Voi på rull mot Europadominans

Vi vill bli den ledande aktören i Europa.

Det innebär hundratusentals resor per dag.

Fredrik Hjelm har ihop med sina tre medgrundare–

–startat VOI – elskoterföretaget–

–som under hösten tagit över Stockholms gator.

Jag bodde i Moskva i några år. Det är en fruktansvärd stad–

–vad det gäller trafik- och stadsplanering.

Motorväg mitt i stan, massor av bilar–

–och väldigt dålig luft på somrarna.

Jag kom till insikt om–

–att städer inte borde byggas för bilar–

–utan för människor, cyklar, hundar–

–och för lätta fordon som skotrar.

Jag såg att elsparkcyklar kom allt mer.

Det fanns inte i Europa–

–men jag förstod att det skulle passa i europeiska städer–

–som är väldigt trånga, men med bättre cykelinfrastruktur–

–än i många andra städer i Nordamerika och Asien–

–och en befolkning som är miljömedveten och progressiv.

Vägen från idé till utförande blev inte så lång.

Jag samlade mina "crowdfunders".

Vi hade en plan att börja i Stockholm–

–och fortsätta i andra europeiska städer.

Vi insåg att det skulle kosta en hel del.

Vi kontaktade fonder som investerar–

–i den här typen av bolag–

–och fick napp hos Vostok New Ventures.

Det var i slutet av maj och folk sa–

–att det skulle ta ett halvår innan vi hade–

–en fungerande produkt ute på gatan.

Det är skotrar, uppkopplingen av dem–

–mot internet, molnet, GPS och liknande.

När nåt växer väldigt fort kan man inte ha koll på allt.

Vissa saker kommer inte att vara perfekta.

Allt från produkten till organisationen...

När man behöver ta många beslut–

–med tajta tidsramar blir inte alla beslut perfekta.

Om man vill växa snabbt får man göra avkall–

–på perfektionismen.

Det tog inte sex månader, utan efter 2,5 månader–

–lanserade vi här i Stockholm.

VOI har tagit in 450 miljoner kronor–

–för att kunna expandera i Europa.

Bland investerarna finns Christina Stenbeck–

–och Candy Crush-grundaren Sebastian Knutsson.

VOI har skotrar i Stockholm, Madrid, Malaga och Zaragoza.

I november lanserade de även i Göteborg.

Göteborg är en viktigt stad. Vi är ett svenskt bolag.

Vi fick mycket förfrågningar om att komma dit.

Det var ett enkelt val att gå in där.

Sen lanseringen har VOI-skotrarna använts flitigt.

Vi gör 4 000-5 000 resor per dag i Stockholm.

Den genomsnittliga resan tar 15-20 minuter.

Det blir 30-40 kronor per resa.

Omkring 60-65 % av alla som åker VOI åker igen.

20-30 % av dem som åkt har åkt mer än fem gånger.

Totalt har vi omkring 150 000 användare–

–i Sverige och Spanien.

Sen i november har det amerikanska bolaget Lime–

–värderat till 1 miljard dollar–

–gett sig in på den svenska marknaden–

–med 200 elskortrar på Stockholms gator.

Men Fredrik Hjelm oroar sig inte för konkurrens.

Vi ser en enormt stor europeisk marknad–

–med 300-350 potentiella städer.

I dem finns det för närvarande skotrar i 10-15.

Det är en fördel att ha varit länge i en stad–

–och ha så pass många användare som vi har.

Vi tror starkt på VOI i konkurrensutsatta städer–

–och i andra städer också.

Folk med visionen att få bort bilar från städerna–

–är våra vänner.

Eldrivna sparkcyklar är en allt vanligare syn på Stockholms gator. Fredrik Hjelm är medgrundare av Voi, som är en av aktörerna.

Via Vois app går det att lokalisera och hyra en eldriven sparkcykel helt digitalt. Både hållbarhet och stadsmiljö fanns med i tanken när företaget grundades.

”Jag tycker att städerna ska vara för människor, cyklar och hundar. Inte bilar”, säger Hjelm.

I dag finns Vois sparkcyklar i Stockholm, Göteborg, Madrid, Malaga och Zaragoza. På Stockholmsmarknaden finns sedan en tid tillbaka även amerikanska aktören Lime, men det är inget som oroar Hjelm.

”Alla som vill ha bort bilar från städer är våra vänner”, säger han och poängterar att han tror på Vois konkurrenskraft.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

  • Klimatboven internet slukar energi3:38

    Klimatboven internet slukar energi

    Att streama video, kolla sociala medier eller koppla upp sig mot en spelserver ser de flesta som en självklarhet i vardagen. Vad vi ofta inte tänker på är att allt detta kräver datalagring, som i sin tur kräver stora mängder energi. I dag drivs många av världens datacenter av fossila bränslen.

  • Tuffa tider för tjänstemän1:06

    Tuffa tider för tjänstemän

    Arbetsmarknaden för tjänstemän har börjat svaja. Under första kvartalet 2019 ökade uppsägningarna med 26 procent jämfört med samma period förra året. Det visar en rapport...

  • Kompetensbrist het fråga i EU-valet5:25

    Kompetensbrist het fråga i EU-valet

    Stockholmsföretagen har länge varit i behov av en större arbetskraftsinvandring. Det enskilt viktigaste yrket i Stockholm just nu är dataprogrammerare, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms handelskammare.

  • Egen kaffemugg ger rabatt1:19

    Egen kaffemugg ger rabatt

    Minskad snö kräver ny form av turism. Amazon satsar på svensk vindkraft. Bank of America satsar miljarder på miljön. Rekordmånga släckte lamporna.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.5%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Getinge 5.7%
Husqvarna 4.6%
Volvo 2.9%
Lundin Petroleum -3.3%
Resurs Holding -5.2%
Kindred Group -8.9%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.

  • Reinhart: För mycket självgodhet runt skuldsättning17:59

    Reinhart: För mycket självgodhet runt skuldsättning

    Harvardprofessorn Carmen Reinhart har studerat ekonomiska nedgångar och kriser under många år. När det nu skakar till ekonomiskt i tillväxtmarknader känner hon igen mönstret där låga räntor bidrar till att skuldbördan ökar.