Tema: Elbil

Välkommen till "Din ekonomi". Idag ska vi prata bilar-

-och inte vilka bilar som helst, utan elbilar.

Det ska handla om elbilarnas andrahandsvärde-

-och vilka förutsättningar det finns för elbilar i Sverige.

Men först ska vi träffa en elbilspionjär för att ta reda på vad elbilen kostar i drift.

I början av 90-talet slog Tommy Engkvist vad om att det gick att bygga en fungerande elbil.

Han köpte en Golf från 82 och monterade en elmotor i den och solceller på motorhuven.

Med den kunde han köra fem mil i stadsmiljö och 6,5 mil på en landsväg.

Tommy tycker att en av de största fördelarna med att ha elbil är den låga driftskostnaden.

Det rör sig om ett par kronor per kilowatt och per mil.

Men sen är det betydligt billigare att köra den.

Det finns olika sätt att ladda batteriet och det tar olika lång tid beroende på uttag.

Det flera olika uttag.

Det finns snabbladdning-

-då kan man få den laddad till 80 % på cirka en halvtimme.

Om du laddar din bil över natten hemma så kostar det en tjugolapp att ladda fullt.

Då laddar man med mindre effekt och det gör inget om det tar sju timmar.

Eftersom det inte finns nån växellåda och filter blir också servicen billigare.

Man kan räkna med 40 % lägre kostnad.

Det är inte så mycket service på dem.

Man tar in dem emellanåt och gör en koll där man mäter upp batterier.

En vanlig fundering bland elbilsköpare är ifall batteriets kapacitet försämras med tiden.

Det är garanti upp till cirka sju år på de flesta bilarna som säljs nu.

De tror på grejerna och att de håller.

För den som funderar på att köpa en elbil kan det vara avgörande-

-att det finns tillräckligt med laddstolpar.

Vi har tagit tempen på elbils-Sverige för att se hur förutsättningarna ser ut.

Just nu finns 550 laddstationer varav 120 snabbladdare.

Men Sverige är ett u-land när det gäller elbilar. I Norge finns det tre gånger fler laddstationer-

-och fyra gånger fler elbilar. Men utvecklingen går snabbt framåt.

Redan idag börjar det blir bra på vissa stråk.

E6:an och E4:an är väl utbyggda eller kommer att vara framåt sommaren.

Sen finns det ställen i landet som är helt svarta.

Prognosen ser god ut för snabbladdsstolpar och vanliga laddstationer.

Under 2016 så dubblas den svenska laddinfrastrukturen.

Vissa laddstolpar kostar pengar och andra inte. Många finns i parkeringshus.

Man har valt olika affärsmodeller. På snabbladdare betalar man per minut.

Då står man i ungefär 20 minuter och betalar 60 kronor.

Eller så betalar du per kilowattimme. Då kostar det ungefär lika mycket.

Det har funnits en osäkerhet kring ifall supermiljöbilspremien på 40 000 kronor-

-kommer att ta slut eller inte. Men i år ska alla som köper elbil få premien.

Se bara till att du är den första som står registrerad på bilen och inte bilhandlaren.

Det är den som ställer på bilen som får premien.

Supermiljöbilspremien finns kvar hela 2016 utan nån egentlig begränsning.

Annars har problemet varit att pengarna har tagit slut stup i kvarten.

Regeringens ambition är att fr.o.m. 1 januari nästa år-

-gå över till ett s.k. bonus-malus-system.

Det innebär att man kanske kombinerar supermiljöbilspremien med en piska-

-som innebär att man kan höja fordonsskatten för bilar som drivs fossilt.

Ett annat exempel på hur staten subventionerar elbilar är genom tjänstebilsystemet.

Elbilar får lägre förmånsvärde än vanliga bilar. Det bygger dels på en reduktion på 10 000 per år-

-och också att man inte tar inköpspriset på elbilen utan dess bensindrivna motsvarighet.

Det gör den största skillnaden.

En del väljer att köpa en laddhybrid som både går på el och bensin.

Men det finns fler saker som skiljer de här bilarna åt.

Fredrik Sandberg, du är chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

Vad är den största skillnaden mellan en elbil och en laddhybrid?

Den största skillnaden är att en laddhybrid går på både och.

En ren elbil går bara på el. Laddhybriden kan köra på el i upp till fem mil-

-sen tar en bensin- eller dieselmotor över.

Hur ser miljöbilspremien ut på en laddhybrid?

Den har sänkts från årsskiftet och är 20 000 kronor.

Men förmånsvärdet är fortfarande sänkt på laddhybriderna-

-så det är ju förmånligt att skaffa den som förmånsbil.

Vad finns det för fördelar med hybridbilar jämfört med elbilar?

Laddhybriderna har fördelen att du kan köra långt utan att du behöver hitta en laddstolpe.

Du kan tanka dem som vanliga bilar.

Du kan använda en laddhybrid som pendlingsbil och köra på el på vardagarna-

-och när du ska på semester så kan du köra den som en bensinbil.

-Vilka nackdelar ser du? -Nackdelarna är det som är fördelarna också.

Det kan bli mycket bensinbil av en laddhybrid.

Det finns vissa problem om man inte har laddmöjlighet hemma-

-så blir det ju en bensinbil istället. Då är de inte speciellt miljövänliga heller.

Vilken är mest ekonomisk, laddhybriden eller elbilen?

Elbilen är mer ekonomisk. Man har kostnadskontroll och man kör bara på el med den.

Det är billigt att köra på el. Det blir kring två kronor per mil. De är även billigare.

En ren elbil kan du få från mellan 260 000 och upp till 1,6 miljoner.

Men de ligger kring 300 000. Laddhybriderna ligger nästan alltid över 400 000 i inköp.

Vilken bil skulle du välja själv? Elbil eller laddbydrid?

Jag skulle nog välja en elbil.

Därför att det kul att köra på el. Jag vill köra så mycket som möjligt på el.

Om man har en laddhybrid så blir det mycket bensin istället.

Vilka är dina tips om man vill köpa en laddhybrid eller en elbil?

Man ska se över sina körvanor.

Om man pendlar så ska man definitivt titta på en ren elbil.

Om man kör mycket långa resor så är det inte görbart idag.

Det kommer snart elbilar med längre räckvidd.

Sen ska man titta på batteristorleken. Hur långt kommer man på en laddhybrid?

Vissa laddhybrider kan bara köra en mil på el och andra kan du köra längre med.

Sen ska man provköra många bilar. Det är kul att köra elbil.

Tack för att du kom hit!

Det är billigt att köra en renodlad elbil.

Men en sak som är avgörande för vad du betalar totalt för din bil är andrahandsvärdet.

Efter att i flera år ha tittat på elbilar bestämde Liza sig förra året-

-för att byta ut sin gamla bil.

Så länge det bara var köp som vi hade som option så var vi skeptiska.

I och med att utvecklingen går fort framåt-

-så kommer de här första bilarna inte att ha lika högt värde.

Istället för köp så leasar de bilen i två år.

På så sätt slipper de oroa sig för andrahandsvärdet.

Det gör att människor slipper ta de här stora lånen-

-och de behöver inte sitta fast med en lösning eftersom branschen utvecklas.

Den tekniska utvecklingen och att elbilen är relativt ny gör det svårt-

-att uppskatta värdet på begagnade bilar.

Men för att veta vad du betalat totalt för bilen är just det avgörande.

En jämförelse från KTH visar att värdeminskningen är den största kostnaden för alla bilar-

-men extra tydligt för elbilen.

Men det finns tecken på att elbilen har högre andrahandsvärde än man trott.

Låga driftskostnader brukar betyda att det är ett bättre andrahandsvärde.

Elbilar har låga driftskostnader så det bör vara en positiv aspekt för andrahandsvärdet.

Om andrahandsvärdet är högre än beräkningarna så är leasingen onödigt dyr.

Men även om det blir dyrare är Liza glad att hon leasar.

Vi vet redan i dagsläget att vi inte kommer att köpa loss bilen.

-Varför inte det? -Då finns det modeller som räcker längre.

Räckvidden kommer att vara en avgörande faktor.

Elbilens historia har en längre räckvidd än vad man skulle kunna tro.

Det är en rätt brokig väg som elbilen har tagit sig fram på.

Elbilen är långt ifrån en ny uppfinning.

Den första elbilen byggdes redan i början av 1880-talet.

Vid sekelskiftet var elbilen en statussymbol i Amerika och i Europa.

Drygt en tredjedel av alla bilar i New York var elbilar 1901.

90 % av taxibilarna i staden drevs med el.

Folk gillade dem eftersom de var tysta, rena och man behövde inte veva igång dem.

Försäljningen peakade i USA 1910, men bensinbilarna var snabbare och billigare.

När T-Forden började tillverkas på löpande band dalade intresset snabbt för elbilen.

1914 drevs 99 % av de nytillverkade bilarna med bensin.

Bensin hade blivit ett billigt drivmedel eftersom flera stora oljereserver hade upptäckts.

1920 slutade elbilen helt att tillverkas.

Under oljekriserna återuppväcktes intresset.

Bl.a. tillverkade Saab en elbil, men det blev aldrig nån massproduktion.

Under 1990-talet blev det status med elbil igen-

-med kändisar som Mel Gibson och Tom Hanks bakom ratten.

Bakgrunden var att Kalifornien hade sämsta luften i USA, därför bestämdes det-

-att en viss procent av bilförsäljningen skulle utgöras av utsläppsfria bilar.

Nu började General Motors snabbt tillverka elbilar.

Men nåt hände, för 2003 röstades bestämmelsen om bilar utan utsläpp ner.

Kort efter det återkallade biltillverkarna alla sina elbilar.

Elbilen försvann igen.

Men nu har intresset återuppstått. Exempelvis är Teslas bil ett populärt lyxåk.

Den totala försäljningen av elbilar ökade med 60 % förra året.

Svenska Nevs fick en jätteorder värd cirka 100 miljarder kronor-

-från kinesiska Panda New Energy som vill bli världsledande inom leasing av elbilar.

250 000 elbilar ska levereras före 2020.

Om utvecklingen fortsätter kan det leda till-

-att oljebehovet minskas med två miljoner fat om dagen fr.o.m. år 2028.

Då skulle elbilen kunna bli ett rejält hot mot oljeindustrin.

Därmed är dagens "Din ekonomi" slut. Vi är tillbaka redan nästa vecka-

-och då ska det handla om det bästa vi har, nämligen våra barn.

Vi ska titta närmare på hur du kan spara till barnen på ett bra sätt-

-och så ska det handla om veckopengen. Missa inte det!

I Din Ekonomi den här veckan pratar vi elbilar. Bland annat handlar det om elbilarnas andrahandsvärde och vilka förutsättningar det finns för elbilar i Sverige. Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige, gästar programmet och pratar om skillnaden mellan hybridbilar och rena elbilar.

Programledare: Johanna Grenz

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.7%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Peab 8.5%
THQ Nordic 3.7%
Attendo 3.4%
SSAB -0.9%
Axis -1.7%
Oriflame -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Sommartankar med Svahn: parekonomi6:06

    Sommartankar med Svahn: parekonomi

    En av de vanligaste orsakerna till bråk i relationer är pengar. Investeraren och bloggaren Anna Svahn tycker att ekonomidiskussionen bör komma tidigt i förhållandet. 

  • Så ser aktieägandet ut i Sverige1:29

    Så ser aktieägandet ut i Sverige

    Närmare en femtedel av alla svenskar äger aktier. Förutom att det är fler män än kvinnor som handlar i aktier, så finns det också stora...

  • Bostadspriserna på väg att stabiliseras3:39

    Bostadspriserna på väg att stabiliseras

    Under måndagen presenterades färska bostadssiffror från Valurguard. Priser på villor sjunker 0,6 procent medan bostadsrättspriserna går ned 0,4 procent. Säsongjusterat går dock priserna upp för tredje månaden i rad. Lena Fahlén från Handelsbanken kommenterar.