Våga ta betalt

Vi har med oss Karin Klerfelt som är förhandlingsstrateg. Välkommen hit!

Hur är vi på att ta betalt?

Jag är så trött på, som vi såg i inslaget, att småföretagare över lag är dåliga på att ta betalt.

Det är inte bra utifrån att saker kan inträffa.

Det finns ingen anledning att vara småföretagare om du inte tjänar lika mycket–

–som du skulle gjort som anställd, eller mer.

Hur gör vi då för att ta tillräckligt bra betalt?

För det första måste du ha en väldigt tydlig prisstrategi–

–som hör ihop med ditt varumärke. Jag brukar exemplifiera detta utifrån portersäck.

Tänk dig en säck eller ett "U". Du kan antingen bestämma dig för att ligga högt upp på ena sidan–

–eller på andra sidan. Det du aldrig ska göra är att fastna i mitten.

Då är du bara en i mängden.

Ligger du högt upp här så tar du bra betalt...

...men du genomför inte så mycket. Högt pris och inte så många genomföranden–

–eller så säljer du inte så många produkter. Häruppe tar du lågt pris, men har hög kvantitet.

Båda vägarna är framkomliga, men du får inte göra ett missmatch av dem. Det är det många gör.

Vad ska jag göra rent konkret?

Bestäm först hur mycket du vill tjäna per år.

Hur mycket vill du omsätta eller plocka ut i lön?

Gilla det eller inte. Det är att sätta ett ordentligt och tydligt mål.

Utifrån det så ska du göra din prislista.

Då får du bestämma om du ska ligga högt upp där - högt pris, låg kvantitet.

Eller högt där - lägre pris, hög kvantitet.

Men här kommer jag och ska sälja nåt till dig.

Har du nåt handfast råd, nån bra formulering eller trix?

Det är en bra fråga. Det som är svårt är att komma på de där bra sakerna i skarpt läge.

Du måste ha förberett dig på några repliker.

Vilka repliker du plockar fram beror på vilken situation du befinner dig i.

Men många småföretagare kan råka ut för att människor säger:

"Du som ändå håller på och sminkar..." Det pratade vi om i sminket här.

"Du som ändå håller på och sminkar, kan du inte sminka mig till en fest?"

Då är en replik: "Gärna, men då kostar det. Det här är mitt jobb och mina barns gröt."

Repliken "Det är mina barns gröt" har jag själv använt.

Jag är författare och föreläsare.

Ofta får man propåer: "Kan inte du föreläsa gratis för oss för det är en sån bra publik?"

Inte går en anställd att visar upp sig lite grand för att det är en bra publik för att kanske få betalt i morgon.

Tänk hela tiden igenom vilka situationer du kan hamna i som kan bli knepiga utifrån en prisdiskussion.

Tro inte att du bara tar det ur luften.

Öva lite grand.

Finns det några "no, no"?

Absolut. Det är rabatt.

Jag avskyr själva ordet rabatt.

Ibland kan det vara befogat att ha nån slags erbjudande–

–men ofta erbjuder vi rabatt.

"Jag var med i er tv-sändning. Det skulle vara kul om ni ville anlita mig. Ni får 20 procents rabatt."

Det är kundens jobb att förhandla och att lyfta prisfrågan.

Mitt jobb är att utveckla affärsmässigt självförtroende, inte darra på manschetten–

–och kunna föra fram att det här är mitt pris.

Kunden ska lyfta prisfrågan. Ska jag aldrig komma med ett förslag om pris?

Jag säger naturligtvis vad jag vill ha betalt för min vara eller tjänst.

Men jag föreslår inte att du får 20 procents rabatt för att du är så trevlig–

–eller för att vi känner varandra. Det är väldigt vanligt att folk gör.

I Sverige har vi svårt för prissättning.

Tack så mycket för att du kom hit.

Många småföretagare har svårt att få det hela att gå ihop ekonomiskt. Hur ska man göra för att inte fastna i den fällan? Det svarar förhandlingsstrategen Karin Klerfelt på.

Hennes tips innefattar bland annat: Sätt ett tydligt mål hur mycket du vill tjäna. Bestäm dig om du vill konkurrera med pris eller kvalitet. Och våga ta betalt.

Intervvjun var en del i Din Ekonomi 25 mars. Hela programmet ser du här.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 4.3%
Beijer Ref 4.3%
Peab 2.8%
Attendo -1.5%
Paradox Interactive -2.5%
Nolato -7.3%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Sommartankar med Svahn: parekonomi6:06

    Sommartankar med Svahn: parekonomi

    En av de vanligaste orsakerna till bråk i relationer är pengar. Investeraren och bloggaren Anna Svahn tycker att ekonomidiskussionen bör komma tidigt i förhållandet. 

  • Så ser aktieägandet ut i Sverige1:29

    Så ser aktieägandet ut i Sverige

    Närmare en femtedel av alla svenskar äger aktier. Förutom att det är fler män än kvinnor som handlar i aktier, så finns det också stora...

  • Bostadspriserna på väg att stabiliseras3:39

    Bostadspriserna på väg att stabiliseras

    Under måndagen presenterades färska bostadssiffror från Valurguard. Priser på villor sjunker 0,6 procent medan bostadsrättspriserna går ned 0,4 procent. Säsongjusterat går dock priserna upp för tredje månaden i rad. Lena Fahlén från Handelsbanken kommenterar.