VM-reklam bör leda till betalning över tid

I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

”Vi beräknas konsumera runt 200 procent mer media under evenemanget. Den stora ökningen beror främst på att 77 procent av de som tittar på fotbolls-VM kommer att använda en andra skärm under tiden”, säger Jonason.

Trots att stora summor går in i marknadsföring under event som VM ökar inte konsumtionen lika mycket. Enligt Jonason behöver företagen låsa konsumenterna i en betalning över tid, som exempelvis en prenumeration eller incitament att fortsätta köpa även efter VM.

”Aktörer som Spotify och Aftonbladet borde göra reklam under VM, för de har redan ett sätt att ta betalt över en längre tidsperiod”, säger han.

  • #Uppesittarkväll 25 maj2:05:57

    #Uppesittarkväll 25 maj

    #Uppesittarkväll är tillbaka med en bolagsspecial. På plats i studion finns Tobiis vd Henrik Eskilsson, Cibus vd Sverker Källgården och finanschefen Jörgen Gullbrandsson från Storytel.

  • Sparekonomens hemestertips2:33

    Sparekonomens hemestertips

    Semestern i år lär bli annorlunda för de flesta. Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer, tipsar om hur du ändå kan få en bra sommar.

  • Spara effektivt med cykeln1:31

    Spara effektivt med cykeln

    I pandemitider undviker allt fler kollektivtrafiken. Det gör att biltrafiken ökar men allt fler väljer också cykeln i större utsträckning. Det är en vinst, både för ekonomin och miljön. 

  • SBAB: Fler ansöker om pausade amorteringar26:24

    SBAB: Fler ansöker om pausade amorteringar

    I EFN Kvadrat fokuserar vi på hur bomarknaden hittills drabbats av coronakrisen. Mäklarhusets vd Erik Wikander vittnar om att hans kedja ökade försäljningen med hela 13 procent i april. SBAB:s boendeekonom Claudia Wörmann berättar att ungefär 10 procent av deras bolånekunder har ansökt om att pausa amorteringarna.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier