Båt hett igen – det här bör du tänka på

Det här är en liten del av en av världens–

–allra största skärgårdar – den svenska skärgården.

Tillsammans med de många sjöarna och kanalerna–

–ger den utmärkta förutsättningar för båtliv.

I dag finns det närmare 760 000 fritidsbåtar i Sverige.

Båtlivet är alltid populärt men trenden nu är uppåt.

Intresset för både nytt och begagnat ökar.

Intresset för fritidsbåtar har börjat öka nu igen–

–efter att ha dippat runt 2010 vid finanskrisen.

Nu är det på väg uppåt, vilket är glädjande.

Många vill ut i den vackra skärgården.

Anna Sandgren är redaktör och skribent för Båtnytt.

Så här års reser hon som enda båt–testarkvinna runt–

–i hela Europa och provkör båtar–

–som hon utvärderar och betygsätter.

De populäraste båtarna i Sverige nu är aluminiumbåtar.

Det ska vara en robust båt som inte kräver–

–så mycket vård och rustning.

Du kan lyfta upp den på hösten–

–och efter konservering av motorn sjösätta den på våren.

Segelbåtar börjar också bli populära igen–

–även om det är en otroligt liten del–

–av de båtar som säljs som är segelbåtar.

Svensken i gemen äger faktiskt små båtar–

–som roddbåtar och kajaker.

Det är den största gruppen av båtägare.

När man ska köpa båt måste man navigera rätt.

En ny båt kan kosta som en ny bil.

Begagnat är inte alltid billigare.

Men hårda båtar håller inte bara bäst–

–utan har även bäst andrahandsvärde.

Om du ska köpa motorbåt med hyfsad motorstyrka–

–så ska du titta på skicket på motorn och åldern.

Hur många gångtimmar den har. Det är dyrt att byta motor.

Om du ska köpa segelbåt... Kolla seglen.

Som ny seglare kanske man inte tänker på–

–att det är viktigt. Man vill inte segla med gamla trasor.

Sen är det självklart skrovet och... Det är mycket.

Om man ska köpa en båt som kostar mer–

–bör man anlita en besiktningsman.

En båts värde är lite som en bil.

Det sjunker de första åren när man köpt en ny båt.

Det sjunker inte lika fort som en bil.

Men man får räkna med ett fall på 20–30 %.

Ett känt märke kanske stannar upp där i ganska många år.

En ny Buster kostar kanske 300 000.

Sen kommer nåt amerikanskt.

Den kanske kostar 300 000 begagnad och 500 000 ny.

Och så en Aquador, en finsk populär båt.

Den kostar kanske 1 miljon–

–och 1,5 miljoner ny.

En gammal Fjordling kan du få för 70 000.

Och så vidare uppåt här. Så det finns ju allt.

De flesta båtar kräver underhåll.

En träbåt behöver mer omtanke än en aluminiumbåt.

Den vanligaste trenden är aluminiumbåtar.

Man sparar mycket pengar på underhåll–

–genom att man bara tvättar båten, spolar av den–

–och servar bara motorn. Man får hålla ner kostnaderna.

Normalservice kanske kostar 5 000–6 000 kronor–

–beroende på motorstorlek och så.

På plastbåtar blir kanske underhållskostnaden–

–6 000–7 000 kronor för en vaxning och polering.

Bottenmålning kanske ligger runt 3 000 kronor–

–för en normal sexmetersbåt.

Det måste göras?

Varje år.

Enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning–

–från i höstas, ligger snittkostnaden för en båt–

–på drygt 4 000 kronor.

Vad är det som kostar? Underhåll och reparationer–

–försäkring och båtplats...

...tillbehör och vinterförvaring.

Svensk ekonomi går starkt. Enligt Riksbankens räntekurva–

–kommer svenskarna att befinna sig i en lågräntemiljö–

–i ytterligare några år.

Så mycket pekar på att båtköpartrenden–

–fortsätter att öka.

Det finns ett uppdämt behov av att köpa nya båtar.

De bättre begagnade är på väg att ta slut.

I takt med bättre ekonomi i Sverige–

–så ökar också köplusten.

Efter att intresset för att äga en båt dog ut efter finanskrisen har det sedan stadigt ökat igen. Alltfler slår till, antingen på en splitterny båt eller en bättre begagnad.

Men det finns en hel del att tänka på innan du slår till. EFN har pratat med experterna.

  • Så håller du sparångan uppe10:23

    Så håller du sparångan uppe

    Varför det är så svårt att ställa in hjärnan på att spara? Och vilken är den bästa lösningen på problemet? Stina Söderqvist, doktor i kognitiv neurovetenskap, reder ut.

  • Uppesittarkväll - Tema Akademi2:00:20

    Uppesittarkväll - Tema Akademi

    Nu trillar snart lönen in och vi väntar in den med dig. I #Uppesittarkväll är det back to basics som gäller. Allt du någonsin velat lära dig om sparande och aktier.

  • Intresset för gröna obligationer växer4:44

    Intresset för gröna obligationer växer

    Att investera i gröna obligationer innebär kort förklarat att låna ut pengar till gröna projekt. Den första gröna obligationen kom 2007, och sedan dess har intresset - och utbudet - bara ökat. 

  • Så blir du kryptoproffs2:07

    Så blir du kryptoproffs

    Eric Wall, expert på kryptovalutor, ger fyra tips som du bör tänka på när du investerar i digitala valutor.

  • Ekonomiskt att ta cykeln1:32

    Ekonomiskt att ta cykeln

    Att cykla ger bättre hälsa och bättre miljö jämfört med bilkörning. De ekonomiska fördelarna syns tydligt på kontot, men också i samhällsekonomin blir skillnaden väsentlig.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 2.1%
NASDAQ Composite 1.6%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 12.2%
Dometic Group 9.9%
Latour 8%
Saab -3.8%
Getinge -6.2%
Holmen -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Så funkar jämställda investeringar6:16

    Så funkar jämställda investeringar

    Jämställda investeringar betyder inte sämre avkastning. Och bolag med lika delar män och kvinnor i styrelsen fattar bättre beslut. Sara Ellsäter från Jämställda Fonder visar...

  • Dags för däckbyte1:19

    Dags för däckbyte

    Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbdäck, om inte väglaget kräver det. Den som sölar med däckbytet åker på en böteslapp på 500 kronor. 

  • E-sporten erövrar arenorna1:06

    E-sporten erövrar arenorna

    Fenomenet e-sport växer så det knakar och stora arenor fylls för tävlingar och event. Tävlingarnas totala prispotter för 2017 uppgick i 121 miljoner dollar.