Det perfekta är ute – nu ska bostadsannonserna bli personliga

Varför är bostadsannonserna så lika varandra?

Det verkar inte bero på att köparna vill det. I veckan presenterade Fastighetsbyrån en undersökning där nästan hälften av spekulanterna ansåg att bostadsannonserna är för lika.

Irène Hildebrandt på mäklarföretaget Individa har gjort sig känd för sina annorlunda annonser: Hon poserar själv på bilderna. Hon tycker branschen lider av ett ”följa John”-syndrom:

“I goda tider har det kanske slarvats en del med det som är själva hantverket i mäklaryrket, att man måste skräddarsy allt från början för att anpassas till bostadens unika karaktär och tänka på vilka som är målgruppen för varje bostad.”

Mäklaren Pia-Lotta Svensson på Fastighetsbyrån ser en mot-trend:

“Den går emot det här perfekta, polerade livet på sociala medier. Det börjar även få genomslag i bostadsannonser, som går mot att bli mer realistiska.”

Pia-Lotta Svenssons trendkänsliga målgrupper på Södermalm i Stockholm vill att en bostadsannons ska vara  “personligt, men inte för privat”.

I veckans avsnitt av EFN:s bostadspodd Kvadrat fokuserar vi på bostadsmarknaden från säljarnas perspektiv. I en trögare marknad gäller det att stå ut i konkurrensen på bostadssajterna och vi ställer oss frågan: Hur man kan skapa mer “hjärta” i en väldigt känslomässigt kopplad affär?

Vi får också höra om ett annorlunda objekt från veckans klicktopp på bostadssajten Hemnet.

Programledare: Petra Bergman och Joakim Båge

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier