VM-reklam bör leda till betalning över tid

I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

”Vi beräknas konsumera runt 200 procent mer media under evenemanget. Den stora ökningen beror främst på att 77 procent av de som tittar på fotbolls-VM kommer att använda en andra skärm under tiden”, säger Jonason.

Trots att stora summor går in i marknadsföring under event som VM ökar inte konsumtionen lika mycket. Enligt Jonason behöver företagen låsa konsumenterna i en betalning över tid, som exempelvis en prenumeration eller incitament att fortsätta köpa även efter VM.

”Aktörer som Spotify och Aftonbladet borde göra reklam under VM, för de har redan ett sätt att ta betalt över en längre tidsperiod”, säger han.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Här finns jobben om fem år1:05

    Här finns jobben om fem år

    I den senaste arbetsmarknadsprognosen spår Arbetsförmedlingen en avmattning i jobbtillväxten. På fem års sikt blir det svårast att få jobb inom bland annat medieyrken och...

  • Så funkar pensionen för sommarjobbare1:11

    Så funkar pensionen för sommarjobbare

    För de flesta sommarjobbarna ligger pensionen långt fram i tiden, men varje skattad krona bidrar. Den som tjänar över 19 670 kronor per år har rätt till totalt 17,21 procent av lönen avsatt till pensionen. 

  • Röken skingras på svenska uteserveringar1:11

    Röken skingras på svenska uteserveringar

    1 juli träder en ny lag i kraft som bland annat innebär förbud mot rökning på uteserveringar, busshållplatser och allmänna lekplatser. Lagen ska begränsa hälsorisker och besvär relaterade till tobaksanvändning. Förutom hälsan finns det stora ekonomiska fördelar med att fimpa, både för samhället och privatekonomin.