Så får du mycket båt för pengarna – Båttestarens tre favoritmärken

Du som går i båtköpstankar har mycket att fundera på för att köpet ska bli rätt.

Med oss har vi Mr Båt - Curt Gelin. – Välkommen hit!

Du har testat över tusen fritidsbåtar.

Om jag ska köpa min första båt, vad ska jag då tänka på?

Om du vill köpa en båt för att komma ut i skärgården med din familj så föreslår jag en dagbåt.

Det vill säga en liten motorbåt med utombordare. Dem är det stor efterfrågan på.

Då är det enkelt och lätt att komma ut i skärgården.

Det finns möjlighet att prova på hur det känns. Båtbranschföreningen har nånting som heter Prova på.

På Lidingö finns det en båt som man kan åka ut till Grinda med och få hjälp att lägga till.

Om man nu bor i huvudstaden.

Vad finns det för fallgropar?

På motorbåtar är det förstås motorerna. Det är bekymret eftersom man inte vet vilket skick de är i.

Man bör åka till nån som är kunnig som hjälper till att testa motorn.

Man får köra den ordentligt och se om den startar och stannar.

Man ser ganska fort på bränslemätaren om den drar mycket bensin. Segelbåtar är en annan sak.

Proffshjälp, alltså. Och segelbåt...?

Där ska man välja en äldre, stöddigare och välbyggd segelbåt.

Det finns många nyare, franska och tyska segelbåtar som är förförande med tuff design.

Det är bättre planerade och man får dem till väldigt bra priser–

–men väg det mot att kvaliteten kanske inte är densamma–

–som om man köper en gammal, fin svensk eller dansk kvalitetsbåt.

Kan du nämna nåt exempel om jag vill ha mycket båt för pengarna?

Folk vill oftast ha en tysk eller fransk båt... Ska jag nämna märken så finns det i Frankrike–

–Jeanneau, Beneteau och Dufour. I Tyskland är det Hanse och Bavaria.

Det är fem båtmärken att välja på.

Om du istället vill ha en lite äldre kvalitetsbåt–

–så är det de svenska som heter Linjett, Najad och Hallberg-Rassy.

Det är premiummärken. Det är alla tiders att sitta ner i båten–

–och titta på det fina mahognyarbetet som båtbyggarna har skapat.

Du ler lite extra när du nämner de svenska båtarna. Vilken är din favorit?

Jag har förstås en egen, men det är inte aktuell här.

Men på de välbyggda båtarna är det så mycket arbete och omsorg nedlagd.

Linjett är ett supermärke om man kan välja.

–Hur ser andrahandsvärdet ut? –För de svenska, ganska skapligt.

För de tyska och franska råder olika åsikter, men tyvärr får folk väldigt lite betalt för dem i andra hand.

Det finns också stark konkurrens från utlandet.

I söndags träffade jag en man som hade sålt sin gammal träbåt och skulle nu köpa en plastbåt.

Han hade spanat in en båt på 12 meter i England.

Den kan han få för 400 000-500 000 kronor.

Det blir stark prispress på dem som har likadana båtar hemma i Sverige.

Varför ska man ha så mycket betalt för den här hemma när man kan köpa en likadan båt i England?

Hur mycket pengar pratar vi om om jag vill köpa en liten segelbåt att segla med ibland.

Du får räkna med 300 000-400 000 kronor. Då är det en ny båt.

Om du köper begagnat så finns det en uppsjö av båtar. Du kan få en Maxi 99 för runt 300 000 kronor.

Det finns ännu mindre båtar men då blir komforten lidande.

Om du ska semestra på båten så vill du ju ha ståhöjd, toalett och inombordsmotor.

Då får du lägga 250 000-300 000 kronor.

–Plast- eller träbåt? –Plast.

Träbåt är mysigt, men det är mycket pyssel. Då ska man vara besjälad av att hålla på med båten.

Ett sista råd så här inför sommaren till en blivande båtägare...

Hyr båt.

Det var ett bra tips. Tack så mycket.

Curt Gelin har testat över 1 000 båtar och har gett ut flera böcker om båtar. För Din Ekonomis Petra Bergman berättar han om vilka båtar du ska välja om du vill ha mycket båt för pengarna.

  • Uppesittarkväll - Tema Akademi2:00:20

    Uppesittarkväll - Tema Akademi

    Nu trillar snart lönen in och vi väntar in den med dig. I #Uppesittarkväll är det back to basics som gäller. Allt du någonsin velat lära dig om sparande och aktier.

  • Intresset för gröna obligationer växer4:44

    Intresset för gröna obligationer växer

    Att investera i gröna obligationer innebär kort förklarat att låna ut pengar till gröna projekt. Den första gröna obligationen kom 2007, och sedan dess har intresset - och utbudet - bara ökat. 

  • Så blir du kryptoproffs2:07

    Så blir du kryptoproffs

    Eric Wall, expert på kryptovalutor, ger fyra tips som du bör tänka på när du investerar i digitala valutor.

  • Ekonomiskt att ta cykeln1:32

    Ekonomiskt att ta cykeln

    Att cykla ger bättre hälsa och bättre miljö jämfört med bilkörning. De ekonomiska fördelarna syns tydligt på kontot, men också i samhällsekonomin blir skillnaden väsentlig.

  • Så funkar jämställda investeringar6:16

    Så funkar jämställda investeringar

    Jämställda investeringar betyder inte sämre avkastning. Och bolag med lika delar män och kvinnor i styrelsen fattar bättre beslut. Sara Ellsäter från Jämställda Fonder visar...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.1%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

NCC 8.6%
Thule Group 4.8%
Lifco 4.8%
Atlas Copco -4.1%
Fagerhult -4.5%
Bonava -6.8%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar.