”Utmaningen blir laddbara parkeringar”

Transportstyrelsen har föreslagit två nya miljözoner–

–som skulle utestänga många personbilar.

Vilka är det?

Den mindre zonen kallas för Zon 3.

Där får bara rena el-bilar och vätgasbilar köra.

I den lite större, yttre zonen – Zon 2–

–får endast Euro 6 diesel–

–och Euro 5 bensin-, gas och etanolbilar köra.

Hur mycket skulle det kosta stockholmarna–

–om Zon 3 och Zon 2 skulle införas?

Trafikanalys har räknat på det och funnit–

–att de samhällsekonomiska effekterna är negativa.

Det skulle kosta ungefär 9 miljarder kronor–

–för dem som äger bilar som inte får köra i zonerna.

Trafikanalys föreslår att Zon 2 inte införs.

Hur räknas den kostnaden?

Vad ger det i form av mindre utsläpp för stockholmarna.

I det här fallet med renare luft och minskad kväveoxid.

Den vinsten är förhållandevis liten–

–jämfört med kostnaderna för bilägare–

–som inte har en Euro 6 diesel-bil.

Har man en äldre dieselbil får man inte köra i den zonen.

Det innebär att den bilägaren måsta byta bil.

Det innebär en kostnad–

–som Trafikanalys räknat fram till 9 miljarder.

Den samhällsekonomiska totaleffekten–

–blir väldigt negativ. Kostnaderna är för stora–

–i förhållande till den lilla miljövinsten.

Vad skulle passa bäst för Stockholms stad–

–utifrån ekonomiskt och miljömässigt perspektiv?

Vi, liksom Trafikanalys, tror på Zon 3–

–den lite mindre zonen–

–som enbart tillåter el- och vätgasbilar.

Men vi vill se laddhybrider också.

De kan också gå på el.

En lite mindre zon skulle vara teknikdrivande–

–och ge positiva spridningseffekter.

Den zonen skulle kunna vara ett bra exempel.

Vad är din rekommendation till framtida bilägare?

Tänk på vilka körmönster man har.

Om nu Zon 3 blir av, så föreslår jag–

–att man väljer att ha Zon 3 där det är som värst–

–när det gäller hälsoeffekterna.

Först måste det vara klarlagda.

Till exempel Hornsgatan som oftast blir utpekad–

–som en gata där hälsoproblemen är stora.

Om Zon 3 skulle omfatta Hornsgatan–

–och gator runtomkring, ska man tänka på–

–vilket körmönster man har när man kör i staden.

Det är inte säkert att man drabbas.

Kan man passera genom staden med gamla bilar–

–om zonerna införs?

Det tror jag. När jag lyssnat på politiker i stan–

–är man överens om att inte stänga ute tillgängligheten–

–eller mobiliteten för stockholmarna.

Vad tror du att det blir?

Jag tror att det blir Zon 3–

–och hoppas då att det även blir för laddhybrider.

Vi väntar på regeringens besked i frågan.

Förutsättningarna är inte klara än. Det måste först till–

–innan kommunerna kan börja använda verktyget.

Hinner Stockholm stad fixa infrastrukturen–

–för att endast ha el-bilar 2020?

Det är ingen svår fråga att bygga laddstolpar.

Det svåra är att det finns flerbostadshus i staden.

Då gäller att det finns parkeringar som är laddbara.

Den svåra frågan är kanske parkeringsmöjligheterna.

När tror du att regeringen ger besked?

Vad är din gissning?

Jag har slutat tro på tomten.

Jag tror inte att vi får besked före jul.

Om jag äger en bil som är äldre än från 2009–

–ska jag då sälja den? Vad är din rekommendation?

Det tycker jag inte.

Det finns ingen anledning.

Men om du vill byta upp dig till en bättre bil–

–ska du så klart göra det.

Vi har inte sett det riktiga förslaget än.

Vi vet inte vad som kommer att gälla.

Transportstyrelsen har lagt fram ett förslag på att införa miljözonerna två och tre, där endast miljövänliga bilar av varierande grad får framföras. Äldre bensin- och dieselbilar skulle uteslutas helt.

Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, tror och hoppas på ett införande av endast zon tre.

”Zon tre innebär att endast rena elbilar eller vätgasbilar får köras inom ett mindre område, men jag hoppas att den kommer inkludera laddhybrider också”, säger Alenuis.

Trafikanalys har avrått från ett införande av zon två, som skulle vara större men tillåta mindre miljövänliga bilar. Miljövinsten skulle inte väga upp den stora kostnaden på ungefär nio miljarder kronor som införandet skulle kosta, menar myndigheten.

Regeringen ser nu över förslaget, men Alenius tror inte på något besked före jul.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -2.1%
NASDAQ Composite -1.7%

Vinnare & förlorare

Axfood 8.6%
Hexpol 7.3%
Fabege 3.8%
ÅF -5.5%
Fagerhult -6.8%
Lifco -9.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Lokal öl med världen i sikte1:47

    Lokal öl med världen i sikte

    Intresset för svensk, småskaligt producerad öl fortsätter att jäsa - inte minst i Västsverige. EFN träffar Mats Wahlström, vd för hantverksbryggeriet Poppels.

  • Så slår Brexit mot Sverige10:02

    Så slår Brexit mot Sverige

    Storbritanniens utträde ur EU närmar sig och med bara ett drygt år kvar presenteras en rapport som visar att över 8 000 svenska jobb hotas. James Nixon och Andreas Hatzigeorgiou kommenterar.