Urbant bolag löser transporttrubbel

{\an1}Bolaget bildades för att minska antalet transporter–

{\an1}–i Arenastaden, som är en liten stadsdel–

{\an1}–men med många kontorshyresgäster, boende...

{\an1}Mall of Scandinavia som köpcenter...

{\an1}Det genererar transporter.

{\an1}Cirkulationen blir helt rätt, där vi kan köra ut godset–

{\an1}–det vill säga kontorspaket–

{\an1}–och ta med oss kontorsavfallet tillbaka.

{\an1}Lastbilarna behöver inte ens åka in i Arenastaden.

{\an1}De åker till en samlastningscentral, lämnar godset–

{\an1}–åker tillbaka. Sen åker vi med tysta fordon ut i området.

{\an1}Urban Services är ett initiativ från Fabege och Catena.

{\an1}De valde att ta in ytterligare två företag:

{\an1}Ragn-Sells och Servistik.

{\an1}Man såg att det inte är hållbart–

{\an1}–att ha så många transporter på en så liten yta.

{\an1}Det bara ökar för att området inte är färdigexploaterat.

{\an1}Sen har det växt till ett kontorsområde, bostadsområde–

{\an1}–och ett område som många besökare vill komma till.

{\an1}Det beror på Mall of Scandinavia, Friends Arena–

{\an1}–och stora företag som Vattenfall, SEB, Telia–

{\an1}–och Icas nya huvudkontor.

{\an1}Det blir en alltmer levande stadsdel.

{\an1}Det blir mycket mer transporter om man inte gör nåt.

{\an1}Bolaget som sådant bildades inte för–

{\an1}–att vara ett högvinstdrivande bolag.

{\an1}Det är inte den typen av bransch.

{\an1}Det är en lågmarginalbransch.

{\an1}De ägare som vi har är inte intresserade av–

{\an1}–att vi ska göra enorma vinster.

{\an1}Givetvis ska bolaget gå runt, men vi kommer inte–

{\an1}–att göra jättestora pengar det närmaste året.

{\an1}Tanken är att det inte ska bli dyrare för nån.

{\an1}Vi ser att vi bör kunna få snurr på det–

{\an1}–genom att ta hand om kontorsavfallet.

{\an1}Hushållsavfallet får vi inte ta i–

{\an1}–då det är monopoliserat av kommunen.

{\an1}Sen vill vi få med transportörerna på det här ledet också–

{\an1}–genom att vi levererar "the last mile" åt dem.

{\an1}Det sparar dem mycket tid.

{\an1}Nu är det fullt fokus på att lösa problemet i Arenastaden.

{\an1}Sen går vi till nästa område och så vidare.

På bara några år har Arenastaden i Solna växt från ingenting till en vibrerande stadsdel med ett enormt shoppingcenter, en imponerande idrotts- och evenemangsarena, massor av arbetsplatser och dessutom bostäder.

Då bebyggelsen är tät innebär detta stora utmaningar för transportsektorn. Med anledning av detta startades företaget Urban Services upp på initiativ från Fabege och Catena. Företaget samlar upp de inkommande transporterna till stadsdelen och kör ut dem till företagen. På vägen ut tar de med sig kontorsavfall.

Jacob Enwall, vd för Urban Services, berättar om företagets upplägg och framtidsplaner. Planerna innefattar att expandera utanför Arenastaden.

  • Här öppnar Sveriges sista flygplats7:58

    Här öppnar Sveriges sista flygplats

    Den 22 december landar det första planet på Scandinavian Mountains Airport, den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Projektet uppskattas kosta 700 miljoner kronor och förhoppningen är att locka fler internationella besökare till skidorterna.

  • Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin1:47

    Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin

    Kemins Dag är en satsning som med hjälp av roliga och pedagogiska experiment ska öka elevers intresse för kemi. Att locka fler unga personer till kemiindustrin är viktigt för branschen och för den framtida svenska konkurrenskraften. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -1.3%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

Getinge 16.1%
Holmen 7.9%
SCA 5.2%
Avanza -2.9%
Wihlborgs -3%
Vitrolife -3.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min