VM-reklam bör leda till betalning över tid

I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

”Vi beräknas konsumera runt 200 procent mer media under evenemanget. Den stora ökningen beror främst på att 77 procent av de som tittar på fotbolls-VM kommer att använda en andra skärm under tiden”, säger Jonason.

Trots att stora summor går in i marknadsföring under event som VM ökar inte konsumtionen lika mycket. Enligt Jonason behöver företagen låsa konsumenterna i en betalning över tid, som exempelvis en prenumeration eller incitament att fortsätta köpa även efter VM.

”Aktörer som Spotify och Aftonbladet borde göra reklam under VM, för de har redan ett sätt att ta betalt över en längre tidsperiod”, säger han.

  • Så investerar du i bitcoin1:43

    Så investerar du i bitcoin

    Det finns två sätt att investera i bitcoin: Antingen skaffar du en digital plånbok och köper riktiga bitcoin, eller så investerar du i värdepapper som...

  • Allt du behöver veta om Hemnets utmanare19:25

    Allt du behöver veta om Hemnets utmanare

    I säsongspremiären av Kvadrat får du veta mer om Boneo, sajten som vill utmana Blocket. Dessutom går vi igenom den senaste försäljningsstatistiken och faktorerna som kan påverka höstens bopriser.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier