Din Ekonomi: Båtspecial

Hej! Välkomna till "Din ekonomi".

I dag ska vi prata om båtköp, vad du ska se upp med och vilka fynd som finns därute.

Först ska vi titta på krediterna du aldrig bett om.

Både Finansinspektionen och Konsumentverket ska granska hur reglerna runt konsumentkrediter följs av företagen.

De kan ge krediter du inte bett om och ibland utan kreditupplysning.

Allt fler företag vill låna ut pengar till oss. Krediterbjudanden fyller våra brevlådor–

–och nästan kastas över oss när vi väljer att bli medlem i en butik eller handlar på avbetalning.

Många krediter kan få konsekvenser för privatekonomin.

Vid varje kredit har man ett åtagande att betala tillbaka.

Man har ingått ett avtal och har en skuld.

Det kan vara svårt att planera sin ekonomi om man har väldigt många olika krediter–

–och krediter medför också kostnader.

Problemet är att det är så enkelt att handla på kredit i dag - enkelt att handla för pengar man inte har.

Risken är att man tappar kontrollen över ekonomin.

Tipset från Kronofogden är att ha en plan som man inte avviker från gällande de kreditlån man tar–

–så att man inte riskerar betalningsanmärkningar.

Men företagen är inte alltid tydliga med att de har gett ett kreditutrymme.

Nu ska Konsumentverket starta en utredning kring det här.

Vi ska titta på vilken information jag som konsument får i butikerna–

–när jag får ett medlemskort med kredit på eller en vanlig delbetalning i butiken.

Även om företagen är tydliga i sin information till konsumenten är det inte säkert–

–att de begär en kreditupplysning innan de beviljar kredit.

Är man kreditgivare ska man ta sitt samhällsansvar.

Man ska se till att människor uppfyller sina drömmar, men inte att de leds in i överskuldsättning.

Finansinspektionen, med tillsyn över de finansiella företag som ofta står för utlåningen åt butikerna–

–ska se över hur bra de är på att kontrollera att konsumenten kan betala tillbaka krediterna.

Vi har sett tecken på brister. Det här är en fokusfråga för oss under året–

–att titta på konsumtionskrediter och se hur företagen sköter kreditprövningarna för konsumenter.

Båtmarknaden har vind i seglen igen efter många tuffa år.

Många är på jakt efter en ny båt till sommaren. Hur gör man det bästa kapet?

Det absolut viktigaste är att sätta sig ner och resonera med familjen om:

Hur båten ska användas? Vilka egenskaper är viktiga hos båten?

Ska det finnas toalett, matlagningsmöjligheter? Tänker man vara ute en helg eller ska man bo i båten en vecka?

Det ska styra vilken båt man ska välja.

Efter två fina somrar är det många som hoppas på varma dagar till sjöss även i år.

Säsongen för att köpa båt har dragit igång ovanligt tidigt, menar Johan Karlsson.

Efter flera tuffa år på marknaden för begagnade båtar verkar vinden ha vänt.

De senaste åren har marknaden varit på väg upp lite grand för begagnade båtar.

Då gäller det för nyare båtar från 2000-talet och framåt.

Gamla 70- och 80-talsbåtar fortsätter nedåt i värde.

Under flera år har det varit möjligt att göra riktiga kap.

Finanskrisen skapade oro i ekonomin, vilket ledde till prisras.

På Blocket minskade motorbåtspriserna med närmare 30 % 2010-2013.

Även om det fortfarande går att få en 70- och 80-talsbåt till ett bra pris–

–är det dumt att stirra sig blind på inköpspriset.

Många pratar om att man kan göra ett klipp och köpa en gammal 70-talsbåt.

Jag brukar jämföra med att köpa en Fiat Panda från -85 som har gått 35 000 mil–

–är samma sak som att köpa en gammal Flipper från 70-talet.

En barnfamilj skulle nog inte köpa en Fiat Panda som har gått 35 000 mil för att bila i Europa.

Precis samma sak är det att köpa en jättegammal båt.

Den är slut. Alla komponenter och motor är förbrukade för länge sen.

Även om priserna är högre för nyare båtar kan de vara billigare i längden.

Det bästa köpet är en lite modernare båt från 2000 och framåt av välkänt fabrikat.

Det är det bästa köpet i termer av totalaffär och andrahandsvärde.

Spar ett par månader till och köp en lite nyare båt, eller finansiera båten och få en lite nyare båt.

Det blir oftast billigare än att köpa en billig båt för lite pengar.

På annonssajten Blocket finns det 10 000 begagnade båtar till salu.

Boat 24 har 29 000 annonser från Sverige och resten av världen.

Hur ska man hitta drömbåten som ger semester istället för dyra varvsbesök?

Sverige är ett av de mest fritidsbåtstäta länderna i världen.

Mest populärt är motorbåtar.

För den som ska köpa en motorbåt gäller det att kontrollera båten.

Annars finns det risk för dolda fel på köpet - fel som kan vara dyra att reparera.

Äldre motorer kan vara slitna. Utslitna turboaggregat–

–och dålig kompression i motorn gör att hästarna som fanns från början har rymt för länge sen.

Även modernare båtar kan vara problematiska eftersom mycket är datorstyrt och svårare och laga.

Motorn är en av de dyraste delarna att byta ut på en motorbåt.

En 300-hästars dieselmotor kostar över 200 000 att reparera–

–om man ska ta ur den och renovera den.

Ju äldre båten är, desto mer kan behöva bytas. Problemet är att alla fel inte syns innanför skrovet.

Förutom att kontrollera oljan, testköra båten och se till att den CE-märkt och godkänd enligt EU-kraven–

–är det flera fel man kan hitta själv.

Man kan lyfta och rycka i drevet för att känna om det är glapp.

Drevet kan kosta omkring 75 000 kronor att byta ut.

En propeller kostar runt 15 000 kronor, och bör också undersökas.

Propellern är rostfri.

De går runt fint och verkar inte skadade.

Fel i det hydrauliska systemet kan kosta runt 50 000 kronor att byta.

Hydraulkolvar manövreras med oljetryck. Oljeslangarna måste vara täta.

Det kostar multum att reparera om det blir läckage och det kommer in vatten i systemet.

Då kanske man måste lyfta motor och en massa saker för att åtgärda det.

Det är en stor investering att köpa båt. Man ska inte vara rädd för att pruta oavsett hur felfri båten är.

15 % är ingen ovanlig prutmån på en båt.

Men å andra sidan att ge ett skambud... Men 25 % är väl rimligt.

Du som går i båtköpstankar har mycket att fundera på för att köpet ska bli rätt.

Med oss har vi Mr Båt - Curt Gelin. – Välkommen hit!

Du har testat över tusen fritidsbåtar.

Om jag ska köpa min första båt, vad ska jag då tänka på?

Om du vill köpa en båt för att komma ut i skärgården med din familj så föreslår jag en dagbåt.

Det vill säga en liten motorbåt med utombordare. Dem är det stor efterfrågan på.

Då är det enkelt och lätt att komma ut i skärgården.

Det finns möjlighet att prova på hur det känns. Båtbranschföreningen har nånting som heter Prova på.

På Lidingö finns det en båt som man kan åka ut till Grinda med och få hjälp att lägga till.

Om man nu bor i huvudstaden.

Vad finns det för fallgropar?

På motorbåtar är det förstås motorerna. Det är bekymret eftersom man inte vet vilket skick de är i.

Man bör åka till nån som är kunnig som hjälper till att testa motorn.

Man får köra den ordentligt och se om den startar och stannar.

Man ser ganska fort på bränslemätaren om den drar mycket bensin. Segelbåtar är en annan sak.

Proffshjälp, alltså. Och segelbåt...?

Där ska man välja en äldre, stöddigare och välbyggd segelbåt.

Det finns många nyare, franska och tyska segelbåtar som är förförande med tuff design.

Det är bättre planerade och man får dem till väldigt bra priser–

–men väg det mot att kvaliteten kanske inte är densamma–

–som om man köper en gammal, fin svensk eller dansk kvalitetsbåt.

Kan du nämna nåt exempel om jag vill ha mycket båt för pengarna?

Folk vill oftast ha en tysk eller fransk båt... Ska jag nämna märken så finns det i Frankrike–

–Jeanneau, Beneteau och Dufour. I Tyskland är det Hanse och Bavaria.

Det är fem båtmärken att välja på.

Om du istället vill ha en lite äldre kvalitetsbåt–

–så är det de svenska som heter Linjett, Najad och Hallberg-Rassy.

Det är premiummärken. Det är alla tiders att sitta ner i båten–

–och titta på det fina mahognyarbetet som båtbyggarna har skapat.

Du ler lite extra när du nämner de svenska båtarna. Vilken är din favorit?

Jag har förstås en egen, men det är inte aktuell här.

Men på de välbyggda båtarna är det så mycket arbete och omsorg nedlagd.

Linjett är ett supermärke om man kan välja.

–Hur ser andrahandsvärdet ut? –För de svenska, ganska skapligt.

För de tyska och franska råder olika åsikter, men tyvärr får folk väldigt lite betalt för dem i andra hand.

Det finns också stark konkurrens från utlandet.

I söndags träffade jag en man som hade sålt sin gammal träbåt och skulle nu köpa en plastbåt.

Han hade spanat in en båt på 12 meter i England.

Den kan han få för 400 000-500 000 kronor.

Det blir stark prispress på dem som har likadana båtar hemma i Sverige.

Varför ska man ha så mycket betalt för den här hemma när man kan köpa en likadan båt i England?

Hur mycket pengar pratar vi om om jag vill köpa en liten segelbåt att segla med ibland.

Du får räkna med 300 000-400 000 kronor. Då är det en ny båt.

Om du köper begagnat så finns det en uppsjö av båtar. Du kan få en Maxi 99 för runt 300 000 kronor.

Det finns ännu mindre båtar men då blir komforten lidande.

Om du ska semestra på båten så vill du ju ha ståhöjd, toalett och inombordsmotor.

Då får du lägga 250 000-300 000 kronor.

–Plast- eller träbåt? –Plast.

Träbåt är mysigt, men det är mycket pyssel. Då ska man vara besjälad av att hålla på med båten.

Ett sista råd så här inför sommaren till en blivande båtägare...

Hyr båt.

Det var ett bra tips. Tack så mycket för att du kom hit.

Vi ska gå vidare med segelbåtar från 70-talet som man i dag kan få för en spottstyver.

Även båtar med färre år på nacken kan gå billigt–

–men segelbåtar kan ha dolda fel som är svåra att upptäcka.

Soliga dagar på sjön med vind i seglen är det många som drömmer om.

Men för dem som planerar att skaffa segelbåt finns en hel del att kontrollera före köpet.

Eje Wåhlstedt har skrivit böcker i ämnet och arbetat med att inspektera båtar sen 70-talet.

Enligt honom är dolda fel vanligt.

Alla båtar har det, annars skulle jag ha slutat med det här jobbet.

Jag har ännu inte hittat nån felfri båt.

Det kostar runt 10 000 kronor att besiktiga en åtta meters båt.

En av de vanligaste skavankerna på segelbåtar är fukt i däcket. Det är svårt att själv upptäcka.

Dessutom blir det väldigt dyrt om man måste byta ut däcket.

En niometers segelbåt med teakdäck kan kosta 300 000, kanske mer än man gav för båten.

Förutom att testköra segelbåten, se till att den är CE-märkt–

–och därmed uppfyller EU:s hälso-, miljö- och säkerhetskrav.

Det finns flera saker man enkelt kan kontrollera själv före köpet.

En sak är rodret. Det kan kosta omkring 15 000 att reparera ett trasigt roder.

Man tar i och vrider kraftigt fram och tillbaka och tittar på övre roderlagringen–

–att det inte är för mycket glapp eller några sprickor.

Drevet bör också kontrolleras.

Metaller försvinner. Det ska finnas en offeranod som offras istället för drevet.

Drevets yta får inte ha djupa porer som är ett tecken på att det håller på att ätas upp av organiska strömmar.

Är man händig kan man proxybehandla och spackla igen porerna.

Att leja bort jobbet kan kosta 8 000-10 000.

Dyrast att byta ut är kölen. Den bör undersökas noggrant.

Det är några hundra tusen utan vidare på en ganska blygsam båt.

Här ser man en spricka i gjutjärnet.

Det är ett tecken på att den kört på grund för då trycks kölen upp.

Den här skadan måste en sakkunnig titta närmare på. Det kan finnas skador inuti också.

Det finns drygt 880 000 fritidsbåtar i Sverige.

Mer än en fjärdedel är byggda före 1980-talet.

Även om det är mer prisvärt att köpa en begagnad båt än en nyproducerad, eftersom den nya förlorar i värde–

–bör båten inte ha alltför många år på nacken.

20 år är väl gränsen och då måste båten vara välskött.

Där lämnar vi båtvärlden.

Snart kan det bli högre avgifter för att använda bankkort.

I går tog EU beslut om ny lagstiftning för vilka avgifter banker får ta ut när det gäller kortbetalningar.

När reglerna har införts i andra länder har det betytt högre avgifter för kunderna, enligt Bankföreningen.

Nästa år kan inkomstpensionen höjas med 4,5 %.

Orsaken är att pensionssystemet gick nära 300 miljarder plus förra året.

Det är mer tillgångar än skulder i pensionssystemet, enligt Pensionsmyndigheten.

Regeringen beslutar i frågan i slutet av juli.

Det kan finnas anledning att skynda på bilköpet.

Nära hälften av årets anslag för premier till köpare av supermiljöbilar är redan förbrukat.

Risken är stor att pengarna tar slut efter sommaren. Varningen kommer från Bil Sweden.

Med detta säger "Din ekonomi" hej då. Vi ses igen på torsdag.

Då blir det fondspecial med tips, råd och analyser. Missa inte det. Hej så länge!

Våren är här och säsongen för att köpa båt är i full gång. I Din ekonomi tipsas det om hur du gör ett fynd och vilka dolda fel du ska se upp med. Båtexperten Curt Gelin, som testat över 1 000 båtar delar med sig av sina bästa råd.

Dessutom granskas marknaden för konsumentkrediter. Både Finansinspektionen och Konsumentverket ska nu granska hur företagen följer reglerna.

Programledare: Petra Bergman

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.7%
NASDAQ-100 -0.7%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Hexpol 6.2%
Axfood 6.2%
Fabege 4.1%
SSAB -5.3%
Fagerhult -7.3%
Lifco -11.2%
Uppdaterad tis 16:50
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar. 

  • 1:58

    "Det är riktiga pengar"

    Hur lyckas man få en pension man är nöjd med? Pensionsspecialisten Sabrina Thams delar med sig av sina bästa tips.