Vinsten flödar ur snåla kranar

Vi har stor möjlighet att påverka med duschar och vattenkranar–

–som är lite mer effektiva när det gäller vattenförbrukning och varmvattenanvändning.

Vi ser med våra kunder fina exempel på det.

Genom att uppgradera produkterna–

–så kan man spara mycket pengar i sin vattenanvändning–

–och också göra en bra insats för miljön.

Hur viktig är den här frågan på sikt?

Jag tror att den blir helt avgörande.

Vi ser det i andra länder, där vattenfrågan är högre upp på agendan än den är i Sverige.

Det är mer diskussion om energipriserna. Det är dyrare med varmt vatten.

Tillgängligheten på vatten är lite mer diskuterad.

Därför ser man som kund att det inte bara finns miljö i det här–

–utan det är en tydlig plånboksfråga som gör att man vill titta på de här lösningarna.

Det kommer i alla våra länder.

FM Mattsson och Mora Armatur har länge varit konkurrenter på den nordiska marknaden.

De har varit belägna här i Mora på varsin sida om vägen.

Så var det fram till 2002, då det beslutades att företagen skulle föras ihop igen–

–och bli ett nytt bolag.

Det var självklart en stor fråga för ägare, personal och hela Mora.

Det blir mycket frågor kring ekonomi, produktion och produkter.

Den här lite mer mjuka frågan hamnar i skuggan av de frågorna, tyvärr.

Den frågan är nog den som är viktigast och mest utmanande att arbeta med egentligen.

Självklart är det så att när vi gör förvärv och får in kollegor från andra kulturer–

–både företagskulturer och nationella kulturer–

–så ställs det mer krav på oss att få in dem i teamet.

Men det är möjligt och något som vi jobbar hårt med.

Det är en aktör som vi har stor respekt för och som är väldigt duktig.

De har också en stark kundkategori.

Vi försöker möta den konkurrenten med att vara "kranexperten".

Nu skulle jag säga att det är mycket färg. Svarta färger, som mattsvart, kommer in.

Det är metalliska färger med koppar och mässing.

Det svåraste att hantera är mässingspriser. Mässing är en viktig insatsvara för oss.

När det blir stora förändringar där behöver vi hantera den kostnadsposten.

Det här året har den legat relativt stabilt–

–men vi blir väldigt exponerade mot dollarkursen–

–och framför allt påverkar kopparpriset.

Det kan svänga mycket beroende på vad som händer i världen.

Det ligger utanför vår kontroll.

Det är en produkt som vi inte får glömma bort att vi alla använder dagligen.

Det tycker vi är kul. De ska finnas där i våra badrum och kök.

De ska vara en fin inredningsdetalj–

–men även vara pålitliga och kunna spara vatten om man vill det.

Frost Matts Mattsson tillverkade sin första vattenkran 1876. Nu är FM Mattsson en stor spelare på marknaden.

”Vi har en stor möjlighet att påverka med duschar och vattenkranar som är effektivare när det gäller vattenförbrukning, framför allt varmvattenanvändningen”, säger Fredrik Skarp, vd och koncernchef FM Mattsson Mora Group.

Ikea är en stor konkurrent efter satsningen på hela badrumslösningar och FM Mattsson vill sticka ut med expertis och design.

Redaktör: Cecilia Adolfsson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.4%
NASDAQ-100 1.5%
NASDAQ Composite 1.4%

Vinnare & förlorare

Billerudkorsnäs 9.4%
Telia Company 2.2%
Electrolux 1.3%
Fenix Outdoor -1%
Stillfront Group -1.8%
Arjo -1.9%
Uppdaterad ons 10:03
Fördröjning 15 min