Kräftskivan hotad

De här veckorna är det vanligt att burarna ser ut så här när man drar upp dem.

Helt tomma efter att ha legat i under natten.

Under ytan drar kräftorna sig undan för att ömsa skal.

Det är en period när de hellre gömmer sig under stenar än kryper in i en bur med läckert bete.

I år sammanfaller skalömsningen med kräftskivorna. Det är det kalla sommarvädrets fel.

Den här och nästa vecka blir de tuffa veckorna.

Lägger man ut 100 burar så kanske det finns kräftor i 75 stycken.

Mängden kräftor i burarna är mindre.

Vid skalömsning vill kräftorna inte ens gå in i burarna.

Planerar du för kräftskiva med svenska nyfångade kräftor är det framförhållning som gäller.

Den här veckan kan det vara brist. De som förbokar hos sina butiker kommer att få sina kräftor.

Vågar du lova?

Jag lovar att så länge man är ute i god tid och ringer och bokar så finns det kräftor.

Tillgång och efterfrågan påverkar förstås priset.

Så väl handlare som fiskare vill få verksamheten att gå runt.

Priset på svenska kräftor ligger högt och det är inte omöjligt att det pressas upp.

Vi tar 450 kronor kilot för våra nykokta som vi tar in levande och kokar själva.

Prisbilden i Stockholm kommer att ligga på 400-550 kronor kilot.

Vi höjer inte priserna, utan håller fast vid dem. Snarare får vi sämre betalt för vårt arbete.

Men jag ser tendenser hos konkurrenter att höja priserna eftersom de inte fått tag i tillräckligt.

Sen ska man inte glömma bort att krondillen också är sen i år.

Det blir en hög kostnad i kokningen om man använder färska råvaror.

–Är den också sen på grund av vädret? –Ja.

Den har tagit mycket stryk på grund av regnet. Vi får hoppas på några soliga veckor, så ser det bättre ut.

Går smärtgränsen för kräftpriset vid 500 kronor?

Personligen tycker jag att över det finns det ingen rim och reson.

Det här är en gammal tradition och alla ska kunna äta kräftor.

Runt 500 kronor blir det svårt. Jag har inte sett det än. Vi får se vart det landar i år.

Det är över 20 år sen den traditionella kräftpremiären togs bort.

Innan dess var det bara tillåtet att fiska kräftor under en begränsad period i augusti.

Nu får de börja fiska så att man kan sälja signalkräftor före midsommar.

Det blir att beståndet blir hårt fiskat.

De senaste fem åren har det blivit mindre och mindre kräftor. Därav har priserna också gått upp.

Jag efterlyser att gå tillbaka till de gamla traditionerna med premiärer.

Det skulle gynna fiskerinäringen och ge hållbart fiske i hela Sverige.

Sommarens kyla och blåst försenar kräftfisket i Sverige med flera veckor. Den som vill servera de svenska augustiläckerheterna på kräftskivan får se till att beställa kräftor i god tid – och kilopriset pressas upp av kräftbristen.

  • Uppesittarkväll - Tema Semester2:00:25

    Uppesittarkväll - Tema Semester

    #Uppesittarkväll avslutar säsongen med ett fullspäckat semestertema. Vi pratar om allt som hör semestern till; resevalutor, fotbolls-VM och spännande sommarportföljer. Vad Niklas utsvävarkvart handlar om vet bara han.

  • Efter stängning: PR och entreprenörsskap21:39

    Efter stängning: PR och entreprenörsskap

    Efter stängning avslutar en härlig säsong med ett extra välfyllt program. Daniel Redgert snackar PR, Businesspodden pratar entreprenörsskap och Nicolina har gjort en horsetech-utflykt. Dessutom trillingnöt och fredagsräka.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Midsommarruschen på Systembolaget1:17

    Midsommarruschen på Systembolaget

    Midsommarveckan är den vecka då Systembolaget säljer bäst på hela året. Försäljningen av kryddad sprit ökar med hela 625 procent, jämfört med ölförsäljningen som ökar 61 procent. 

  • VM-reklam bör leda till betalning över tid7:02

    VM-reklam bör leda till betalning över tid

    I dagarna sparkas fotbolls-VM i Ryssland igång och marknadsbudskapen flödar. Andreas Jonason från Simon Kucher Norden berättar hur företagen marknadsför och vad konsumenter bör tänka på under VM.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 4.9%
Hennes & Mauritz 4.4%
Ericsson 2.9%
Millicom -2.2%
Fagerhult -2.4%
THQ Nordic -2.7%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Guldläge för ädelmetaller6:29

    Guldläge för ädelmetaller

    När börserna faller finns det investeringar som i regel håller emot, som ädelmetallerna. Eric Strand, förvaltare på Pacific Fonder, menar att dagens läge är optimalt för att investera i exempelvis guld eller silver.

  • Efter stängning: startups13:54

    Efter stängning: startups

    Albin och Ara befinner sig denna vecka i Göteborg för att prata startups i Västsverige och besöka Göteborgs fiskauktion där priset på fredagsräkan sätts. Dessutom en härlig nyhetstrio.

  • Då ska du gå in på börsen3:26

    Då ska du gå in på börsen

    Det är svårt att sätta tajmingen på börsen och gå in vid exakt rätt tidpunkt. Så när är det dags? Sparekonomen Joakim Bornold tar sig an frågan.

  • Så når du dina mål0:56

    Så når du dina mål

    Alexander Pärleros från Framgångspodden delar med sig av tre tips för att nå framgången.