Det kostar att bli pilot – i Kalmar

"Sverige på gång" är ute igen.

Den här gången är vi i Kalmar.

En stad som hamnade lite taskigt till för några år sen–

–i tillväxtligorna. Men där har det nog blivit bättring.

Precis som i andra städer av den här storleken–

–så växer Kalmar.

Idag är det hausse i stan.

Folk vill mycket.

Förut var sju av tio ingående samtal klagomål.

Idag är åtta av tio folk som vill något.

Det ser vi tydligt.

Väldigt mycket folk från storstadsregionerna–

–som vill investerar pengar, tittar på Kalmar idag.

De ser att det händer saker.

Väldigt många tar upp universitetet som byggs.

Ger det Kalmar helt nya förutsättningar?

Vi bygger ett nytt universitet för 1,5 miljard kronor.

Det är inte så ofta såna investeringar sker ute i landet.

Många fäster förhoppningar till det.

Vilken enorm möjlighet.

Hela tjänstesektorn kopplas ihop till universitetet.

Ger det Kalmar helt nya förutsättningar?

Absolut. Det ger Kalmar världens bästa förutsättningar.

Kalmar är bokstavligen en stad där det rör på sig.

En viktig motor för utvecklingen är Linnéuniversitetet.

Ett av Sveriges nyaste lärosäten.

Verksamheten har varit utspridd på flera platser.

Nu ska det mesta hamna i stadskärnan.

Nu ska universitetsstaden Kalmar sättas på kartan.

Stora investeringar och nya bostäder–

–tillför den småländska kuststaden 800 nya invånare–

–varje år. Kalmar beskrivs numera–

–som en riktig träningsstad.

Catharina, lär mig swing på 30 sekunder.

Du är som alla andra-

-du tror att det går snabbt och är lätt-

-men så är det inte. Men jag kan lära dig lite.

Dansföretagaren Catharina är lika sträng-

-som hon låter. Det är bra för affärerna.

Ett par steg kan vi ta.

Använd vänster fot.

Vänster.

Är höger bra? Ett, två, tre...

Varför blev dansen ett företagande?

Enligt min mentor hade jag de verktyg som krävdes.

God utbildning, kunde ha många bollar i luften-

-social, inte rädd för att jobba.

Jag kör på magkänslan.

Passa på, nu kommer hon. Ett, två, tre...

Hur många kunder har Dansinstitutet?

Många. 1 200 per termin.

Vi har barndans från tre år.

Sen har vi dans för vuxna, ungdomar-

-och friskvårdsdans, som zumba och latinodanser.

Hela familjen kan följa med.

Så det är ett generationsställe?

Ja, med stolthet ser vi tre generationer på skolan.

Hur ser danskonjunkturen ut?

"Let's Dance" i min gamla kanal är ju–

–ett populärt teveprogram. Betyder det nåt?

Gemene man får en annan inblick i vad som krävs-

-för att vara dansare och danslärare.

Att man får god fysik och välbefinnande.

Endorfinerna rör sig runt i kroppen.

Och att det är jobbigt.

Har du fått "hopplösa fall"?

Alla kan inte bli världsmästare.

Det finns ett gap däremellan.

På nybörjarkurserna säger jag:

Lär ni er inte att dansa är det fel på mig.

En, två , tre. Kom igen.

En, två, tre, så går du tillbaka. En, två, tre.

När jag var liten ville alla bli lokförare.

Pilot var också vanligt.

Vi ska träffa en kille som förverkligade sin dröm-

-och hjälper andra med deras drömmar.

Hur började flyghistorien?

Den började i Australien.

Jag utbildade mig till yrkespilot på en flygskola.

Jag ville ut och resa.

Själva flygandet lockade inte mest, utan resorna.

Yrket är instängt och inte så socialt.

Att sitta med bara en annan person–

–i tio timmar över Atlanten.

Inte så kul, men många drömmer om–

–att behärska och manövrera ett stort flygplan.

"Parking brake set, gear down off"...

..."both engine masters off".

SAS var tanken, men på vägen upptäckte jag-

-att instruktion var kul och givande.

Efter några år fick jag egna idéer-

-om hur en flygskola skulle vara uppbyggd.

För att förverkliga idéerna-

-måste jag starta en egen skola.

Hur många elever slussar du ut varje år?

60–70 elever per år.

"Diamond 78 Romeo"-

..."continue to climb to 5,000 feet"...

Är omsättningen hygglig?

Ja, sen några år tillbaka ser det bra ut.

Omsätter du cirka 15 miljoner?

Förra omsättningen var 10 miljoner.

Den växer lite varje år.

Ska vi flyga med det här?

Vi ska flyga tillsammans.

Vi får ladda upp.

"Engine master off"...

"Electric master off and evacuate"...

Nu när jag har anställda-

-får jag mer tid att blicka framåt.

När man växer brukar det inte bli mindre jobb...

Nej, och jag planerar inte att växa stort.

Expansionsplanen är marginell.

Storleken är bra. Vi lär känna eleverna.

Vi vet vilka de är när de ringer tillbaka efter ett år.

När de har fått jobb-

-eller om ett flygbolag vill ha referenser.

Det här är slutfasen på en pilotutbildning.

Era elever kommer sen att flyga–

–SAS, Ryanair, Norwegian, allt vi känner till...

Ja. Vi har piloter på alla de bolagen.

Utbildningen är helt godkänd.

Ja. Transportstyrelsen utfärdar godkännandet-

-för att bedriva skolverksamhet. Reglerna är hårda.

De gör årliga kontroller. Det är hårda regleringar–

–för vilka som får jobba på en flygskola, vilken kompetens som krävs.

"Final checks, please."

Artiga applåder.

Jag är färdigutbildad.

Det är ändå en kvarts miljon för ett par månader.

Det är ingen billig utbildning.

Det kostar att bli pilot.

Det är säkert den dyraste utbildning som finns.

Kanske slås det av astronaut.

Kalmar var förr en industristad.

De senaste årtiondenas nedläggningar–

–har kapat tusentals jobb.

Men när Ikea etablerade sig här för tio år sen–

–blev det startskott för handelsplatsen Hansa City.

Även tillverknings- och tjänsteföretag är viktiga.

Största arbetsgivare efter kommun och landsting–

–är Linnéuniversitetet.

Här finns också ett aktivt e-handelsnätverk.

Regionen har framgångsrika företag inom näthandel.

Ett exempel ska ni få möta nu.

Vill du gratta nån eller be om förlåtelse–

–eller säga "Jag älskar dig."

Skicka då ett nallebud. Det kan låta lite märkligt–

–men det funkar faktiskt.

Jag vill skicka en nalle till min fru. Hur gör jag?

Du går in på nallebudet.se–

–och väljer en liten eller stor nalle som vacuumpackas.

Man kan välja tillbehör.

Den går in i brevinkastet, alltså.

Sen väljer man tillbehör. Miniatyrblommor, choklad–

–eller smycken. Sen skriver man en hälsning–

–och adressen och sen iväg.

Varför är Kalmar en e-handelspräglad stad.

Det är säkert i grunden mycket tillfälligheter.

Men vi e-handlare har samverkat väldigt mycket–

–och startat Kalmar e-handelskluster.

Vi träffas ofta och har kompetensutveckling.

Det finns en bra grogrund för att växa.

Ni kombinerar e-handel med vanlig handel.

Då är det kvalitativa leksaker.

Är det en bra "kombo" att jobba med?

Vi har två företag: Nallebudet och Brigbys–

–som är tillverkare av leksaker.

Mamma startade Brigbys 1985.

Ungefär hur många såna här paket skickar ni på ett år?

Mellan 20 och 100 på en dag.

Sen har jag inte multiplicerat det med 365.

Men det är ganska många.

Under året har vi satsat på att nå ut till företag.

Vi har fått fler och fler kunder–

–som skickar nallar och hälsningar för att få ut sina...

Eftersom det prisvärt blir det inte så stor kostnad–

–jämfört med en blombukett.

Vill ni växa till varje pris?

Inte till varje pris.

Men vi vill växa.

Vi hade ett mål på 20 miljoner 2020.

Det får vi snart börja formulera om.

Det slår vi redan i år.

Kalmar kämpar på–

–som många andra mellanstora svenska städer.

Stan har verkligen ändrat karaktär.

En kille sa att de hade gått tillbaka till hansatiden.

Nu är det en riktig handelsstad igen.

Det räcker inte riktigt.

Stan måste vara lite attraktiva också.

Man har fått lite mer turistprägel.

Man har byggt balla Varvsholmen. Det var bara bråte förut.

Sen måste det hända lite kul grejer som Ironman.

En stentuff triathlontävling.

Dit kommer nästan 3 000 deltagare–

–med vänner och anhöriga. Då blir det liv i luckan.

Då lämnar "Sverige på gång"-gänget Kalmar.

Jag tror att det var 16:e stan vi besökte.

Nästa gång blir det den 17:e.

Då flänger vi förmodligen tvärsöver landet–

–mot Västkusten. Häng med - "Sverige på gång"!

Vi ses alldeles strax.

Diamond Flight Academy Scandinavia i Kalmar utbildar piloter till alla de stora flygbolagen som SAS, Ryanair och Norwegian. Men det är inte direkt en billig utbildning. Lennart Ekdal har tagit reda på hur framtidens piloter skolas.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.5%
NASDAQ-100 -0.2%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Uppdaterad tis 09:41
Fördröjning 15 min
  • Pensionen blir kanske inte så hög som du tror6:22

    Pensionen blir kanske inte så hög som du tror

    Louise Sander, vd på Handelsbanken Liv, menar att pensionssystemet är starkt jämfört med många andra länders. Däremot har kompensationsgraden, alltså den andel av lönen som betalas ut i pension, gått ner för de allra flesta.

  • Så ska du tänka kring softs6:49

    Så ska du tänka kring softs

    Att investera handlar inte bara om att handla bolagsaktier. Anna Svahn berättar om mjuka råvaror, eller "softs", som ett alternativ. Några av de vanligaste är jordbruksvaror som bomull, kaffe, kakao och socker.

  • De bästa tipsen för bättre parekonomi4:30

    De bästa tipsen för bättre parekonomi

    Det sista många par tänker på när de träffas och flyttar ihop är ekonomin. Men pengar kan lätt bli en källa till bråk, så det är bra att tidigt hitta en lösning som passar bägge parter.

  • Så tolkar du insynstransaktioner4:35

    Så tolkar du insynstransaktioner

    Insiders är kort förklarat personer i ledande företagspositioner. Deras innehav och handelsmönster kan ge användbara signaler till din egen handel - om du kan tolka dem. Mikael Olsson på Holdings förklarar hur.