Så startar du en e-handel

E-handeln växer snabbt. För 2013 räknar man med 18 % tillväxt och en omsättning på 37 miljarder.

Hur gör man om man vill vara med om den uppgången och starta en egen e-handel?

För tio år sen var det ett jätteprojekt att börja sälja nånting på nätet.

Nu tar det en halv minut att komma igång.

Det är den skillnaden man ska utnyttja om man har en bra idé.

Anton Johansson har startat hörlursbutiken Headler–

–och Osom, en annonssajt för mode, kläder och skor.

Han tycker att man inte ska krångla till det.

Om det inte går att göra på tre månader är det en för krånglig business.

Man ska alltid kunna komma igång på tre månader på nåt sätt och sälja sin första vara.

Ett annat bra tips är att använda alla färdiga tjänster som finns.

Det finns jättebra e-handelsplattformar som man kan använda helt gratis.

Många kan starta e-handel med bara 1000 kronor som sen växer stort.

Man behöver inte ha flera miljoner för att lyckas.

Daniel Mülbach startade Lensway som säljer kontaktlinser. Han driver nu Footway.

Han tror också på enkelhet.

Se till att ha tydligt fokus på att sälja en produkt till en kund.

Det vanligaste misstaget är att man börjar titta på att man behöver det och det...

Då kommer man aldrig fram till försäljning. Målsättning: en extern kund en produkt.

Själv säljer han skor och inget annat.

Han försöker ständigt förbättra logistiken. Det ökar lönsamheten och gör kunderna nöjda.

Det handlar mycket, som inom allt företagande, om hårt gnet.

Långsiktighet och att hela tiden förbättra sig.

E-butikens marknadsföring finns förstås på nätet.

Det viktigaste för alla e-handelssajter är att synas i sökmotorer som Google.

Förutom att synas i sökmotorer–

–så borde alla lära sig hur man använder sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar.

Det har funkat jättebra för oss.

Nyhetsbrev, att man skickar ut mejl till sina kunder, ska inte underskattas.

Det är en viktig marknadsföringskanal.

E-handeln har pressat de vanliga fysiska butikerna.

Men det kan vara dags även för vanliga affärsägare att tänka om.

De som inte har nån näthandel utan bara fysiska butiker ser det som ett hot.

Då måste man ändra inställning lite grand.

Men att bara flytta ut sitt utbud på nätet är ingen självklar lösning, menar Daniel Mülbach.

E-handeln är väldigt mycket mer driven av vad konsumenten letar efter och köper.

Detaljhandeln är mer driven av hur man positionerar produkten och vad man marknadsför.

Där har många företag gjort fel genom att tro att man kan ställa produkterna i e-handelsbutiken.

Och sen: "Fan, de säljer ju inte..." Nej. Det är ett annat beteende.

Man "browsar" på ett annat sätt om man letar efter det man vill ha.

En stor fråga som många som vill starta e-handel ställer–

–är att lägga mycket tid på vilken vara de ska sälja.

Istället ska man kanske komma igång och sälja många saker.

Det som funkar fortsätter man sälja. Det andra slutar man med.

E-handeln växer explosionsartat och för 2013 beräknas omsättningen i Sverige bli 37 miljarder kronor. Och att komma igång med en e-handelsverksamhet behöver inte vara så svårt.

”För 10 år sedan var det ett jätteprojekt att börja sälja något på nätet. Nu tar det en halvminut”, säger Anton Johansson, grundare av Osom.

Anton Johansson tipsar om att det finns jättebra e-handelsplattformar och att det inte behöver kosta mer än 1 000 kronor att komma igång.

Daniel Mülbach har grundat Footway och tidigare även Lensway. Han menar att det viktiga är att bestämma sig för vad man vill sälja. ”Se till att ha ett fokus på att sälja en produkt till en kund”, säger han.

Lena Larsson, vd på HUI Research, menar att det är dags även för klassiska butiker att börja etablera sig på nätet.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Beijer Ref 7.2%
Modern Times Group 6.7%
Alfa Laval 6.4%
THQ Nordic -2.1%
Billerudkorsnäs -2.1%
Fagerhult -4%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar. 

  • 1:58

    "Det är riktiga pengar"

    Hur lyckas man få en pension man är nöjd med? Pensionsspecialisten Sabrina Thams delar med sig av sina bästa tips.