Mer om: Detaljhandeln

  • Halloween - guldgruva för handeln1:44

    Halloween - guldgruva för handeln

    Sen halloween etablerades på riktigt i Sverige under 90-talet har detaljhandeln under oktober/november fått ett rejält uppsving. Främst är det två branscher som tjänar extra under helgen- godis å skämtartiklar.

  • Sverige shoppar loss

    Sverige shoppar loss

    Detaljhandeln har överraskat positivt under årets fyra första månader. Det är den bästa starten på ett år sedan 2007. Fortsatt momentum i elektronikhandeln och möbelhandeln har gjort att sällanköpsvaruhandeln redan ökat med 5,9 procent hittills i år. HUI skriver upp prognosen för 2015 och räknar med att detaljhandeln växer med 4,0 procent.

  • Gränshandeln ökar när Norge krisar

    Gränshandeln ökar när Norge krisar

    Det låga oljepriset har slagit hårt mot norsk ekonomi och den norska kronan har till och med tidvis legat under den svenska för första gången på 14 år. Men trots det fortsätter den norska gränshandeln i Sverige att växa och står idag för 3 procent av den svenska detaljhandeln.

  • Din Ekonomi: Shoppa och pruta

    Din Ekonomi: Shoppa och pruta

    Din ekonomi fokuserar denna gång på shopping. Nya momsregler kan göra det dyrare att e-handla inom Europa. När du handlar är det ibland bra att kunna pruta – vi lär ut knepen.

  • Intensiv shopping inledde året

    Intensiv shopping inledde året

    Året har inlett positivt för detaljhandeln. Både sällanköpshandeln och dagligvaruhandeln gick starkt. Allra starkast inom sällanköpshandeln gick möbelhandeln, som steg med 12 procent.

  • Kärleksdag drar in pengar

    Kärleksdag drar in pengar

    Alla hjärtans dag har fått en allt större betydelse för svensk handel. Bara försäljningen av choklad ökar med 90 procent den här dagen.

  • Varning för konsumentmonster

    Varning för konsumentmonster

    För många blev det kanske fler julklappar under granen förra året. Detaljhandeln slog försäljningsrekord under december, det visar färska siffror från HUI. Men från Svensk Handel befarar man nu för att ett konsumentmonster håller på att skapas.

  • Gränshandeln blomstrar

    Gränshandeln blomstrar

    I december slog Charlottenbergs köpcenter besöksrekord, trots att den norska kronan då var mindre värd än den svenska och låg på sin lägsta nivå på 14 år. Under hela året kom 3,9 miljoner besökare till den lilla gränsorten i Värmland.

  • Nätet ska lyfta julhandeln

    Nätet ska lyfta julhandeln

    Försäljningen i den svenska klädhandeln sjönk med drygt tre procent i november. Både klädbranschen och andra branscher hoppas nu på att julhandeln, och då särskilt den via nätet, ska bättra på siffrorna.

  • Tidig jul på Clas Ohlson

    Tidig jul på Clas Ohlson

    Clas Ohlsons kvartalsrapport togs emot väl av marknaden i dag och aktien steg på en för övrigt dyster börs. VD Klas Balkow var mycket nöjd.