Volvoaffären gjorde honom till årets finansprofil

Vad gjorde du när Geely köpte Volvo Cars?

Jag får inte berätta så mycket–

–men jag var med i dealteamet.

Man får anpassa sig från att vara anställd av säljaren–

–till att vara anställd av köparen.

Det som var spännande under dealtiden–

–var hur man förbereder ett bolag för försäljning.

Vi visste inte ens att det var kineser som köpte oss.

Vi har lärt oss mycket av bolagen som har ägt oss.

Vi har ägts av AB Volvo, Ford och en massa olika.

Vi har försökt att ha det bästa med oss.

Nu får vi det bästa av två världar.

Det är därför vi kan gå framåt så snabbt.

Vi kan ta beslut på en torsdag–

–och genomföra dem på en måndag. Ingen lägger sig i.

Vi står helt ansvariga för våra handlingar.

Vi har haft tre stycken mantran inom finans.

Först var det "Act as a standalone".

Li Shufu satte dit en självständig styrelse–

–för att vi skulle vara självständiga–

–inom hans privata sfär.

Det är smart, för då kan bolaget utvecklas professionellt–

–och ta ansvar för sina egna handlingar.

Nästa mantra var "Act as a listed company".

Det kom när vi började finansiera oss.

Då fick vi bygga upp en professionalism inom "treasury"–

–redovisning, skatt och juridik som gjorde–

–att vi kunde gå ut på kapitalmarknaden.

Idag är vi listade, fast på bondmarknaden.

Det tredje är "Meet a more complex future". Där är vi nu.

Nästa steg är att vi kommer in i nya affärsmodeller.

Typ abonnemang av bilar och sånt.

Vi är vana vid att sälja bilar på traditionellt sett.

Framförallt kommer digitalisering och robotisering–

–att ställa om finansfunktionen.

Hur då?

Det blir spännande.

Man kan göra saker som inte har gått att göra förut.

Både med data och internationellt, så att säga.

Återigen är vi ganska traditionella.

Om du tar en "treasuryfunktion" inom Volvo Cars–

–som är kanske det mest spännande–

–så ska vi plötsligt in i rent finansiella tjänster.

Vi ska erbjuda leasing och grejer som tidigare–

–har legat utanför oss, i banker och sånt.

Vi måste utvecklas snabbt in i det.

Hans Oscarsson, finanschef på Volvo Cars, var en av nyckelpersonerna när kinesiska Geely köpte Volvo Cars. Nu har han blivit utsedd till Årets finansprofil av Finanskompetenscentrum.

”Det som var spännande under den tiden var hur man förbereder ett bolag för försäljning. Vi visste inte ens att köparna var från Kina”, säger Hans Oscarsson.

Nu står Volvos finansavdelning inför en utmaning i att anpassa sig till digitaliseringen, abonnemangstjänster och så vidare säger Hans Oscarsson.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.7%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Hexagon 5.9%
Dometic Group 5.5%
Nobia 5%
Boliden -1.3%
Hufvudstaden -2.1%
Getinge -2.8%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min