”Trump använder konflikten för att stärka sitt varumärke”

Handelskonflikten mellan USA och Kina tar ständigt nya vändningar.

I en intervju med EFN tidigare i år resonerade författaren och journalisten Anne Applebaum om det nya i den pågående konflikten.

Det hon framför allt menar är nytt är att Trump använder handelspolitiken för att bygga upp sitt eget varumärke. Det har inte hänt sedan 1930-talet.

Det som försvinner i denna typ av debatt, enligt Applebaum, är att det faktiskt finns orättvisor i handeln mellan Kina och västvärlden, till Kinas fördel.

 

Klippet är en del av Katrine Marçals intervju med Anne Applebaum som publicerades 30 januari. Se den här.

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min