Så kan du njuta av semestern

Lagom inför semestern har vi samlat in frågor–

–som har med lata dagar, resor och ekonomi att göra.

Vi börjar direkt med första frågan, Annika Creutzer.

Den kommer från Julia Hjortshagen.

Hur får jag pengarna att räcka längre under semestern?

Du ska tänka på två saker.

Vad du ska göra och vad du gör under semestern.

När gäller planer för vad du ska göra på semestern–

–bör du tänka nåt som gör–

–att du kan använda de pengar du har.

Du kan cykla, kanske låna tält, byta bostad–

–med nån i Sverige eller utomlands–

–och få ner kostnaderna.

Under semestern gäller det–

–att inte bara plottra bort pengarna på krogbesök–

–utan ta med mat till stranden.

Ta med en picknickkorg, då håller du nere kostnaderna.

Många vill åka utomlands på semestern–

–och Lotta Persson skriver så här:

"Förr kunde man betala extra för"–

–"att klimatkompensera sin flygbiljett."

"Varför ser man inte det tillvalet lika ofta längre?"

"Är det för dyrt att kompensera för utsläppet"–

–"och syns resultatet nånstans?"

Det finns kvar, men det tas inte längre upp så mycket–

–av flyg- och charterbolag, men jag tittade på det.

Exempelvis Swedavia, som har alla svenska flygplatser–

–erbjuder detta och då går pengarna–

–till skogsplantering i Indien och Kina.

För en tur och retur till Kreta–

–är kostnaden ungefär 580 kronor–

–men det är betydligt högre än vad andra tar ut.

SAS, som samarbetar med Carbon Neutral–

–räknade med ungefär 100 kronor–

–för att klimatkompensera.

Ett charterbolag, i samarbete med Green Seat–

–tog också ut 100 kronor tur och retur till Kreta.

Jag har inte hittat nåt resultat av det–

–där man kan se effekten på miljön.

Det närmaste konkreta exemplet är skogsplanteringarna.

Räcker 100 kronor för att klimatkompensera...?

Man tittade på koldioxidutsläppet i det här fallet.

Det finns en dyrare variant som täcker alla utsläpp.

Allt färre svenskar väljer att klimatkompensera resan.

Vad beror det på?

Saker och ting går i vågor–

–och vi glömmer lätt bort saker.

Jag noterade att det var borta på förstasidorna–

–hos dem jag kollade, men det fanns där.

För att komma i väg, måste man först boka biljett.

Det har vi en fråga om:

Hur tätt inpå resan ska man boka biljetten?

Behöver man ta med kontanter? Är det bra?

När man ska boka beror på vart man ska resa–

–och efterfrågan på biljetter.

Många flygbolag är intresserade av–

–att få in pengar i början på året.

Det brukar finnas bra erbjudanden precis efter nyår–

–om man vet när man ska resa.

Det finns ju vissa tider då det är billigare att resa.

Det finns ju en del rabatter–

–men det är dagspris på sånt här.

Minskar efterfrågan på ett resmål–

–och det finns flygstolar kvar–

–kan man tjäna på att vara ute sent.

Gällande om man ska ha med kontanter är svaret ja.

Vi i Norden är vana vid kort.

Visst, kortet funkar på de flesta ställen–

–men på vissa ställen är det tvärnej.

Det kan vara en taxiresa i Italien–

–och vissa krogar som inte vill ta det–

–och vissa tjänster kräver mynt.

Det är bra att ha lite av resmålets valuta i kontanter.

Vi har fått många frågor kring resebokandet.

Viktor Ström undrar varför priset varierar så mycket–

–när man googlar efter en resa.

Det beror på utbud och efterfrågan–

–och när man googlar ska man vara noga med–

–att se vad priset innehåller.

Ibland är det utan incheckat bagage.

Jag hittade en jättebillig resa–

–men när jag la på det jag ville ha–

–blev det en dyrare resa än några av alternativen.

Var noga med vad som ingår och vad som inte gör det.

Många reseförmedlare har ju rabatter–

–och sen beror det på hur mycket det delar med sig.

Det här tycks vara en snackis.

Resesökssajten Momondo undersökte det här i höstas–

–och då sa de så här:

Vi fann att tisdagar är den tveklöst billigaste dagen–

–att resa ut på.

Vid 70 % av tillfällena är tisdagar billigast.

Sen är kvällstid mycket billigare än eftermiddagarna.

Vad sägs om tipset?

Det är bra, men det handlar även om–

–när man vill komma fram–

–vilket nog styr mer än när man reser hem.

Många föredrar att inte behöva komma till en ny plats–

–sent på kvällen, man vill komma i dagsljus.

Frågan när man vill komma fram bör också tas upp.

Men visst har vi favorittider när vi vill åka.

Det är också intressant när på året man vill åka.

Det sägs att långresor är billigast i juli månad.

De går ofta till destinationer–

–som är ovanligt varma mitt i sommaren.

Det hänger mycket på utbud och efterfrågan.

Ännu en fråga om biljettpriset kommer från Samuel.

"Hur ser samarbetet ut mellan resebyråer"–

–"flygbolag och hotell ut idag? Är det dyrare att anlita"–

–"en resebyrå eller har de fortfarande ett bra samarbete?"

När jag har tittat på det–

–så förlorar man inte på att använda resebyråerna.

Via resebyrån kan man få det som en paketresa.

Då har man större trygghet via resegarantin.

Men letar man runt på nätet kan man plussa ihop...

Det kräver lite mer och man måste vara beredd på–

–att man beställer av olika... Till exempel en flygresa–

–när man byter och ska vidare med nästa.

Där får man problem om det blir ändrad avgång.

Då kan det bli svårare med nästa flyg också.

Det kan vara en fördel att ha köpt allt på ett ställe.

Men den som är riktigt duktig kan slå resebyråerna.

Du har skrivit om att resa i din ekonomiblogg på EFN.se.

I den har du ett jättebra tips på–

–hur man får den bästa platsen i planet.

Det finns en sajt som inte så många vet om–

–seatguru.com. De flesta flygbolag–

–lämnar in skisser över sin plan. Man kan titta på–

–den flight man ska åka med, hur det ser ut.

Det har rekommendationer om man är extra lång osv.

Det är ett bra sätt att kolla in planen i förhand på.

Om man checkar in elektroniskt får man inte de här tipsen.

Om det är vanlig incheckning har man ingen aning om–

–hur sätena är placerade i planet.

När man väl har bokat drömresan vill man inte bli sjuk.

Elias Jakobson har en fråga om det:

Hur fungerar avbeställningsskyddet i hemförsäkringen?

Hur sjuk måste man vara för att kunna använda det?

Du ska vara så sjuk att du inte kan åka.

Det ska en läkare intyga.

Du måste alltså ha ett läkarintyg.

Det ska vara skrivet senast den dag du skulle ha åkt.

Det måste stå i intyget att du inte kan åka.

Det går inte att skriva att du bara är förkyld.

Att läkaren rekommenderar sängvila eller liknande.

Det är inte du som bedömer om du är sjuk–

–när det gäller resa.

Man kan inte komma i efterhand med intyget.

Det är före som gäller.

Om man är utomlands och vill utnyttja försäkringen–

–för att man blir sjuk och inte kan ha semester.

Då är det viktigt att den utländska läkare man anlitar–

–skriver att man är beordrad sängläge på hotellrummet.

Då kan man få ut från försäkringen–

–för att man inte kunde utnyttja semesterdagarna.

Står det bara "sjuk" så kunde man kanske sola vid poolen.

Då kan det vara svårare att få ut på försäkringen.

Ordinationen måste stå i läkarintyget.

Hur ska man tänka runt reskassan, undrar Madelene Krona.

Ska man växla in pengar före eller på resan?

Ska man ha bankkort eller kreditkort?

Ofta tjänar man på att växla lite innan.

Det är ofta dyrt att växla på flygplatser.

Man behöver ha lite kontanter med sig.

Sen får man se från land till land.

I vissa länder behöver man mer kontanter–

–i andra är kortet bra.

Ofta är växlingskurserna på kortet ganska bra.

Man kan jämföra och se om det är valutapåslag.

Generellt sett får man ganska bra kurs via sina kort.

Då vill man växla allt på en gång för att slippa avgifter.

Tar man ut ur bankomat i Europa får de inte ta avgifter.

Där behöver du inte tänka på det.

Och olika kort har olika avgifter.

Titta på Konsumenternas bank- och finansbyrås hemsida–

–vilket kort som passar just mig bäst.

Man kan ha olika behov och man reser till olika platser.

Det är bra att ha två kort. Ett kort för uttag–

–det vanliga bankkortet, och ett kreditkort–

–som man handlar på. Då kan man kolla alla köp–

–innan man betalar för dem. Man har ett extra skydd–

–mot bedrägerier. Då kan man vända sig till kortföretaget–

–och reklamera.

Ha korten på olika ställen. Blir väskan ryckt–

–är man trygg med att det finns en extra möjlighet.

Två kort och en liten handkassa.

Jag brukar ha endollarsedlar.

En bunt endollarsedlar är jättebra att alltid ha med–

–på resorna. Man mellanlandar. Toalettavgift...

...eller man vill köpa nån dricka.

Man får hjälp med bagaget och vill ge lite dricks.

Endollarsedlar fungerar över hela världen.

Perfekt.

Det händer när man ska betala med kortet–

–att man får frågan om man vill betala i SEK–

–eller i lokal valuta. Vad väljer man då?

Den lokala valutan.

Det är nästan alltid bäst kurs.

Det går via kortföretagets valutaväxlingsavgift.

Eller förlåt växlingskurs.

Så det brukar vara fördelaktigast.

En fråga kommer från Sebastian Dahl.

Han ska resa tillsammans med tre kompisar–

–och undrar hur de undviker tjat–

–om vem som har betalat vad.

För det första ska de bestämma vad de ska dela på.

Måltider, baromgångar...?

Beroende på vilket land man är i–

–om det är mycket kontanter, lägger man en summa var–

–i en fysisk plånbok. Sen turas man om att ha hand om den–

–och betalar notorna. När pengarna tar slut–

–så stoppar alla ner lika mycket igen.

Är det ett land som tar kort kan man turas om–

–att betala var fjärde middag.

Sen jämför man utläggen och justerar efteråt.

Det viktiga är att enas om vad man ska dela på.

Även om man har hittat en billig och bra resa–

–så kan det uppstå hinder.

Det visar inte minst den senaste pilotstrejken.

SAS har ju haft pilotstrejk.

Jag och min kompis blev fast i Köpenhamn.

Vad har man för rättigheter? Kan man få pengar tillbaka?

Ja, du kan få pengar tillbaka både från SAS...

Där gäller internationella EU-regler–

–som säger att för ett inställt flyg med avstånd mindre–

–än 1 500 kilometer, kan man få 250 euro.

Det kan man läsa om på flygbolagets hemsida–

–eller på EU-konsuments hemsida.

Sen kan du få ut på reseförsäkringen–

–eller reseskyddet i hemförsäkringen.

Det tredje är om du har köpt resan på kortet–

–eller om ditt bankkonto är kopplat till ett reseskydd.

Ibland kan det stå: "Får du ut nån annanstans"–

–"får du inte från oss." Men ibland–

–kan man få ut på alla tre ställen.

Kontakta alla tre helt enkelt.

Precis.

Spara alla kvitton, boardingkort–

–fotografera avgångstavlor, dokumentera alla utlägg.

Det är viktigt.

Toppen! Tack, Annika Creutzer, för bra tips.

Vill du veta mer, gå in på Din ekonomi-bloggen på EFN.se.

Där ger Annika och Ylva Yngvesson massor av tips.

Har du nån fråga, hör av dig till oss.

Vi kanske tar upp den nästa gång. Hoppas vi ses då!

Semestern står inför dörren och det innebär inte bara lata dagar i varierande sommarväder. Det innebär också att det finns en hel del ekonomiska frågor att fundera på.

Privatekonomiska experten Annika Creutzer svarar på tittarnas frågor: allt från hur du får ihop budgeten till hur avbeställningsskyddet fungerar.

Programledare: Tina Halldén.

  • Uppesittarkväll - Tema Akademi2:00:20

    Uppesittarkväll - Tema Akademi

    Nu trillar snart lönen in och vi väntar in den med dig. I #Uppesittarkväll är det back to basics som gäller. Allt du någonsin velat lära dig om sparande och aktier.

  • Intresset för gröna obligationer växer4:44

    Intresset för gröna obligationer växer

    Att investera i gröna obligationer innebär kort förklarat att låna ut pengar till gröna projekt. Den första gröna obligationen kom 2007, och sedan dess har intresset - och utbudet - bara ökat. 

  • Så blir du kryptoproffs2:07

    Så blir du kryptoproffs

    Eric Wall, expert på kryptovalutor, ger fyra tips som du bör tänka på när du investerar i digitala valutor.

  • Ekonomiskt att ta cykeln1:32

    Ekonomiskt att ta cykeln

    Att cykla ger bättre hälsa och bättre miljö jämfört med bilkörning. De ekonomiska fördelarna syns tydligt på kontot, men också i samhällsekonomin blir skillnaden väsentlig.

  • Så funkar jämställda investeringar6:16

    Så funkar jämställda investeringar

    Jämställda investeringar betyder inte sämre avkastning. Och bolag med lika delar män och kvinnor i styrelsen fattar bättre beslut. Sara Ellsäter från Jämställda Fonder visar...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.1%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

NCC 8.6%
Thule Group 4.8%
Lifco 4.8%
Atlas Copco -4.1%
Fagerhult -4.5%
Bonava -6.8%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar.