Leasa bil – risk för en dyr historia

Att leasa bil, istället för att köpa–

–har blivit allt mer populärt. Men det kan bli dyrt–

–och konsumentskyddet är svagt.

Sally Stenberg. Hur vanligt är det–

–med leasade bilar idag, jämfört med för ett år sen.

Mycket vanligare.

MRF, Motorbranschens Riksförbunds statistik–

–visar att privatleasingen har ökat med 89 % på ett år.

Av privatbilsbeståndet är 12 % leasade bilar–

–jämfört med 8 % ifjol. Mer än var tionde bil.

Varför har det blivit så? Finns det fördelar med leasing?

Dels är det tidsandan. Vi vill inte äga allt längre.

Att nån annan har ägaransvaret känns bekvämt.

Även bilpoolerna ökar i antal.

Dels är det en förlängning av det. Marknadsföringen–

–om privatleasing har varit stark. Att ha koll–

–på de fasta månadsavgifterna...

Många tycker nog att det känns smidigt.

Leasingavtalen brukar ha långa löptider.

Hur lång tid förbinder man sig?

Bindningstiden brukar vara 24 eller 36 månader.

Två eller tre år.

Det är inte bara positivt.

Privatleasing omfattas varken av konsumenttjänstlagen–

–konsumentköplagen eller konsumentkreditlagen.

Vilket skydd har konsumenten?

Bara avtalsvillkoren styr leasingförhållandet.

Det finns ingen lag som reglerar när man hyr.

Bara avtalet. Det är fortfarande i sin linda.

Men man ser att avtalen är anpassade för tjänstebilar.

Man har inte tittat på vad som är normalt–

–i konsumentrelationer. Avtalen kan vara krångliga–

–och svåra att förstå, och står på leasgivarens sida.

Konsumentverket har gjort en granskning–

–av avtal för billeasing–

–och riktar skarp kritik mot branschen.

Flera punkter tas upp. De första gäller–

–leasgivarens rätt att höja avgiften.

Vad gäller där?

Konsumentverket har granskat sex avtal.

Flera av dem ger leasgivaren en ensidig rätt–

–att höja avgiften till följd av ökade kostnader.

Om referensräntan höjs, så att kostnaderna ökar–

–eller av andra skäl. Konsumenten kan inte förutse–

–när det kan ske. Under vilka omständigheter–

–avgiften kan höjas. Och bara ett av sex avtal–

–ger leasgivaren skyldighet att sänka avgiften–

–om kostnaderna sänks.

Som för vanliga kreditlån.

I konsumentkreditlagen finns den skyldigheten.

Tar du ett vanligt lån och räntan sänks–

–eller långgivarens kostnader sänks–

–måste de sänka dina avgifter.

För leasing har leasgivaren ofta en ensidig rätt att höja–

-och ingen skyldighet att sänka.

Höjningar i all oändlighet.

Finns det nån gräns för höjningarna?

Bara om det står i avtalet.

Nu har vi extremt låga räntor. Så kommer det inte alltid–

–att vara. Hur tydliga är leasgivarna med det här?

Inte särskilt, vad jag vet.

Fasta avgifter och förutsägbarhet–

–tas upp i marknadsföringen.

Åtminstone på några av leasingbolagens hemsidor–

–finns inga räknesnurror, som visar–

–förändringen av avgiften vid en eventuell räntehöjning.

Bankernas hemsidor har ju ofta det för bolån.

Som sagt, många har ju rekommenderat privatleasing–

–på grund av de fasta avgifterna. Men så är det inte.

Inte nödvändigtvis.

Om avgiften höjs kan man väl avbryta avtalet? Men då–

–kommer vi till nästa punkt i Konsumentverkets kritik.

Det är varken enkelt eller billigt. Hur avslutar man?

De 24 eller 36 månaderna är verkligen en bindningstid.

Du kan inte avbryta avtalet i förtid.

Om du får leasgivarens godkännande för ett hävande–

–av avtalet, kan det gå. Men inte ensidigt–

–om motparten inte sköter sig. Och om du får häva avtalet–

–kan leasgivaren ta ut en avgift.

Exempelvis 35 % av återstående leasingavgifter.

Det kan vara mycket pengar.

Om du bara haft bilen nåt halvår, blir det mycket pengar–

–att betala på ett bräde. Eller att du måste betala–

–en del av leasgivarens kostnader–

–för det avbrutna avtalet. Kanske en del av skillnaden–

–mellan bokfört värde och marknadsvärde.

Särskilt i början kan det också vara stora summor.

Så det är nästan mer förutsägbart att köpa en bil?

Ja. Det bästa är om man kan köpa bilen kontant.

Men även ett billån ger vissa rättigheter–

–enligt konsumentkreditlagen. Om man förtidslöser ett lån–

–får de inte ta ut särskilt höga avgifter.

Bara nån procent av återstående kostnader.

Skillnaderna är stora.

Kritik har också riktats för försäkringsfall.

Vad gäller om bilen skadas?

Man ställer höga krav på konsumenten–

–om vilka försäkringar man ska ha.

Inte bara trafikförsäkring, du ska ha–

–hel– eller halvförsäkring med låg självrisk.

Ofta blir försäkringen dyr.

Om det sker en olycka och försäkringsbolaget bedömer–

–att man inte ska få en ny bil, och ingen reparation–

–men en kontantersättning. Då tillfaller den leasgivaren.

Dessutom ska man betala 35 %–

–av återstående leasingavgifter.

Upphör avtalet?

Ja. Man är utan bil och måste betala en stor klumpsumma.

Vad har man för rättigheter–

–om det är fel på bilen när man får den?

Enligt leasingavtalen är man skyldig att undersöka bilen–

–redan när man får den. Upptäcker man då nåt fel–

–så ska det reklameras med en gång.

Det är ett villkor som följer av köprättsliga regler–

–man brukar ha det så mellan företag. Om man köper en bil–

–som privatperson och upptäcker ett fel inom tre år–

–kan man reklamera det. Under det första halvåret–

–utgår man ifrån att det var ett ursprungligt fel.

Då kan man kräva reparation eller en ny bil i vissa fall.

Här måste man reklamera med en gång.

Kommer man på felet efter tre månader, är det kört.

Om inte bilen kan användas under en viss period–

–måste ändå leasingavgifterna betalas.

Leasingavtalet pausas inte medan bilen repareras–

–och man har inte rätt till en ny bil heller.

Det är rätt tufft.

Man ska alltid...

Det är inte så lätt att veta att bilen är okej.

Det kan vara ganska komplicerade fel i moderna bilar.

De är i princip datorer. Vem av oss kan gå in och säga–

–att en dator är i gott skick när vi får den?

Det är en ganska stor begränsning av det skydd man har–

–mot när man köper en bil.

Vilka är dina tips till en som funderar på att leasa bil?

Det viktigaste är att lusläsa avtalet.

Kamma igenom det med en luskam.

Gärna ta det till jurist, konsumentvägledare–

–eller ta kontakt med nån branschorganisation–

–eller en förening som Motormännen till exempel–

–som är expert på området. Be dem förklara–

–vad man har för rättigheter och skyldigheter–

–mot om man istället skulle köpa en bil.

Så att man är medveten om vilka kostnader det innebär–

–och vad man ger upp jämfört med om man köper bilen.

Man ska vara medveten om vad man ingår för typ av avtal.

Konsumentverket har ju granskat privatleasingen.

Myndigheten kommer med rätt så skarp kritik.

Det sågas vid fotknölarna.

Det är sällsynt att man ser...

Vad kommer att hända på det här området?

Konsumentverket ska fortsätta granska avtalen.

Kanske vidtar de nån typ av tillsynsåtgärder–

–om de upptäcker att det är riktigt oskäliga villkor.

Kanske stämmer de dem.

Annars kan man hoppas på självreglering i marknaden.

Att de gör mer anpassade konsumentavtal.

Just nu pågår en utredning–

–om användarvillkoren i delningsekonomin.

Där ingår hyra.

Där kommer man in på att lagreglera konsumenträtten–

–också vid hyra, precis som vid köp och krediter.

Intressant. Vi får se vad som sker i framtiden.

Tack så mycket, Sally Stenberg.

Det har blivit alltmer populärt att leasa sin bil istället för att köpa den. ”Det senaste året har det ökat så mycket som med 89 procent” säger Sally Stenberg, konsumentvägledare. Hon menar att anledningen till att fler och fler väljer att använda sig av leasing förmodligen beror på att det är en tidsanda att man inte vill äga allting längre. Det har också varit en enorm marknadsföring kring privat billeasing som antagligen har påverkat konsumenten.

”Det marknadsförs som att det är förutsägbart, man har koll på de fasta kostnaderna, många tycker att det känns smidigt.” förklarar Sally Stenberg.

Men här gäller det att se upp, för det kan bli en riktigt dyr affär och konsumentskyddet är mycket dåligt, varnar Sally Stenberg för. Privatleasing omfattas inte av varken konsumenttjänstlagen, konsumentköplagen eller konsumentkreditlagen. Det enda skyddet man har är avtalsvillkoren som styr leasingförhållandet.

”Det finns ingen lag som reglerar detta, det är bara avtalet”  säger Sally Stenberg. Avtalen är fortfarande anpassade efter företag och tjänstebilar, det är inte helt anpassat efter privat billeasing.

Hur ska man då tänka om man vill leasa sin bil? Tina Halldén intervjuar konsumentvägledare Sally Stenberg om privat billeasing.

  • Uppesittarkväll - Tema Akademi2:00:28

    Uppesittarkväll - Tema Akademi

    Nu trillar snart lönen in och vi väntar in den med dig. I #Uppesittarkväll är det back to basics som gäller. Allt du någonsin velat lära dig om sparande och aktier.

  • Intresset för gröna obligationer växer4:44

    Intresset för gröna obligationer växer

    Att investera i gröna obligationer innebär kort förklarat att låna ut pengar till gröna projekt. Den första gröna obligationen kom 2007, och sedan dess har intresset - och utbudet - bara ökat. 

  • Så blir du kryptoproffs2:07

    Så blir du kryptoproffs

    Eric Wall, expert på kryptovalutor, ger fyra tips som du bör tänka på när du investerar i digitala valutor.

  • Ekonomiskt att ta cykeln1:32

    Ekonomiskt att ta cykeln

    Att cykla ger bättre hälsa och bättre miljö jämfört med bilkörning. De ekonomiska fördelarna syns tydligt på kontot, men också i samhällsekonomin blir skillnaden väsentlig.

  • Så funkar jämställda investeringar6:16

    Så funkar jämställda investeringar

    Jämställda investeringar betyder inte sämre avkastning. Och bolag med lika delar män och kvinnor i styrelsen fattar bättre beslut. Sara Ellsäter från Jämställda Fonder visar...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -2.1%
NASDAQ Composite -1.7%

Vinnare & förlorare

Axfood 8.6%
Hexpol 7.3%
Fabege 3.8%
ÅF -5.5%
Fagerhult -6.8%
Lifco -9.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar.