Allt om delningsekonomi

Hejsan! Välkommen till Din ekonomi.

Idag ska det handla om en tusenårig idé–

–som med teknikens hjälp åter är på modet.

Delningsekonomi, delandets ekonomi, on demand–

–eller kollaborativ ekonomi... Men vad är det?

Delningsekonomin har seglat upp–

–som en av de starkaste trenderna inom ekonomin.

Bibliotek har funnits i flera tusen år.

Tanken är, precis som i all delningsekonomi–

–att det är tillgången är det viktiga - inte ägandet.

Mer moderna exempel är bilpooler, abonnemang–

–där man kan byta kläder.

Miljöaspekten, att kläderna används på ett bättre sätt.

Att inte bara lägga undan dem, slänga och köpa nytt.

Jag köper inga kläder.

Slit och släng känns passé.

Det känns som om man gör nåt nyttigt.

Förutom att delningsekonomin spar på miljön–

–lyfts det fram att man spar man pengar–

–och får ökad tillit till andra.

Den här formen av ekonomi kommer att locka alltmer–

–enligt PWC som beräknar att omsättningen ökar–

–från dagens 15 miljarder dollar till 335 på tio år.

Men vad som är delningsekonomi är omtvistat.

Taxiföretaget Uber har lyfts fram som ett bra exempel.

Men de står inte för de ursprungliga värdena–

–menar flera av delningsekonomins förespråkare.

De ser hellre tjänsten som en del av on demand-ekonomin.

Många kallar det för samåkning.

Det är inte mer samåkning än en vanlig taxi.

Det är inget som delas.

Man betalar det priset som är satt.

Föraren skulle inte ha åkt den sträckan–

–om man inte beställt den.

Men det blir allt populärare att hyra ut sin bil.

Kanske som ett sätt att finansiera bilutgifterna.

Men här finns en hel del saker att se upp med.

Caroline Uliana, från IF, välkommen.

Vad finns det för risker?

Den största risken är att man inte vet–

–vem som står för kalaset om det händer nånting.

Om man krockar.

Det händer så mycket inom det här området.

Det är väldigt roligt. 95 % av alla bilar står stilla.

De som finns bör ju användas.

Inte bara stå parkerade och ta plats.

Men lagstiftningen hänger inte riktigt med.

Kunskapsnivån är ganska låg kring hur det funkar.

Hur många skulle kunna tänka sig att göra det här?

Det är många. Var fjärde bilägare–

–kan tänka sig att hyra ut sin bil mot betalning.

Var tredje person vill inte äga en bil.

De behöver bil ibland, men vill inte äga den själv.

Då gäller privatleasing, bilpooler eller hyra bil.

Det kan man göra om man har en egen bil?

Man kan hyra ut sin bil om den inte är för gammal.

Den måste vara försäkrad.

Är en vanlig bilförsäkring det enda man behöver?

Nej, inte en vanlig.

Din privata bilförsäkring gäller inte–

–om du hyr ut din bil mot betalning.

Det är viktigt att komma ihåg. Annars står man–

–helt skadelös om nånting händer.

Om man vill hyra ut sin bil–

–måste man först anmäla den till Transportstyrelsen.

Andrahandsvärdet kan bli sämre–

–och man måste besiktiga bilen oftare.

Sen måste man fråga sitt försäkringsbolag vad som gäller.

Antagligen behövs en tilläggsförsäkring för uthyrningen.

Så med vanlig bilförsäkring får man inte göra det?

Om man gör det och nåt händer, står du för risken själv.

Är bilen värd 100 000 kronor, riskerar du 100 000 kronor–

–när du släpper iväg den till någon annan.

Så dina bästa tips då, om jag vill börja hyra ut min bil?

Tänk till, är det en bra grej?

Anmäl för Transportstyrelsen, kontakta försäkringsbolaget–

–genast och kolla vad man behöver teckna för tillägg.

Sätt upp ett tydligt avtal och välj den som hyr noga.

Ska jag kolla upp vem det är?

Ja, absolut. Om du hyr ut din bill till mig–

–och jag sticker iväg med den, gäller inte det som stöld.

Då får du inte en krona, för du har gett mig bilnyckeln.

Dessutom, om jag skulle hyra bilen och köra rattfull–

–då gäller försäkringen inte heller, så man ska vara–

–väldigt noga med vem man hyr ut till.

Det låter lite klurigt. En annan grej–

–som inte är exakt detsamma är att låna ut–

–sin bil via befintlig bilpool. Vad ska man tänka på där?

De har exploderat och finns på ett 50-tal platser idag.

Det är nåt som kommer.

Hyr man ut via en bilpool ska man kolla–

–att de har uthyrningstillstånd, via organisationsnumret.

Kolla att de har rätt försäkringar, det är jätteviktigt–

–att de får hyra ut och det blir tydligt vem som betalar.

Vad är självrisken, betalar uthyraren den–

–eller den som hyr bilen? Allt finns reglerat i avtalen.

De kan se jätteolika ut för olika bilpooler.

Man ska dubbelkolla det och helst trippelkolla.

En hel del att tänka på, tack så mycket Caroline Uliana.

En fråga man kanske ställer sig är hur pass mycket–

–man skulle kunna nyttja att dela precis allt. Titta här:

Maria Eriksson är frilansskribenten som levde i och av–

–delningsekonomi i ett år och skriva om det i sin blogg.

Jag började med att hyra ut lägenheten via Airbnb–

–och bodde hemma hos andra via Airbnb–

–och tyckte att det var jättekul att träffa folk så.

Jag försöker hyra ut mina saker:

Cyklar, glassmaskiner, våffeljärn, vad som helst.

Både hyra och låna ut. Jag har provat samåkning.

Och hemmarestaurangerna som har dykt upp lite mer–

–har jag både provätit på och ordnat själv.

Den här kvällen ska Maria äta hos Nick.

Hon och de andra betalar 30 kronor för middagen.

En middag hon anmält sig till via en app.

Hon har inte träffat vare sig värden eller gästerna innan.

Jag är intresserad av: Hur möter man människor.

Så det är kul för mig personligen att göra de här sakerna–

–och träffa folk, men också intressant att skriva om.

Maria gör vissa jobb via en app där privatpersoner–

–kan lägga ut uppdrag, t.ex. att kratta trädgården.

Där kan de som vill lägga ett bud på uppdraget–

–d.v.s. den lön man kan tänka sig att göra jobbet för.

Hittills har Maria tjänat mest pengar på att hyra ut rum.

Hon har städat via en digital conciergetjänst–

–och sålt saker via en auktionsapp.

Jag lever inte alls som människor förutsätts göra–

–på arbetsmarknaden och som diskussionen utgår ifrån.

Det är intressant att visa andra sätt att tjäna pengar.

Det är nåt som jag tror att vi får se mer av i framtiden.

Men trots mycket uppmärksamhet kring delningsekonomin–

–är fenomenet fortfarande i sin linda.

Det är fortfarande ganska få användare på många sajter.

Så det kan vara svårt att överhuvudtaget göra sakerna.

Man går utanför sin bekvämlighetszon–

–och har folk i sin lägenhet hela tiden.

Det är mycket roligare än vad jag trodde.

Ja, roligt alltså. Mindre roligt om man inte–

–har riktig koll på det ekonomiska.

Har du tjänat pengar ska du betala skatt på inkomsten.

Rebecca Filis från Skatteverket, välkommen.

Först tänkte jag fråga innan vi pratar skatt:

Du har gjort steg ett i en utredning om delningsekonomi–

–för regeringen. Hur går tankarna? Varför gör man det?

Du menar regeringens tankar? Delningsekonomin innebär–

–olika nya typer av affärsmodeller och transaktioner.

Framförallt transaktionerna mellan privatpersoner ökar.

Och vi får en tredje part som vi inte riktigt känner igen–

–plattformarna och tillhandahållarna av dem.

Då vill regeringen veta hur det blir med skattefrågorna.

Vem ska betala, vilken typ av skatt och avdrag?

Har vi skatteregler som täcker transaktionerna?

Har du några slutsatser redan?

Vi har tre slutsatser i den första rapporten från mars.

För det första ser vi att vi har skatteregler–

–som täcker in transaktionerna i delningsekonomin.

Dessutom skiljer sig beskattningskonsekvenserna inte–

–mycket mellan delningsekonomin och traditionell ekonomi.

Skillnaden är om du är privatperson eller näringsidkare.

Det andra är att det finns en ökad risk för ett skattefel–

–mellan skatten vi kan fastställa och borde ha fastställt–

–om alla gjorde rätt, där finns en risk för fel.

Vi saknar kontrolluppgifter, och en del regler–

–blir lite svåra att tillämpa.

Slutligen: Hur påverkas skatteintäkterna och välfärden?

Idag ser vi inte nån större påverkan på skatteintäkterna.

Vi har skatteneutraliteten, därför att vi inte har–

–nån större omfattning än, som sades i inslaget.

Så idag ser vi inte nån påverkan, men på sikt får vi se.

Vi håller på och analysera det just nu.

Det här med "fel på skatten". Vad kan man göra–

–för att undvika att det blir fel.

Det blir lätt fel.

Vårt syfte är att det ska vara lätt att göra rätt–

–oavsett om man är aktör i delningsekonomin.

Vi jobbar hårt med att få ut information till användarna–

–för att de ska kunna göra rätt. Vår webb är nyckeln.

Kan du ge ett tydligt exempel?

Utifrån olika transaktionshändelser–

–till exempel att köra andra mot betalning i egen bil...

Hur ska det beskattas? Vilka momsregler gäller?

När ska moms betalas osv?

Men också om man hyr ut bostaden eller lagar mat hemma.

När måste jag börja skatta för min inkomst?

Egentligen skattar du från krona ett.

Har du inkomst, så ska du ta upp den i deklarationen.

Andra frågor kan ställa till det lite.

Hur vet vi att du har en inkomst?

Då är vi inne på kontrolluppgifterna igen.

Hur kan ni kontrollera att en privatperson rapporterar?

Har du inkomst från en arbetsgivare–

–är den förtryckt i deklarationen.

Det är ett sätt att förenkla för alla att göra rätt.

Den tjänsten ser vi inte idag–

–eftersom många är näringsidkare inom delningsekonomin.

Andra näringsidkare egenrapporterar i sin deklaration.

För dem finns inga förtryckta kontrolluppgifter.

De uppger själv sina inkomster och kostnader.

Finns det några fördelar här med delningsekonomi?

Utifrån ett skatteperspektiv och ekonomiskt perspektiv–

–så är allt som gynnar transaktioner, omsättning–

–utveckling och innovationer är positivt för samhället.

Vi tittar på alla nya fenomen utifrån vårt uppdrag–

–att kunna fastställa rätt skatt och bidra till samhället.

Vi varken motarbetar eller subventionerar det här.

Om jag funderar på att börja köra runt lite folk...

Vad ska jag tänka på innan jag blir delaktig–

–i delningsekonomin?

Om du ska bli utförare och anmäler dig till en app–

–där du får dina uppdrag, bör du kolla avtalen–

–mellan dig och appen, tillhandahållaren.

Vem bär ansvaret om det blir fel?

Vem tar emot betalning?

Vilka skyldigheter har du som utförare?

Så det är en sak att kontrollera kontraktet.

Men också att ta reda på vad skattekonsekvenserna blir.

En svårighet med delningsekonomin är–

–att du som privatperson kan bli skyldig att betala moms.

Är det här nånting för framtiden?

Absolut.

Men vi måste underlätta för alla att göra rätt–

–och att folk vet vad som gäller.

Stort tack, Rebecca Filis, för att du kom hit.

En av de senaste möjligheterna inom delningsekonomin–

–har inte blivit verklighet i Sverige - ännu.

Ett nytt fenomen har dykt upp i Europa.

Framför allt i Holland, men det är på gång i Tyskland.

Det är organisationer som hjälper till att koppla ihop–

–privatpersoner eller små företag som producerar egen el–

–så kallade procumenter - producerande konsumenter–

–så att de kan köpa och sälja el direkt av varandra.

Det krävs en solcellsanläggning och ett smart batteri.

Har du tömt ditt eget batteri, får du el av nån annans.

Dessutom kan batteriet avläsa väderleksrapporter–

–för att veta när el kommer att produceras och inte.

Många företag vill vara med på den här uppgående trenden.

Till exempel har Tesla tagit fram batterier–

–för privatpersoner att använda i villor eller hus.

Varför har vi inte nappat på idén här?

Vi har inte riktigt kommit dit än.

Det kan bero på att vi har en krånglig lagstiftning–

–för personer som vill producera egen el.

Det krångliga är att vi har ett så kallat balansansvar.

Det betyder att elleverantörerna måste leverera–

–lika mycket el som deras kunder förbrukar.

Det kan göra det svårt för en privatperson att genomföra.

Det krävs nån organisation som kopplar ihop det.

Att bara sälja el från privatperson till privatperson–

–är svårt i dagsläget.

Därmed är dagens Din ekonomi slut.

Vi är tillbaka snart igen. Då ska det handla om–

–våra pensioner. Missa inte det.

Delningsekonomi har på några år seglat upp som en av de starkaste trenderna inom ekonomi. Din Ekonomi tar den här veckan ett helhetsgrepp på delandets ekonomi. Caroline Uliana från If pratar om riskerna när du hyr ut din bil. Och Skatteverkets Rebecca Filis förklarar vilka skatteregler som gäller inom delningsekonomin.

Programledare: Petra Bergman

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -2%
NASDAQ Composite -1.6%

Vinnare & förlorare

Axfood 8.6%
Hexpol 7.3%
Fabege 3.8%
ÅF -5.5%
Fagerhult -6.8%
Lifco -9.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar. 

  • 1:58

    "Det är riktiga pengar"

    Hur lyckas man få en pension man är nöjd med? Pensionsspecialisten Sabrina Thams delar med sig av sina bästa tips.