Vd: Så attraherar du rätt personal

Detta är EFN:s studio i Gävle.

Jag säger välkommen till Morgan Persson, vd på Monitor ERP System. – Välkommen.

Ni utvecklar och säljer affärssystem för tillverkande företag.

Vi levererar i huvudsak i Sverige än så länge.

Men det blir mer och mer utanför Sverige, framför allt i Sydostasien och Kina.

Vi ska inte prata så jättemycket om just det. Ni har haft stor framgång.

Det vi ska prata mest om är kompetensförsörjningen.

Här ser vi vilka som är de största hindren för tillväxt, enligt företag i Gävleborg.

Där ser man att det är svårigheten att finna lämplig personal–

–som är den klart största enskilda faktorn.

–Upplever ni också att det är så? –Absolut.

Jag instämmer med den här statistiken även om jag bara sett den översta stapeln.

Om vi tittar på vårt företag, så är kompetensförsörjning den stora utmaningen.

–Vilka kompetenser behöver ni? –Ingenjörer i allmänhet.

Ekonomer. Men i synnerhet är det dataingenjörer.

Ni har vuxit snabbt på senare år, eller egentligen sen starten 1982.

Hur många har ni anställt de senaste två åren?

–I Sverige är det 85 personer. –Hur har det gått att hitta de personerna?

Som jag sa tidigare, så är det en utmaning.

Men vi har lite olika metoder för att rekrytera personal.

Man måste marknadsföra företaget, men också använda olika instrument–

–för att hitta rätt typ av personal.

Att ha kontakt med högskolor och universitet är ett sätt.

Ni har låg personalomsättning när ni väl får in folk.

Ni behöver inte ersätta så många, men när ni växer måste ni ta in fler.

Det har skrivits en hel del om vårt vinstdelningssystem.

Det implementerade vi 2010.

Och det innebär att personalen får dela på en del av vinsten.

På 8 år har vi delat ut 250 miljoner tillbaka till personalen.

Är tanken med det att bli en mer attraktiv arbetsgivare?

Vi vill behålla personalen och stimulera personalen på Monitor–

–att göra ett bra jobb och att bli kvar på Monitor.

Men vi vill också attrahera ny arbetskraft.

Är det ett problem att ni ligger i Hudiksvall?

Både ja och nej. Ja i bemärkelsen att vi är långt ifrån universitet och högskolor.

Nej på det sättet att om man har anknytning till orten–

–så upplever vi att den personalen ofta blir kvar längre.

Man har koppling till orten på ett eller annat sätt.

En annan grej som har blivit uppmärksammad på slutet–

–är att ni köpte namnrättigheterna till Brynäs hemarena, före detta Gavlerinken.

Varför gjorde ni det?

Ofta när man gör den här typen av aktivitet–

–så är det för att saluföra varumärket och sälja sina produkter och tjänster.

Det är det för oss med, men huvudsaken är att marknadsföra Monitor som arbetsgivare.

Nu har vi som steg två–

–öppnat ett kontor här i Gävle, i centrala Gävle–

–där vi ska ha en utvecklingsavdelning.

Avtalet med Brynäs löper på fem år, och det har just börjat.

Men hur har det gått hittills?

Som sagt var, marknadsföringen... Eller namnet sattes på pränt i september.

I november beslutade vi att vi skulle starta en utvecklingsavdelning i Gävle.

Vi började annonsera strax före årsskiftet.

Nu har vi anställt några och räknar med att anställa tio personer före sommaren.

Naturligtvis drar vi nytta av Monitor ERP Arena–

–som den numera heter.

Men alla företag har inte möjlighet att köpa hockeyarenor och dela ut vinst.

Ni har också varit i en annan fas tidigare, när ni var ett mindre företag.

Vad har du för råd till dem som är i den fasen nu? Hur ska de hitta rätt personal?

1982 levererade vi de första affärssystemen till tillverkande företag.

Då var vi ett litet företag. Vi var bara några få anställda.

Men vi har haft en tydlig linje kring vart vi är på väg ända sen dess.

Vi har fokuserat på vår kärnverksamhet.

Men att ge råd till företag–

–som startar upp nu, är jättesvårt. Det är svårt att svara på den frågan.

Men om vi tittar framåt för er del, då? Hur ser era framtidsplaner ut?

Ni har vuxit ända sen starten och har alltid gått med vinst, även krisåret 2009.

Ja, och vi ökade omsättningen det året.

–Hur kunde det komma sig? –Vi fokuserade då på lite större företag.

Vi sålde våra tjänster och produkter till företag–

–som investerade under den perioden.

Under en lågkonjunktur brukar större företag investera och utbilda personal.

Nu stormar det återigen ute på världsmarknaderna.

Det är coronaviruset som stör, och börserna dyker. Hur illa är det här?

Jag kan dela upp den frågan i två delar.

Om vi tittar på oss internt, så har vi ett dotterbolag i Shanghai.

Vår personal där sitter hemma just nu och jobbar så gott det går.

De kopplar upp sig mot kunderna och utbildar.

Det är en direkt effekt som vi ser.

Men vi ser också nu, när folk från Sverige ska ut i Europa...

Jag fick ett samtal i går, från en konsult som ska till Bulgarien. "Hur ska vi göra?"

Vad gäller Kina och Sydostasien, så har vi en strategi för hur vi hanterar det.

Men när det gäller Europa, så har inte ledningsgruppen tagit beslut än.

Men vi måste ganska snabbt göra det.

Sen är det våra kunder, tillverkande företag. De får leveranser från Kina.

Vi hör redan nu att det börjar bli problem med leveranser.

–De får inte varorna? –Nej.

Det här är bekymmersamt.

Men om vi lyfter blicken... Vad har ni för framtidsplaner? Ska ni fortsätta växa?

Inför 2019 sa vi–

–att inom fem år, alltså 2019 till 2023, så skulle vi fördubbla vår omsättning–

–från 350 miljoner till 700 miljoner.

Vi måste naturligtvis förstärka organisationen–

–för att göra det som krävs för att kunna nå de målen.

Det är därför som vi är på jakt efter kompetens och startar kontor här i Gävle.

Sammanfattningsvis... Åtgärderna som ni vidtagit och som uppmärksammats–

–framför allt vinstdelningssystemet och köpet av namnet till Brynäs hemarena–

–är för att stärka er position på arbetsmarknaden som arbetsgivare?

Absolut.

Ni har beslutat er för att förlänga vinstdelningssystemet.

I 8 år delade vi ut 250 miljoner tillbaka till personalen.

Många fick en rejäl slant. Det var mångmiljonbelopp.

Och det var alltså ovanpå lönen. Nu har vi beslutat att köra åtta år till.

Det här har nämligen visat sig vara en effektiv metod för att uppnå målen.

–Det uppskattas nog av personalen. –Ja, rimligen.

–Det handlar ju nästan om hela årslöner. –Ja, vissa år har det varit en hel årslön.

Stort tack, Morgan Persson, för att du kom hit till EFN:s studio i Gävle.

Stort tack för att jag fick komma hit.

Morgan Persson, vd Monitor ERP System, besöker studion i Gävle för att prata om kompetensförsörjningen i länet.

”Om jag tittar på vårt företag så är det kompetensförsörjningen som är det stora problemet.”

Ett problem som Monitor ERP System delar med många andra företag i Gävleborg. Morgan Persson uppger att det tvingat dem att bli kreativa i sin rekryteringsprocess.

”Det gäller ju att marknadsföra företaget naturligtvis, men även använda olika instrument för att hitta rätt typ av personal.”

En av de lösningarna är att ERP Monitor köpt namnrättigheterna till ishockeylaget Brynäs hemmaarena för att marknadsföra sig som arbetsgivare på orten. Dessutom har de ett vinstdelningssystem som innebär att personalen får en bit av företagets vinstkaka. Morgan Persson berättar att de delat ut 250 miljoner på åtta år och att systemet ska löpa på i minst åtta år till.

”Det har visat sig vara en väldigt effektiv metod för att uppnå målen.”

Redaktör: Jonas Harrysson.

UPPDATERING (11 mars): Sedan intervjun gjordes har Monitor ERP skärpt sina regler när det gäller corona. Bland annat har ett totalt reseförbud till drabbade områden som Italien och Kina införts. Dessutom har bolaget dragit ned på inhemska resor.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -3.5%
NASDAQ-100 -3.9%
NASDAQ Composite -3.8%

Vinnare & förlorare

Sinch 14.7%
Embracer 4.8%
Swedbank 4.5%
Trelleborg -7.1%
Husqvarna -7.2%
Dometic Group -8.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min