”Utmaningen blir laddbara parkeringar”

Transportstyrelsen har föreslagit två nya miljözoner–

–som skulle utestänga många personbilar.

Vilka är det?

Den mindre zonen kallas för Zon 3.

Där får bara rena el-bilar och vätgasbilar köra.

I den lite större, yttre zonen – Zon 2–

–får endast Euro 6 diesel–

–och Euro 5 bensin-, gas och etanolbilar köra.

Hur mycket skulle det kosta stockholmarna–

–om Zon 3 och Zon 2 skulle införas?

Trafikanalys har räknat på det och funnit–

–att de samhällsekonomiska effekterna är negativa.

Det skulle kosta ungefär 9 miljarder kronor–

–för dem som äger bilar som inte får köra i zonerna.

Trafikanalys föreslår att Zon 2 inte införs.

Hur räknas den kostnaden?

Vad ger det i form av mindre utsläpp för stockholmarna.

I det här fallet med renare luft och minskad kväveoxid.

Den vinsten är förhållandevis liten–

–jämfört med kostnaderna för bilägare–

–som inte har en Euro 6 diesel-bil.

Har man en äldre dieselbil får man inte köra i den zonen.

Det innebär att den bilägaren måsta byta bil.

Det innebär en kostnad–

–som Trafikanalys räknat fram till 9 miljarder.

Den samhällsekonomiska totaleffekten–

–blir väldigt negativ. Kostnaderna är för stora–

–i förhållande till den lilla miljövinsten.

Vad skulle passa bäst för Stockholms stad–

–utifrån ekonomiskt och miljömässigt perspektiv?

Vi, liksom Trafikanalys, tror på Zon 3–

–den lite mindre zonen–

–som enbart tillåter el- och vätgasbilar.

Men vi vill se laddhybrider också.

De kan också gå på el.

En lite mindre zon skulle vara teknikdrivande–

–och ge positiva spridningseffekter.

Den zonen skulle kunna vara ett bra exempel.

Vad är din rekommendation till framtida bilägare?

Tänk på vilka körmönster man har.

Om nu Zon 3 blir av, så föreslår jag–

–att man väljer att ha Zon 3 där det är som värst–

–när det gäller hälsoeffekterna.

Först måste det vara klarlagda.

Till exempel Hornsgatan som oftast blir utpekad–

–som en gata där hälsoproblemen är stora.

Om Zon 3 skulle omfatta Hornsgatan–

–och gator runtomkring, ska man tänka på–

–vilket körmönster man har när man kör i staden.

Det är inte säkert att man drabbas.

Kan man passera genom staden med gamla bilar–

–om zonerna införs?

Det tror jag. När jag lyssnat på politiker i stan–

–är man överens om att inte stänga ute tillgängligheten–

–eller mobiliteten för stockholmarna.

Vad tror du att det blir?

Jag tror att det blir Zon 3–

–och hoppas då att det även blir för laddhybrider.

Vi väntar på regeringens besked i frågan.

Förutsättningarna är inte klara än. Det måste först till–

–innan kommunerna kan börja använda verktyget.

Hinner Stockholm stad fixa infrastrukturen–

–för att endast ha el-bilar 2020?

Det är ingen svår fråga att bygga laddstolpar.

Det svåra är att det finns flerbostadshus i staden.

Då gäller att det finns parkeringar som är laddbara.

Den svåra frågan är kanske parkeringsmöjligheterna.

När tror du att regeringen ger besked?

Vad är din gissning?

Jag har slutat tro på tomten.

Jag tror inte att vi får besked före jul.

Om jag äger en bil som är äldre än från 2009–

–ska jag då sälja den? Vad är din rekommendation?

Det tycker jag inte.

Det finns ingen anledning.

Men om du vill byta upp dig till en bättre bil–

–ska du så klart göra det.

Vi har inte sett det riktiga förslaget än.

Vi vet inte vad som kommer att gälla.

Transportstyrelsen har lagt fram ett förslag på att införa miljözonerna två och tre, där endast miljövänliga bilar av varierande grad får framföras. Äldre bensin- och dieselbilar skulle uteslutas helt.

Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, tror och hoppas på ett införande av endast zon tre.

”Zon tre innebär att endast rena elbilar eller vätgasbilar får köras inom ett mindre område, men jag hoppas att den kommer inkludera laddhybrider också”, säger Alenuis.

Trafikanalys har avrått från ett införande av zon två, som skulle vara större men tillåta mindre miljövänliga bilar. Miljövinsten skulle inte väga upp den stora kostnaden på ungefär nio miljarder kronor som införandet skulle kosta, menar myndigheten.

Regeringen ser nu över förslaget, men Alenius tror inte på något besked före jul.

  • Finansministern positiv till framtiden0:50

    Finansministern positiv till framtiden

    Regeringen befinner sig på Harpsund för att diskutera budgeten, bara en knapp månad innan valet. Finansminister Magdalena Andersson berättade under torsdagseftermiddagen om det ekonomiska läget och budgetplanerna för 2019.

  • Madonna fyller jämnt1:05

    Madonna fyller jämnt

    I dag fyller världsstjärnan Madonna 60 år. Sedan genombrottet på 80-talet har hon skrapat ihop en förmögenhet på 590 miljoner dollar. I födelsedagspresent har hon önskat sig pengar, som ska gå till föräldralösa barn via organisationen Raising Malawi. 

  • 22:05

    "Globalisering bygger på att nationellt möter lokalt"

    Katrine Marçal sitter ned med chefekonomen Catherine Mann för att prata om globaliseringens inbromsning, där internationell handel med tjänster får stort fokus. Relationen mellan Kina och USA i form av handelskrig, ekonomiskt medberoende och risker diskuteras.

  • Så har sommaren påverkat elpriset6:30

    Så har sommaren påverkat elpriset

    Elpriset har under den varma sommaren hamnat på ungefär det dubbla jämfört med förra sommaren, och fyra gånger så högt som sommaren 2005. Anledningen? Regnmängden. Energimarknadskonsulten Christian Holtz på Sweco kommenterar.

  • Kött- och mjölkbrist hotar Sverige5:21

    Kött- och mjölkbrist hotar Sverige

    Den torra sommaren kommer att få långtgående effekter för både jordbruket och konsumenterna. Thomas Bertilsson, näringspolitisk chef på LRF, Tomas Olsson, lammuppfödare på Norrby gård...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Holmen 8.6%
Paradox Interactive 3.4%
Essity 2.7%
Pandox -1%
THQ Nordic -3.4%
ICA Gruppen -4.9%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Spelutvecklare missar viktigt mål2:30

    Spelutvecklare missar viktigt mål

    Spelbranschen växer så det knakar - och lockar nya målgrupper. Men trots att kvinnor och äldre lockas till dataspel, hänger inte utvecklarna med. Lisette Titre-Montgomery...

  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Pepsis vd lämnar0:33

    Pepsis vd lämnar

    Snacks- och dryckesgiganten Pepsico:s vd Indra Nooyi avgår efter 12 år. Hon kommer sitta kvar som styrelseordförande tills början av nästa år.