Kronofogden kritisk till hur företagen marknadsför krediter

Det blir allt vanligare att butiker erbjuder konsumenter avbetalningslösningar och krediter.

Det säger huvudsekreteraren för den statliga utredningen "Överskuldsättning i samhället".

Det är klart att det har vuxit.

Det är tillgängligt på ett helt annat sätt nu. Konsumentkrediter är nästan standard i många branscher.

Leder den typen av "erbjudande" till ett annat beteende hos oss?

Det är lättare att börja ackumulera skulder.

I kreditupplysningsföretaget UC:s register finns ungefär 550 000 personer med en eller flera betalningsanmärkningar.

Antalet inkomna skuldsaneringsärenden till Kronofogden ökade med 10 % förra året.

När vi inte längre kan hantera våra krediter kommer vi mot en överskuldsättning.

När det gäller marknadsföringen av krediter–

–kan det ibland verka som om själva krediten är produkten och inte varan i sig.

Man marknadsför produkten som om krediten är lösningen på dina problem.

Det förekommer i var och varannan reklamradiokanal och så vidare.

2013 anmälde Konsumentombudsmannen en stor hemelektronikkedja för en reklamfilm.

Åsikten var att företaget marknadsförde delbetalningsmöjligheten–

–och inte produkterna i butiken.

Konsumenterna lockades att köpa på avbetalning, utan att överväga konsekvenserna av skuldsättningen.

Marknadsdomstolen ansåg inte att reklamen bröt mot god kreditgivningssed.

Domstolens motivering var att det inte finns nåt som tyder på att en genomsnittlig konsument...

Har det varit otillbörlig marknadsföring eller inte? Hittills har det inte ansetts vara det.

Det finns nog flera åsikter om det är schysst marknadsföring eller inte.

Vad är det man gör? Ägnar man sig åt kreditgivning eller försäljning av produkter?

Det där är ett område som man har anledning att titta på över tid–

–så att det inte blir en genväg för sämre kreditgivning.

Om det blir fler fall som uppmärksammar att vi gör fel generellt sett i branschen–

–så skulle vi behöva ta upp det.

Konsumenterna har eget ansvar för sina inköp.

Men en slutsats i utredningen är att fler parter bör ta större ansvar.

Det är viktigt att folk betalar tillbaka sina skulder, men det är ett tvåpartsansvar.

Det finns en kreditgivare och en kredittagare. Även kreditgivaren bör bära en större del av ansvaret.

Allt fler företag vill låna ut pengar genom att olika typer av avbetalnings- och krediterbjudanden. Rikskronofogden är kritisk till hur företagen marknadsför krediter och en slutsats i den statliga utredningen ”Överskuldsättning i samhället” är att det inte bara är konsumenternas ansvar om fakturorna inte kan betalas.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 4.3%
Beijer Ref 4.3%
Peab 2.8%
Attendo -1.5%
Paradox Interactive -2.5%
Nolato -7.3%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Sommartankar med Svahn: parekonomi6:06

    Sommartankar med Svahn: parekonomi

    En av de vanligaste orsakerna till bråk i relationer är pengar. Investeraren och bloggaren Anna Svahn tycker att ekonomidiskussionen bör komma tidigt i förhållandet. 

  • Så ser aktieägandet ut i Sverige1:29

    Så ser aktieägandet ut i Sverige

    Närmare en femtedel av alla svenskar äger aktier. Förutom att det är fler män än kvinnor som handlar i aktier, så finns det också stora...

  • Bostadspriserna på väg att stabiliseras3:39

    Bostadspriserna på väg att stabiliseras

    Under måndagen presenterades färska bostadssiffror från Valurguard. Priser på villor sjunker 0,6 procent medan bostadsrättspriserna går ned 0,4 procent. Säsongjusterat går dock priserna upp för tredje månaden i rad. Lena Fahlén från Handelsbanken kommenterar.