Kronofogden kritisk till hur företagen marknadsför krediter

Det blir allt vanligare att butiker erbjuder konsumenter avbetalningslösningar och krediter.

Det säger huvudsekreteraren för den statliga utredningen "Överskuldsättning i samhället".

Det är klart att det har vuxit.

Det är tillgängligt på ett helt annat sätt nu. Konsumentkrediter är nästan standard i många branscher.

Leder den typen av "erbjudande" till ett annat beteende hos oss?

Det är lättare att börja ackumulera skulder.

I kreditupplysningsföretaget UC:s register finns ungefär 550 000 personer med en eller flera betalningsanmärkningar.

Antalet inkomna skuldsaneringsärenden till Kronofogden ökade med 10 % förra året.

När vi inte längre kan hantera våra krediter kommer vi mot en överskuldsättning.

När det gäller marknadsföringen av krediter–

–kan det ibland verka som om själva krediten är produkten och inte varan i sig.

Man marknadsför produkten som om krediten är lösningen på dina problem.

Det förekommer i var och varannan reklamradiokanal och så vidare.

2013 anmälde Konsumentombudsmannen en stor hemelektronikkedja för en reklamfilm.

Åsikten var att företaget marknadsförde delbetalningsmöjligheten–

–och inte produkterna i butiken.

Konsumenterna lockades att köpa på avbetalning, utan att överväga konsekvenserna av skuldsättningen.

Marknadsdomstolen ansåg inte att reklamen bröt mot god kreditgivningssed.

Domstolens motivering var att det inte finns nåt som tyder på att en genomsnittlig konsument...

Har det varit otillbörlig marknadsföring eller inte? Hittills har det inte ansetts vara det.

Det finns nog flera åsikter om det är schysst marknadsföring eller inte.

Vad är det man gör? Ägnar man sig åt kreditgivning eller försäljning av produkter?

Det där är ett område som man har anledning att titta på över tid–

–så att det inte blir en genväg för sämre kreditgivning.

Om det blir fler fall som uppmärksammar att vi gör fel generellt sett i branschen–

–så skulle vi behöva ta upp det.

Konsumenterna har eget ansvar för sina inköp.

Men en slutsats i utredningen är att fler parter bör ta större ansvar.

Det är viktigt att folk betalar tillbaka sina skulder, men det är ett tvåpartsansvar.

Det finns en kreditgivare och en kredittagare. Även kreditgivaren bör bära en större del av ansvaret.

Allt fler företag vill låna ut pengar genom att olika typer av avbetalnings- och krediterbjudanden. Rikskronofogden är kritisk till hur företagen marknadsför krediter och en slutsats i den statliga utredningen ”Överskuldsättning i samhället” är att det inte bara är konsumenternas ansvar om fakturorna inte kan betalas.

  • Så tolkar du insynstransaktioner4:35

    Så tolkar du insynstransaktioner

    Insiders är kort förklarat personer i ledande företagspositioner. Deras innehav och handelsmönster kan ge användbara signaler till din egen handel - om du kan tolka dem. Mikael Olsson på Holdings förklarar hur. 

  • Uppesittarkväll - Tema Semester2:00:25

    Uppesittarkväll - Tema Semester

    #Uppesittarkväll avslutar säsongen med ett fullspäckat semestertema. Vi pratar om allt som hör semestern till; resevalutor, fotbolls-VM och spännande sommarportföljer. Vad Niklas utsvävarkvart handlar om vet bara han.

  • Efter stängning: PR och entreprenörsskap21:39

    Efter stängning: PR och entreprenörsskap

    Efter stängning avslutar en härlig säsong med ett extra välfyllt program. Daniel Redgert snackar PR, Businesspodden pratar entreprenörsskap och Nicolina har gjort en horsetech-utflykt. Dessutom trillingnöt och fredagsräka.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Midsommarruschen på Systembolaget1:17

    Midsommarruschen på Systembolaget

    Midsommarveckan är den vecka då Systembolaget säljer bäst på hela året. Försäljningen av kryddad sprit ökar med hela 625 procent, jämfört med ölförsäljningen som ökar 61 procent. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.4%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2%
Atrium Ljungberg 1.6%
Millicom 1.4%
Intrum Justitia -2.8%
Bravida Holding -3.3%
Billerudkorsnäs -3.4%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • VM-reklam bör leda till betalning över tid7:02

    VM-reklam bör leda till betalning över tid

    I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

  • Guldläge för ädelmetaller6:29

    Guldläge för ädelmetaller

    När börserna faller finns det investeringar som i regel håller emot, som ädelmetallerna. Eric Strand, förvaltare på Pacific Fonder, menar att dagens läge är optimalt för att investera i exempelvis guld eller silver.

  • Efter stängning: startups13:54

    Efter stängning: startups

    Albin och Ara befinner sig denna vecka i Göteborg för att prata startups i Västsverige och besöka Göteborgs fiskauktion där priset på fredagsräkan sätts. Dessutom en härlig nyhetstrio.

  • Då ska du gå in på börsen3:26

    Då ska du gå in på börsen

    Det är svårt att sätta tajmingen på börsen och gå in vid exakt rätt tidpunkt. Så när är det dags? Sparekonomen Joakim Bornold tar sig an frågan.