Unitis elbil finansieras av egen kryptovaluta

Jag skulle själv älska att ha en elbil–

–men vill inte ha två ton "maskineri" i privatlivet.

Det är för mycket "maskineri", kostnader och krångel.

Vår elbil kan definitivt bli en bra andrabil i familjen.

En förstabil kan vara XC90 eller Tesla Model S.

Det finns stor konkurrens och fina produkter–

–men som andrabil passar ett lättare fordon–

–anpassat för elbilsteknologin.

Familjens andrabil används mest för att köras i stan–

–då körupplevelse, kostnad och pris är bättre...

Och den är perfekt för pendling.

Det bästa fordonet i världen för dagligt jobbpendlande.

Det är min subjektiva åsikt.

Vi ser bilen bakom dig.

Ni har inte ens försökt få den att likna en vanlig bil.

Det finns många komplexa skäl till det.

Jag såg en dokumentär om Teslas fabrik för länge sen.

Designern sa: "Det här är ingen perfekt elbil."

"Bilen är formgiven för förbränningsmotorns epok"–

–"med värme, friktion, vibration och sånt."

Tesla behövde förändra folks uppfattning–

–tills tiden var inne för ett fordon–

–bättre anpassat för elbilsteknologi.

Vi började med att fundera över folks verkliga behov.

Vilken teknologi ska användas?

Designen anpassades efter det.

Om elbilsteknologin är annorlunda–

–och konsumenternas krav förändras mycket–

–då borde fordonet se annorlunda ut–

–såvida vi inte vill ha samma mönster och problem–

–så som människor ibland gör.

Ni har också ett okonventionellt sätt att samla in pengar–

–via er egen kryptovaluta. Berätta om det.

Vi har meddelat våra avsikter–

–att utveckla en kryptovaluta.

Blockkedjetekniken är en annan väldigt omstörtande–

–och passande teknik för nya företag.

Blockkedjetekniken är grundläggande för hur vi ger värde–

–och interagerar med företag och samhälle över tid.

Den här lär väl kosta cirka 15 000–20 000 euro?

Vem ska betala så mycket för en sån här bil?

Marknaden finns överallt.

Lågprismodellen går på cirka 14 900 euro.

Med statliga subventioner kan den kosta under 10 000 euro.

Tänk nu på dagens intressanta meddelande–

–om partnerskapet med Eon i Sverige–

–vilket innebär att Eon-kunder–

–i fem år inte behöver betala för att ladda bilen hemma.

Perfekt för dagligt pendlande.

Under 10 000 euro, och ingen energikostnad i fem år.

Och tack vare miljöklassningen–

–slipper man dessutom trängselavgifter i Stockholm.

Det här måste vi förstås få bekräftat–

–och det kommer fler intressanta nyheter om prisbilden.

Det är elbilen som varken har pedaler eller ratt och som kan laddas med 20 mil på en halvtimme. Finansieringen ska delvis komma från en egen kryptovaluta. Snart börjar den tillverkas i en högautomatiserad fabrik i Landskrona.

EFN träffar elbilstillverkaren Unitis vd och grundare Lewis Horne.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 2.1%
NASDAQ Composite 1.6%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 12.2%
Dometic Group 9.9%
Latour 8%
Saab -3.8%
Getinge -6.2%
Holmen -8.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min