”Trump använder konflikten för att stärka sitt varumärke”

Handelskonflikten mellan USA och Kina tar ständigt nya vändningar.

I en intervju med EFN tidigare i år resonerade författaren och journalisten Anne Applebaum om det nya i den pågående konflikten.

Det hon framför allt menar är nytt är att Trump använder handelspolitiken för att bygga upp sitt eget varumärke. Det har inte hänt sedan 1930-talet.

Det som försvinner i denna typ av debatt, enligt Applebaum, är att det faktiskt finns orättvisor i handeln mellan Kina och västvärlden, till Kinas fördel.

 

Klippet är en del av Katrine Marçals intervju med Anne Applebaum som publicerades 30 januari. Se den här.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Getinge 3.2%
Avanza 3.2%
Paradox Interactive 3.1%
Klövern -2.5%
Essity -2.7%
ICA Gruppen -2.7%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.