Nynäshamn – mer än bara Gotlandsfärjan

"Sverige på gång-gänget anländer till Nynäshamn fem-sex mil från Stockholm.

Det är ett intressant läge ur näringslivssynpunkt.

Jag funderar på vad Nynäshamn är känt för när det gäller företagande.

Förr var det många oljeraffinaderier. Telekommunikation var stort.

Nu är det mängden småföretag som är viktigt. 2 700 bolag.

Det är alla tiders. Det är just i småföretagen som de nya jobben skapas.

Även om många bara passerar Nynäshamn på väg till Gotlandsfärjan–

–så väljer allt fler att bo här. Kommunen har 27 000 invånare idag.

Närheten till Stockholm med nya motorvägen lockar nya pendlare.

Huvudstaden är bara dryga halvtimmen bort.

Samtidigt väntas kommunen fortsätta växa i takt med utbyggnaden av Norvikshamnen.

Det blir Sveriges näst största hamn efter Göteborg och ger ett antal nya jobb.

Jag står och spanar på produkterna från stans ångbryggeri.

Det är en intressant företeelse. I början av 90-talet fanns det en handfull bryggerier.

Idag finns det flera hundra i Sverige, 40 i Storstockholm och ett i Nynäshamn.

Vad beror det på?

Tjänar man extremt mycket pengar? Är det kul, lönsamt eller vad beror det på?

Vi var hembryggare - ölentusiaster.

–Ni drack öl helt enkelt. –Vi började med det och fördjupade oss sen.

–Vi reste ut och studerade... –I såväl glas som bok...?

Vi gillade brittisk och belgisk ale. Det fanns inget bryggeri i Sverige som gjorde.

Då tänkte vi att då gör vi det.

På en honplanta humle finns det kottar.

De här är frystorkade.

Vi använder bara hela kottar när vi brygger vår öl.

Att hela tiden få fram en produkt av god kvalitet, kräver en del.

Man måste vara noga. Mycket städa, mycket disk. Noggrannhet är jätteviktigt.

Det är humle, malt, jäst och vatten.

–Är det inte jävligt lätt att göra öl? –Jättelätt, men jag avslöjar inte hur man gör.

Bryggning är klar och kyls ner. På vägen hamnar den i de här koniska tankarna.

Där väntar jästen.

Det får jäsa en-två veckor beroende på ölsort.

Därefter tar man bort jästen och då blir det lagringstank.

Hur många ölmärken har ni?

Per år brukar vi ha 15-16 stycken.

Sen i somras har vi även folköl. Det blir tre till.

Hur många liter öl producerar ni?

Det ligger runt 750 000-800 000 liter per år.

Vi är stora bland de små.

Är det en lagom nivå, eller har du inneboende önskan om att växa?

Om man är nöjd, då börjar man stagnera.

Man måste fortsätta öka på så smått.

Vi har vuxit med 10-12 % de senaste åren.

Det ska vi fortsätta med.

Förr var Nynäshamn en industristad.

Idag ser vi en utpräglad småföretagarort.

Närheten till hav och natur är viktiga tillgångar och färjetrafiken, förstås–

–med Gotlandsterminalen där 1,5 miljon personer passerar platsen varje år.

Kommunen har 2 000 anställda, annars är det ont om stora arbetsplatser.

Störst på den privata sidan är oljeraffinaderiet Nynäs.

Men mindre företag dominerar, främst inom branscherna bygg, handel, turism och färjetrafik.

Ett fartfyllt exempel är Olsbergs MSE–

–som bygger och driver eget team inom rallycross och extrem motorsport.

Den är klart stadigare än en vanlig bil. Har ni 3 miljoner över kan ni köpa en rallycrossbil.

Men var beredda på att reparera den. Det är ingen snäll sport.

Nu ska vi träffa en svensk mästare som har gjort stor business av sin stora hobby–

–med en omsättning på 100 miljoner.

Jag växte upp här i Nynäshamn och har hållit på med motorsport sen jag var 14 år.

Det var min hobby och det jag levde för.

Jag åkte rally och kraschade lite grand. Det började med att jag hyrde in mig på en verkstad.

Sen tyckte ägaren att jag kunde ta över för jag var mer där än han var.

Jag öppnade en bil- och plåtlackverkstad här. Jag nådde en gräns när jag hade så många anställda–

–att jag kände att det inte riktigt var det jag ville. Jag avvecklade några saker–

–och satsade mer på motorsporten igen.

Jag gjorde ett stort projekt i USA 2009. Sen gick det av bara farten.

Jag såg nya möjligheter.

Det var den här bilen det började med i USA.

Även om den är byggd 2009 så har den ett bestående värde.

Bilen vann första rallycrosstävlingen i USA och var tvåa i Pikes Peak.

Den har gjort mycket olika saker.

Varenda gång man sätter sig i de här värstingbilarna, så känner man: "Oj!"

Vart ska den här bilen ta mig?

Jag bygger, driver, utvecklar och kommer på nya idéer för motorsport.

Hur motorsport ska kunna vara marknadsföringsbart och användbart.

OMSE driver stora projekt. Det har fått omsättningen att öka väldigt mycket.

Det är tufft att hänga med i branschen. Mina konkurrenter är mycket större än vad jag är.

Jag försöker vara effektiv och kunna göra allting väldigt snabbt.

Jag måste har hög kompentens i huset och kunna göra allting från A till B.

Min affärsidé är att jag kan göra projektet mycket snabbare än större företag–

–som har hundratals anställda kan göra.

Vi finns i USA. Vi var i L.A. från 2009. Förra året flyttade vi till Charlotte, Mooresville.

Där finns NASCAR... Vi flyttade dit för att hitta yngre personal–

–för där finns alla motorsportuniversitet. Vi har ett join venture med ett turkiskt bolag–

–i Istanbul. Där bygger vi "light" en av våra biltyper.

Lite lättare bilar för nybörjare.

De bygger vi i Turkiet. Vi har inte plats här.

Vi äger även andra småföretag här runtomkring–

–där vi har svarv, fräs och såna saker som vi inte har plats för här.

–Ni ger även jobb åt underleverantörer i trakten. –Ja.

Det är tre företag som bara gör jobb åt oss.

Målet i framtiden är att samla allt i samma hus.

Men ingen kan ha alla kompetens. Jag försöker omge mig med folk med hög kompentens.

Det har varit svårt att hitta i Nynäshamn, Stockholm och Sverige.

Jag hörde flera språk vid frukostbordet.

–Är det 17 nationaliteter? –Totalt sett, ja.

Det låter otroligt internationellt.

Jag har gym, lägenheter och kontor.

–Bor många av dem här? –Ja.

En del bor under veckorna och åker hem på helgerna.

Det blir som en egen liten värld.

Vi reser sex månader om året. Har man inte familjen med sig är det svårt att få det att fungera.

Min fru träffade jag på tävlingsbanan när jag var 17 år. Mina barn är också intresserade.

Ni lever rallycross. Ni försörjer er inte bara på det.

Så blir det. Det är viktigt för att lyckas.

En ort vid havet kan inte vara utan ett fiskrökeri. Nu ska vi hälsa på hos Nynäs rökeri.

Christin och Nicki, mor och dotter, driver det här. En extremt konjunkturkänslig rörelse.

På sommaren har de kanske upp emot 50 anställda och nu kanske tio.

Bommar igen gör de aldrig.

Kommer det folk så här års i det här busvädret?

Ja. I slutet på veckan är det alltid full snurr. Torsdagar och fredagar.

Då händer det lite mer i hamnen. Båtarna ska ut till skärgården till småöarna.

Bästa säsongen är mitten på juni till mitten på september.

–Den är otroligt intensiv. –Då är du inte ledig en dag.

Kanske nån.

–Jag kanske ska överraska damerna med det där. –Det är väldigt gott.

Vi pratade om småföretagarens dilemma - ska jag växa när det går bra? Vad betyder det?

Utvecklingen har gått snabbt. Vi har fördubblat omsättningen.

Vi vill bromsa ner för att säkerställa och återhämta oss lite grand.

För att se hur vi ska utvecklas vidare. Som det känns idag ska vi nog jobba mer–

–med kvalitet miljö och personalvård.

Det här är halvfärdigt rökta laxfenor.

Vi har brutit mitt i processen. De ska rökas lite till.

Saltade över natten och rökta i 70 grader. En stor produkt.

Vill du köpa frysta som du skalar själv?

Det känns som om Nynäshamn börjar sättas på kartan. Vi börjar föra fram vår vackra skärgård.

Det känns som om vi har en framtid.

Nynäshamn är vackert även "off season".

27 000 invånare och 2 700 bolag... Det blir ett bolag på tio personer.

Det är företagstätt. Det roliga är att många tycks kunna förvandla sina intressen till en affärsverksamhet.

Där ser man vad engagemang betyder. Sen gäller det att ha lite risktagande i sig.

Våga kliva över tröskeln.

Vi drar vidare ut i landet. Vi ses snart igen! "Sverige på gång"!

Nynäshamn var tidigare oljeraffinaderier och telekommunikation. I dag är orten för många synonymt med färjan till Gotland. Men här finns också gott om mindre företag som kämpar för att besökarna – liksom Sverige på gång-gänget – ska upptäcka lokala favoriter som till exempel rökeriet och bryggeriet.

  • 3:31

    "Bopriserna sjunker på alla fronter"

    Valueguard presenterade under tisdagsmorgonen nya HOX-siffror, som visar en nedgång på tre procent sedan förra månaden. Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB, kommenterar.

  • 4:17

    "Marknadspsykologin är helt annorlunda"

    SEB:s boprisindikator gör sitt största ras på tio år och allt fler hushåll tror på sjunkande bostadspriser framöver. Johan Nordenfelt, chef för affär- och processutveckling...

  • Riskerna på marknaden tilltar3:11

    Riskerna på marknaden tilltar

    Aktier är fortsatt attraktivt värderade i Handelsbankens senaste investeringsstrategi. Men det finns orosmoln. Petra Bergman intervjuar fondförvaltare Peter Bolte.

  • Klädförsäljningen backar1:35

    Klädförsäljningen backar

    Fastighetsmäklare spår fallande priser. Konsumtionen ökar. Svag minskning av spelandet. Julhandeln spås slå rekord.

  • Så ska du tänka kring nya amorteringskravet2:08

    Så ska du tänka kring nya amorteringskravet

    Det nya amorteringskravet är ett hett ämne i den privatekonomiska världen. Chefekonomen Andreas Hatzigeorgiou har tre smarta tips att tänka på inför ett eventuellt införande.

  • 1:44

    "En illustration av hur tufft det är"

    SBAB har tagit fram siffror som visar hur mycket man måste ha sparat under 20 år för att nå en genomsnittlig kontantinsats i Sveriges fem största städer. Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB, kommenterar siffrorna.

  • Höjd pensionsålder ger fler jobb5:59

    Höjd pensionsålder ger fler jobb

    Höjd pensionsålder skapar fler jobb – inte färre, som en del hävdar. Det menar Pensionsmyndighetens ordförande Göran Hägglund.

  • Låga hyreshöjningar nästa år1:36

    Låga hyreshöjningar nästa år

    Många får svårt att klara räntehöjning. Fler betalar hotellrummet själva. Godkänt betyg för strömmingstjänster. Uppgång för restaurangförsäljningen i september.