Utvecklingen av hållbar flygteknik försenas

Om räntan är låg och bränslepriset är högt, så vill man ha moderna flygplan–

–och då byter man ut sina gamla flygplan fortare.

När det är tvärtom minskar incitamentet att byta.

Med låga oljepriser ser vi också ett minskat behov av nya flygplan.

Det påverkar miljön negativt.

Utbytningstakten kommer verkligen att gå ner på grund av coronakrisen.

Totalt sett har vi de sista 20 åren minskat utsläppen–

–med mer än hälften.

Mycket beror på effektivare komponenter och effektivare motorer–

–vilket ger mindre bränsleförbrukning.

Vikt är jätteviktigt. Ju lättare saker är, desto mindre släpper vi ut när vi flyger.

Annars har verkningsgraden på motorerna ökat–

–år för år och generation för generation.

Hur mycket fördröjs den utvecklingen genom coronakrisen?

Det återstår att se, kan vi säga.

Det beror på. Nästa plattform för den mindre storleken av flygplan–

–som utgör den största volymen och står för den största miljöpåverkan...

Där väntar vi oss en ny plattform nånstans efter 2030.

Utvecklingen börjar om fem år, eller nåt sånt.

Tidigare låg det lite tidigare hitåt.

Men frågan är i vilken takt som kunderna vill byta ut sina gamla flygplan–

–som är mindre effektiva.

För 90 år sen, i år, började vi tillverka flygmotorer här.

Det har suttit GKN-motorer...

Från början hette vi Nohab.

Sen bytte vi till Svenska Flygmotor Aktiebolaget.

Sen hette vi Volvo och sen Volvo Aero.

Sen köptes vi upp av GKN.

Jag tror att det var 2013 som vi togs över.

Under hela den tiden har vi funnits i militära flygplan i Sverige.

När vi startade hade vi Saabs flygplans- tillverkning på andra sidan staketet.

Det blev bilproduktion efter andra världskriget.

Men flygmotordelen har varit kvar här sen dess.

Vi försöker analysera marknaden och förstå hur behoven ser ut framöver–

–och vilka plattformar som kommer och när de kommer.

Vi vill se till att vara med på dem. Det är en fråga om överlevnad på sikt.

Vi koncentrerar forskning och utveckling på områden som vi tror är viktiga framåt.

Det gäller ju att komma ur den här krisen stärkt.

–Det är vad vi försöker göra. –Vilka är era fokusområden?

Det är strukturer i motorn, sånt som inte snurrar, i fram- och bakänden.

Det är mer avancerade tillverkningsmetoder och bättre designade komponenter–

–som har mindre förluster och miljöpåverkan och bättre verkningsgrad.

I det minskade resandet till följd av coronakrisen och ett lågt oljepris har behovet av nya flygplan minskat.

Det är något som påverkar miljön negativt berättar Karl-David Pettersson, teknikchef GKN. Han uppger att utsläppen mer än halverats under de senaste 20 åren dels på grund av bättre komponenter och motorer.

Men i pandemin fördröjs utvecklingen av mer effektiv och klimatvänlig flygteknik.

GKN i Trollhättan har producerat flygmotorer i 90 år. Nu försöker de analysera marknaden och spå hur behoven se ut framåt.

”Vi koncentrerar forskning och utveckling på områden som vi tror är viktiga framåt. Det gäller ju att komma ur den här krisen stärkt”, säger Karl-David Pettersson.

Redaktör: Anders Frick

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.7%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

Avanza 4%
Karo Pharma 2.5%
Evolution Gaming Group 1.5%
Massolit Media -4.2%
Wihlborgs -4.5%
FastPartner -4.8%
Uppdaterad tis 16:51
Fördröjning 15 min