Surfar på ny patienttrend med animationer

Innovatum är en företagspark som bildades i spåren efter Saab.

Mycket av företagsamheten och näringslivet i Trollhättan präglas av livet efter Saab.

Här inne hade man bara ett år efter Saabs konkurs bildat ett 40–tal företag.

Vi hälsar på ett av dem, Zygomatic Animation eller Medfilm, som de hellre kallar sig: medicinsk film.

Vi gör animerad patientinformation, visualiserar operationer och kirurgiska ingrepp.

Vid en höftoperation kan vi fokusera på höften. Vi visar hur benet påverkas och hur protesen ser ut.

Kan man säga att er smala lycka och affärsidé–

–bygger på människors ökade vilja att själva informera sig om sjukdomar?

Verkligen. Dagens patienter beter sig annorlunda än gårdagens.

Nu är möjligheten att hitta information mycket större.

På Youtube är den vanligaste sökfrasen nu: "How to?"

Man går dit för att lära sig hur saker fungerar.

Det finns mycket information, men den är inte kvalitetssäkrad, man vet inte var den kommer från.

Det är det vi gör.

Om jag ska operera min höftkula kan jag gå in och kolla på den här filmen.

Och få en bra uppfattning om vad som händer. Är det så?

Ja, precis så är det.

Hur säkerställer ni att allt är korrekt?

Ni är inne på avancerade, medicinska områden. Ni är inte medicinskt utbildade.

Det är en gedigen process. Vi är experter på att filma och producera filmer.

Vi har en medicinsk "advisory board" med experter inom olika områden.

De hjälper oss att ta fram grundfilmerna, som sen kontrolleras mot kunden och deras läkarteam.

Filmerna blir grundligt granskade.

Tjänar ni några pengar ännu?

Nej. Nu ligger fokus på tillväxt.

Vårt mål är att om cirka tre år fokusera mer på lönsamhet. Nu ska vi växa.

Finns det blindskär på vägen? Hinder som ni förutsett?

Ja, vi jämförs med medicinföretag. Där är kraven på bevis hårda.

Vad ger det här? En grupp får se filmen och en annan inte.

Fick gruppen som såg den bättre förståelse? Och vad leder det till? Färre återbesök?

Resultatet i kronor och ören? Visionen är att nå dit.

Affärer och industri i Trollhättan handlar mycket om livet efter Saab.

Av naturliga skäl. Är ni ett exempel på livet efter Saab?

Ja, det tycker jag. Industrin är stark här och kommer så förbli.

Och vi är en typisk produkt av det. Utan Innovatum hade vi troligen inte suttit här idag.

Zygomatic Animation, eller MedFilm som de hellre kallar sig, är ett Trollhätteföretag som surfar på trenden att människor i dag söker allt mer information på nätet. Sökningar som börjar med ”How to” är idag de vanligaste sökningarna på Youtube.

MedFilms affärsidé är att se till att det finns kvalitetssäkrad information om medicinska ingrepp.

EFN:s Lennart Ekdal har besökt bolaget, som ännu inte går med vinst. ”Fokus ligger i dag på tillväxt”, säger Carl Bjerkne, affärsutvecklare på Zygomatic Animation.

  • Så tolkar du insynstransaktioner4:35

    Så tolkar du insynstransaktioner

    Insiders är kort förklarat personer i ledande företagspositioner. Deras innehav och handelsmönster kan ge användbara signaler till din egen handel - om du kan tolka dem. Mikael Olsson på Holdings förklarar hur. 

  • Uppesittarkväll - Tema Semester2:00:25

    Uppesittarkväll - Tema Semester

    #Uppesittarkväll avslutar säsongen med ett fullspäckat semestertema. Vi pratar om allt som hör semestern till; resevalutor, fotbolls-VM och spännande sommarportföljer. Vad Niklas utsvävarkvart handlar om vet bara han.

  • Efter stängning: PR och entreprenörsskap21:39

    Efter stängning: PR och entreprenörsskap

    Efter stängning avslutar en härlig säsong med ett extra välfyllt program. Daniel Redgert snackar PR, Businesspodden pratar entreprenörsskap och Nicolina har gjort en horsetech-utflykt. Dessutom trillingnöt och fredagsräka.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Midsommarruschen på Systembolaget1:17

    Midsommarruschen på Systembolaget

    Midsommarveckan är den vecka då Systembolaget säljer bäst på hela året. Försäljningen av kryddad sprit ökar med hela 625 procent, jämfört med ölförsäljningen som ökar 61 procent. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.4%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2%
Atrium Ljungberg 1.6%
Millicom 1.4%
Intrum Justitia -2.8%
Bravida Holding -3.3%
Billerudkorsnäs -3.4%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • VM-reklam bör leda till betalning över tid7:02

    VM-reklam bör leda till betalning över tid

    I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

  • Guldläge för ädelmetaller6:29

    Guldläge för ädelmetaller

    När börserna faller finns det investeringar som i regel håller emot, som ädelmetallerna. Eric Strand, förvaltare på Pacific Fonder, menar att dagens läge är optimalt för att investera i exempelvis guld eller silver.

  • Efter stängning: startups13:54

    Efter stängning: startups

    Albin och Ara befinner sig denna vecka i Göteborg för att prata startups i Västsverige och besöka Göteborgs fiskauktion där priset på fredagsräkan sätts. Dessutom en härlig nyhetstrio.

  • Då ska du gå in på börsen3:26

    Då ska du gå in på börsen

    Det är svårt att sätta tajmingen på börsen och gå in vid exakt rätt tidpunkt. Så när är det dags? Sparekonomen Joakim Bornold tar sig an frågan.