

Rätt lågt "float", vilket kan skapa viss problematik.

Det är ett bolag som styrs av entreprenörer som vill bygga stort.

Stort fokus på kvalitet och på att bygga "communities".

De har "betting expert" där mycket "content" skapas av användare.

På så sätt adderas ett riktigt värde–

–och långsiktiga konkurrensfördelar.

De är också väldigt duktiga på M&A.

De går in och tar ledande affiliates med fokus på sport i olika marknader.

De har ett helt program när de förvärvar.

Man kommer till Köpenhamn, har intern träning för att komma in i kulturen...

De har fokus på att man ska bli en del i familjen.

Så fokus på att även växa organiskt och inte bara genom förvärv.

När man pratar om USA, det är olika led–

–men affiliates har lättast att ta sig in.

Better Collective är ett av få–

–som har tagit en "revenue share"-licens i New Jersey.

De är bra på sport, vilket också är stort.

Jag tror att man har god potential.

Men tillväxten dubblas inte i nästa kvartal.

Det är långsiktigt i en kommande jättemarknad–

–där de har en bra position.

Tack så mycket för att ni gästade.

Börslunch är tillbaka i morgon med John Skogman. Missa inte det.

Tack så mycket igen.

Dagens Börslunch satsar allt på betting. Petter Nylander, ordförande i GIG, intervjuas och Kristoffer Lindström från Redeye och Peter Hedlund från Börsveckan analyserar bolag som Kindred och Netent.

Programledare: Matilda Karlsson och Albin Kjellberg

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.4%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Stillfront Group 4.1%
Sandvik 3.2%
Evolution Gaming Group 3.1%
Paradox Interactive -2.1%
Sinch -5.2%
Ericsson -5.5%
Uppdaterad fre 14:12
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier