Våga ta betalt

Vi har med oss Karin Klerfelt som är förhandlingsstrateg. Välkommen hit!

Hur är vi på att ta betalt?

Jag är så trött på, som vi såg i inslaget, att småföretagare över lag är dåliga på att ta betalt.

Det är inte bra utifrån att saker kan inträffa.

Det finns ingen anledning att vara småföretagare om du inte tjänar lika mycket–

–som du skulle gjort som anställd, eller mer.

Hur gör vi då för att ta tillräckligt bra betalt?

För det första måste du ha en väldigt tydlig prisstrategi–

–som hör ihop med ditt varumärke. Jag brukar exemplifiera detta utifrån portersäck.

Tänk dig en säck eller ett "U". Du kan antingen bestämma dig för att ligga högt upp på ena sidan–

–eller på andra sidan. Det du aldrig ska göra är att fastna i mitten.

Då är du bara en i mängden.

Ligger du högt upp här så tar du bra betalt...

...men du genomför inte så mycket. Högt pris och inte så många genomföranden–

–eller så säljer du inte så många produkter. Häruppe tar du lågt pris, men har hög kvantitet.

Båda vägarna är framkomliga, men du får inte göra ett missmatch av dem. Det är det många gör.

Vad ska jag göra rent konkret?

Bestäm först hur mycket du vill tjäna per år.

Hur mycket vill du omsätta eller plocka ut i lön?

Gilla det eller inte. Det är att sätta ett ordentligt och tydligt mål.

Utifrån det så ska du göra din prislista.

Då får du bestämma om du ska ligga högt upp där - högt pris, låg kvantitet.

Eller högt där - lägre pris, hög kvantitet.

Men här kommer jag och ska sälja nåt till dig.

Har du nåt handfast råd, nån bra formulering eller trix?

Det är en bra fråga. Det som är svårt är att komma på de där bra sakerna i skarpt läge.

Du måste ha förberett dig på några repliker.

Vilka repliker du plockar fram beror på vilken situation du befinner dig i.

Men många småföretagare kan råka ut för att människor säger:

"Du som ändå håller på och sminkar..." Det pratade vi om i sminket här.

"Du som ändå håller på och sminkar, kan du inte sminka mig till en fest?"

Då är en replik: "Gärna, men då kostar det. Det här är mitt jobb och mina barns gröt."

Repliken "Det är mina barns gröt" har jag själv använt.

Jag är författare och föreläsare.

Ofta får man propåer: "Kan inte du föreläsa gratis för oss för det är en sån bra publik?"

Inte går en anställd att visar upp sig lite grand för att det är en bra publik för att kanske få betalt i morgon.

Tänk hela tiden igenom vilka situationer du kan hamna i som kan bli knepiga utifrån en prisdiskussion.

Tro inte att du bara tar det ur luften.

Öva lite grand.

Finns det några "no, no"?

Absolut. Det är rabatt.

Jag avskyr själva ordet rabatt.

Ibland kan det vara befogat att ha nån slags erbjudande–

–men ofta erbjuder vi rabatt.

"Jag var med i er tv-sändning. Det skulle vara kul om ni ville anlita mig. Ni får 20 procents rabatt."

Det är kundens jobb att förhandla och att lyfta prisfrågan.

Mitt jobb är att utveckla affärsmässigt självförtroende, inte darra på manschetten–

–och kunna föra fram att det här är mitt pris.

Kunden ska lyfta prisfrågan. Ska jag aldrig komma med ett förslag om pris?

Jag säger naturligtvis vad jag vill ha betalt för min vara eller tjänst.

Men jag föreslår inte att du får 20 procents rabatt för att du är så trevlig–

–eller för att vi känner varandra. Det är väldigt vanligt att folk gör.

I Sverige har vi svårt för prissättning.

Tack så mycket för att du kom hit.

Många småföretagare har svårt att få det hela att gå ihop ekonomiskt. Hur ska man göra för att inte fastna i den fällan? Det svarar förhandlingsstrategen Karin Klerfelt på.

Hennes tips innefattar bland annat: Sätt ett tydligt mål hur mycket du vill tjäna. Bestäm dig om du vill konkurrera med pris eller kvalitet. Och våga ta betalt.

Intervvjun var en del i Din Ekonomi 25 mars. Hela programmet ser du här.

  • Så håller du sparångan uppe10:23

    Så håller du sparångan uppe

    Varför det är så svårt att ställa in hjärnan på att spara? Och vilken är den bästa lösningen på problemet? Stina Söderqvist, doktor i kognitiv neurovetenskap, reder ut.

  • Uppesittarkväll - Tema Akademi2:00:20

    Uppesittarkväll - Tema Akademi

    Nu trillar snart lönen in och vi väntar in den med dig. I #Uppesittarkväll är det back to basics som gäller. Allt du någonsin velat lära dig om sparande och aktier.

  • Intresset för gröna obligationer växer4:44

    Intresset för gröna obligationer växer

    Att investera i gröna obligationer innebär kort förklarat att låna ut pengar till gröna projekt. Den första gröna obligationen kom 2007, och sedan dess har intresset - och utbudet - bara ökat. 

  • Så blir du kryptoproffs2:07

    Så blir du kryptoproffs

    Eric Wall, expert på kryptovalutor, ger fyra tips som du bör tänka på när du investerar i digitala valutor.

  • Ekonomiskt att ta cykeln1:32

    Ekonomiskt att ta cykeln

    Att cykla ger bättre hälsa och bättre miljö jämfört med bilkörning. De ekonomiska fördelarna syns tydligt på kontot, men också i samhällsekonomin blir skillnaden väsentlig.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 2.1%
NASDAQ Composite 1.6%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 12.2%
Dometic Group 9.9%
Latour 8%
Saab -3.8%
Getinge -6.2%
Holmen -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Så funkar jämställda investeringar6:16

    Så funkar jämställda investeringar

    Jämställda investeringar betyder inte sämre avkastning. Och bolag med lika delar män och kvinnor i styrelsen fattar bättre beslut. Sara Ellsäter från Jämställda Fonder visar...

  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar.