Risk för ras i litium

Priset på den mjuka metallen litium har rusat på sistone.

Inte minst för att nästan alla stora biltillverkare–

–ska börja göra elbilar. Litium är kanske mest känt–

–för att användas i batterier i elektronik och elbilar–

–men jordskorpans 35:e vanligaste grundämne–

–finns också i glas och keramik, oljor och legeringar–

–och medicin mot psykiska sjukdomar.

Litium gör att batterierna blir mer effektiva.

Att efterfrågan på litium har ökat beror på bilindustrin.

Några gram litium räcker till en telefon–

–men det behövs betydligt mer i en bil.

Över 50 kilo i exempelvis ett Tesla-batteri.

Och många stater eldar på efterfrågan–

–på miljövänliga bilar, för att minska avgasutsläppen.

Kinas mål är 5 miljoner elbilar på gatorna inom tre år.

Att framställa litium kostnadseffektivt är svårt–

–och tidskrävande. Marknaden domineras av några få jättar.

Över 95 % av världens litium-utbud–

–bryts i Chile, Argentina, Australien och Kina.

I Europa har Finland och Tjeckien stora tillgångar–

–och gruvor är på gång. Men utvinningen är kontroversiell–

–då den riskerar att förgifta grundvattnet.

I Sydamerika utvinns litium ur torkade saltsjöar–

–som blivit saltöknar. Det är det billigaste sättet–

–att bryta och förädla litium.

50 % av världens cirka 13 miljoner ton litium–

–finns i Bolivia, ett fattigt land med dålig infrastruktur.

President Morales vill inte låta multinationella bolag–

–bryta litium i landet.

Men nu tror man att vi snart har ett överutbud av litium–

–och att en skakig resa väntar litiumpriset.

Det är svårt att sia om–

–men det finns en risk att för många investerar samtidigt–

–och sen när produktionen kommer i gång–

–kanske efterfrågan redan har minskat.

Det är svårt att säga nåt om marknadsbalansen framöver.

Ökad efterfrågan har till stor del beroende på elbilsboomen har fått priset på metallen litium att rusa. Litium används i stora mängder i batterier till elbilar.

Men nu höjs röster om att vi kan få ett överutbud på litium och om att en skakig resa väntar för priset på metallen.

”Det är helt klart en risk att för många investerar för mycket samtidigt”, säger Martin Jansson, råvarustrateg på Handelsbanken.

 

Se EFN Råvaror om bland annat litium från 23 augusti här. 

 

  • Poddprofilerna vänder blad1:27

    Poddprofilerna vänder blad

    Poddstjärnorna Hannah Widell och Amanda Schulman har byggt upp mediebolaget Perfect Day Media med stor framgång. De lämnar nu det operativa för en storsatsning på varumärket Daisy Grace. Målet är att skapa ett "livsstilsuniversum".

  • 1:01

    "Vi behöver en social återhämtning"

    EU-toppmötet i Göteborg kommer fokusera på arbetsliv och sociala villkor och är det första i sitt slag på 20 år. Allan Larsson, särskild rådgivare till Jean-Claude Juncker, har jobbat hårt med dessa frågor under de senaste två åren. 

  • Dags för Sverige att fundera på bankunionen7:30

    Dags för Sverige att fundera på bankunionen

    EU:s bankunion har kommit en bit på väg. Är det dags för Sverige att gå med nu? Det har Nicolas Véron, forskare vid Peterson Institute och grundare av tankesmedjan Breugel, tittat närmare på.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2.6%
Nolato 1.8%
Lundin Petroleum 1.6%
Axis -2.5%
Hennes & Mauritz -2.8%
Munters -4.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • 1:52

    "De sociala värderingarna enar oss"

    Under fredagsmorgonen anlände ett stort antal regeringschefer och andra politiker till Göteborg för EU-toppmötet "Social Summit". Marianne Thyssen, EU:s sysselsättningskommissionär, var en av dem och hon tycker att det är ett viktigt möte. 

  • Chefekonom: Lägre bopriser om fem år4:20

    Chefekonom: Lägre bopriser om fem år

    På kort sikt kanske oron över bostadspriserna är överdriven menar Ann Öberg, chefekonom på Handelsbanken. Men på längre sikt bör man vara på sin vakt, då en lågkonjunktur kommer förr eller senare.

  • 4:21

    "Lösningen är väldigt svår att se"

    En konflikt om inflytandet har pågått i Göteborgs hamn sedan 2016. Mest lidande har industrin som brukar hamnen blivit, menar Magnus Kårestedt som är vd på Göteborgs Hamn AB.