Så påverkar högre oljepris din ekonomi

För första gången på åtta år–

–drar OPEC-länderna ner på oljeproduktionen.

Vid årsskiftet minskas produktionen–

–med 1,2 miljoner fat per dag.

Det har redan lett till högre oljepriser.

Hur påverkar det din privatekonomi?

Ulf Svahn, det många tänker på först är bensinpriset.

Hur stor påverkan har oljepriset på bensinpriset?

Det har omedelbar påverkan. Bensin görs av råolja–

–och om råoljan stiger i pris, stiger även bensinpriset.

Det slår igenom direkt enligt sist-in-först-ut-principen.

Vad innebär det?

Det sista priset på marknaden tas med när man producerar.

I uppgång stiger det kraftigt och snabbt–

–liksom det sjunker snabbt i nedgång.

Flera har nog stört sig på...

När oljepriset höjs blir bensinen dyrare–

–men när det sjunker blir det inte billigare att tanka.

Så är det inte.

Då skulle bensinen kosta 20 kronor per liter.

Priset anpassas även nedåt.

Nåt annat vore ohållbart på en konkurrensutsatt marknad.

Frågan kan inte hanteras annorlunda. Fokus är mindre–

–när priserna sjunker. Det är mindre intressant.

Därmed verkar priset bara höjas, aldrig sänkas.

Men det sjunker lika snabbt som det stiger.

Dieselpriserna, då?

Ungefär likadant. Skillnaden–

–är att bensin är säsongsberoende.

Vi åker mer på sommaren i hela Västvärlden.

Då stiger efterfrågan och priset.

Dieseln är istället konjunkturberoende.

Dieseln är också kopplad till den lätta eldningsoljan.

Konsumtionen av den stiger på vintrarna–

–mer eller mindre, beroende på hur kallt det är.

Raffinaderierna producerar en viss mängd bensin–

–diesel och eldningsolja–

–får man en relation mellan de två produkterna.

Du skruvar inte på en kran och väljer bensin eller diesel.

De är relaterade till varann.

Hur mycket dyrare kan det bli att tanka framöver?

Med dagens höga dollarkurs på nära tio kronor–

–är varje dollar per fat–

–7 öre inklusive moms per liter.

Teoretiskt motsvaras varje dollar per fat–

–av en höjning av bensinpriset med 7 öre per liter.

Men marknaden finns där–

–så riktigt så enkelt blir det inte.

Sammanlagt har oljepriset sjunkit sen ett par år tillbaka.

I år har det varit slagigt. Men efter Opecs beslut–

–har priset stigit. Vilken betydelse har det–

–att beslutet fattades under vinterhalvåret.

Det dämpar effekten på bensinsidan.

Säsongsvariationen kan vara upp mot 1 krona.

Ett högre pris på sommaren än vintern.

Just nu har vi tagit 50–60 öre–

–av den genomsnittliga kronan. Det dämpar effekten.

Men fortfarande har vi effekten uppåt–

–när oljepriset stiger.

Och sparandet... Hur påverkar oljepriset börsen?

Ibland stiger börserna tillsammans med oljepriset.

Som nu. Finansmarknaden verkar anse–

–att investeringarna är för låga.

Så börserna har tagit fart. För några år sen–

–när oljepriset låg på 140–150 dollar per fat–

–hände motsatsen. Oron för det höga oljepriset–

–fick börserna att stiga när det sjönk.

Det är beroende av vilken situation vi har just då.

Andra orsakssamband.

Norrmännen jublar säkert nu när oljepriset stiger.

Men Norge är en av våra största handelspartner.

Hur märks det i de svenska plånböckerna?

Den svenska exporten till Norge och in i oljeindustrin–

–är stor. Det får effekt, men inte så stor.

Det får effekt, främst för den typ av industrier–

–som levererar till oljesektorn. ABB–

–Alfa Laval... Sandvik kan också känna av det.

Men Norge är en liten marknad. För oljesektorn–

–finns betydligt större marknader än Norge–

–även om Norge är en viktig marknad.

Inflationen påverkas både av olje- och bränslepriser.

Hur fungerar det?

Inflationen är en korg som fylls av Riksbanken–

–eller kanske inte Riksbanken...

I korgen ligger energin, med bensin och diesel.

När priset och skatten stiger, gör inflationen detsamma.

Hur påverkas konsumenterna i slutänden?

Konsumenten måste betala mer för samma mängd "körarbete".

Konsumenten måste antingen flytta pengar–

–eller spara mindre, för att göra detsamma som igår.

Hur är det för den som värmer sin villa med eldningsolja?

Eldningsoljan blir också dyrare när råoljan stiger.

Oljenotan blir högre–

–för den som fortfarande har kvar oljepannan.

Det är få privatpersoner.

Hur beroende är vi av olja i Sverige idag?

Extremt beroende. Cirka 85 % av transportsektorn–

–är beroende av olja. Och samhället–

–är beroende av transporter för att fungera.

Sverige, liksom resten av Västvärlden, är oljeberoende.

Därför har vi olja i lager.

Samhället ställer ett "90-dagarskrav" på oss.

Att hålla oljeprodukter i lager.

Även om få värmer villan med olja–

–påverkar priset oss starkt.

Absolut.

Tack, Ulf Svahn.

För första gången på åtta år har Opec-länderna bestämt sig för att dra ner på oljeproduktionen. Från och med årsskiftet ska man minska produktionen med 1,2 miljoner fat om dagen, till en produktion på 32,5 miljoner fat per dag. Det här har redan lett till högre oljepriser.

Tina Halldén intervjuar Ulf Svahn, vd Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet, SPBI, om hur oljepriset kan påverka din privatekonomi.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -1.6%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

Ericsson 17.5%
Telia Company 8.6%
Paradox Interactive 5.1%
Essity -3%
Evolution Gaming Group -3.2%
SSAB -3.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar. 

  • 1:58

    "Det är riktiga pengar"

    Hur lyckas man få en pension man är nöjd med? Pensionsspecialisten Sabrina Thams delar med sig av sina bästa tips.