Så håller du sparångan uppe

Varför det är så svårt att ställa in hjärnan på att spara? Och vilken är den bästa lösningen på problemet? Stina Söderqvist, doktor i kognitiv neurovetenskap, reder ut.

Till sparandets fördel finns det så kallade ”kalla systemet”, beläget bakom pannan. Det är där vi sätter upp långsiktiga sparmål. Men mitt i hjärnan finns det ”varma systemet” – drivet av känslor och omedelbara belöningar.

”Det rationella blir hela tiden stört av det emotionella, som hittar frestelser överallt i vardagen”, förklarar Söderqvist. Men det finns sätt att få systemen att samarbeta.

 

  • Så påverkas du av en svag krona1:28

    Så påverkas du av en svag krona

    De senaste fem åren har den svenska kronan tappat nästan 20 procent mot euron, och samtidigt har den tappat över 40 procent mot dollarn. Det finns både för och nackdelar med en svag krona. 

  • ”Återbäringen är inte bonuspengar”2:04

    ”Återbäringen är inte bonuspengar”

    Skatteverket har börjat skicka ut deklarationen till de flesta svenskar och med den kommer besked om den eventuella skatteåterbäringen. Ica Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér förklarar varför skattepengarna inte är ”bonuspengar” och hur du kan tänka kring att spara eller spendera. 

  • Stjärnekonomernas räntetips30:54

    Stjärnekonomernas räntetips

    Kommer reporäntan att fortsätta upp på kort sikt? Tveksamt, anser Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank, och Christina Nyman, chefsekonom på Handelsbanken. I detta avsnitt av EFN Kvadrat ligger bolåneräntor i fokus.

  • Detta är blankning1:52

    Detta är blankning

    Blankning innebär att du säljer aktier du inte äger, och sedan hoppas du att aktiekursen sjunker. Då kan du köpa tillbaka aktierna till ett lägre pris än vad du sålde dem för.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier