Voi på rull mot Europadominans

Vi vill bli den ledande aktören i Europa.

Det innebär hundratusentals resor per dag.

Fredrik Hjelm har ihop med sina tre medgrundare–

–startat VOI – elskoterföretaget–

–som under hösten tagit över Stockholms gator.

Jag bodde i Moskva i några år. Det är en fruktansvärd stad–

–vad det gäller trafik- och stadsplanering.

Motorväg mitt i stan, massor av bilar–

–och väldigt dålig luft på somrarna.

Jag kom till insikt om–

–att städer inte borde byggas för bilar–

–utan för människor, cyklar, hundar–

–och för lätta fordon som skotrar.

Jag såg att elsparkcyklar kom allt mer.

Det fanns inte i Europa–

–men jag förstod att det skulle passa i europeiska städer–

–som är väldigt trånga, men med bättre cykelinfrastruktur–

–än i många andra städer i Nordamerika och Asien–

–och en befolkning som är miljömedveten och progressiv.

Vägen från idé till utförande blev inte så lång.

Jag samlade mina "crowdfunders".

Vi hade en plan att börja i Stockholm–

–och fortsätta i andra europeiska städer.

Vi insåg att det skulle kosta en hel del.

Vi kontaktade fonder som investerar–

–i den här typen av bolag–

–och fick napp hos Vostok New Ventures.

Det var i slutet av maj och folk sa–

–att det skulle ta ett halvår innan vi hade–

–en fungerande produkt ute på gatan.

Det är skotrar, uppkopplingen av dem–

–mot internet, molnet, GPS och liknande.

När nåt växer väldigt fort kan man inte ha koll på allt.

Vissa saker kommer inte att vara perfekta.

Allt från produkten till organisationen...

När man behöver ta många beslut–

–med tajta tidsramar blir inte alla beslut perfekta.

Om man vill växa snabbt får man göra avkall–

–på perfektionismen.

Det tog inte sex månader, utan efter 2,5 månader–

–lanserade vi här i Stockholm.

VOI har tagit in 450 miljoner kronor–

–för att kunna expandera i Europa.

Bland investerarna finns Christina Stenbeck–

–och Candy Crush-grundaren Sebastian Knutsson.

VOI har skotrar i Stockholm, Madrid, Malaga och Zaragoza.

I november lanserade de även i Göteborg.

Göteborg är en viktigt stad. Vi är ett svenskt bolag.

Vi fick mycket förfrågningar om att komma dit.

Det var ett enkelt val att gå in där.

Sen lanseringen har VOI-skotrarna använts flitigt.

Vi gör 4 000-5 000 resor per dag i Stockholm.

Den genomsnittliga resan tar 15-20 minuter.

Det blir 30-40 kronor per resa.

Omkring 60-65 % av alla som åker VOI åker igen.

20-30 % av dem som åkt har åkt mer än fem gånger.

Totalt har vi omkring 150 000 användare–

–i Sverige och Spanien.

Sen i november har det amerikanska bolaget Lime–

–värderat till 1 miljard dollar–

–gett sig in på den svenska marknaden–

–med 200 elskortrar på Stockholms gator.

Men Fredrik Hjelm oroar sig inte för konkurrens.

Vi ser en enormt stor europeisk marknad–

–med 300-350 potentiella städer.

I dem finns det för närvarande skotrar i 10-15.

Det är en fördel att ha varit länge i en stad–

–och ha så pass många användare som vi har.

Vi tror starkt på VOI i konkurrensutsatta städer–

–och i andra städer också.

Folk med visionen att få bort bilar från städerna–

–är våra vänner.

Eldrivna sparkcyklar är en allt vanligare syn på Stockholms gator. Fredrik Hjelm är medgrundare av Voi, som är en av aktörerna.

Via Vois app går det att lokalisera och hyra en eldriven sparkcykel helt digitalt. Både hållbarhet och stadsmiljö fanns med i tanken när företaget grundades.

”Jag tycker att städerna ska vara för människor, cyklar och hundar. Inte bilar”, säger Hjelm.

I dag finns Vois sparkcyklar i Stockholm, Göteborg, Madrid, Malaga och Zaragoza. På Stockholmsmarknaden finns sedan en tid tillbaka även amerikanska aktören Lime, men det är inget som oroar Hjelm.

”Alla som vill ha bort bilar från städer är våra vänner”, säger han och poängterar att han tror på Vois konkurrenskraft.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 -3.3%
NASDAQ Composite -3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 1.9%
Swedish Match 1.3%
Getinge 1.1%
THQ Nordic -4.3%
Lundin Petroleum -5.2%
ÅF -5.4%
Uppdaterad mån 12:41
Fördröjning 15 min
  • ”Stort teknologiskt skifte i banksektorn”3:52

    ”Stort teknologiskt skifte i banksektorn”

    Fintechbolagen blir allt fler och löser problem vi inte visste vi hade. Kostnaderna sjunker och det bäddar för hög lönsamhet i sektorn. Det menar före detta finansministern Anders Borg (M).

  • ”Örebro är landet lagom”4:06

    ”Örebro är landet lagom”

    Örebro har klarat fastighetskriser relativt bra. Stadens fastighetskung Per Johan Behrn menar att detta beror på att staden inte har dragits med i prisrusningar som drivits på av nya aktörer.

  • Så mår den kinesiska ekonomin2:40

    Så mår den kinesiska ekonomin

    Från handelskrig till investeringar; det är mycket som händer i den kinesiska ekonomin. Maximilian Kärnfelt, nationalekonom på Mercator Institute of China Studies (MERICS) ger sin...

  • Försvagat läge för Stockholmsföretagen2:35

    Försvagat läge för Stockholmsföretagen

    Stockholms företagsklimat har blivit betydligt sämre. I Svenskt näringslivs ranking har Stockholms kommun tappat över 100 placeringar på fyra år. De övergripande problemen kretsar kring bostadsbristen, kompetensförsörjningen och den problematiska trafiken.