Tomas Eneroth vill bygga ut systemet med flygplikt

Sällan har infrastruktur i norra Sverige–

–diskuterats så mycket som nu.

Välkommen Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Regeringen satsar 7 miljarder på Norrbotniabanan.

Varför då?

För att det behövs. Kapaciteten behöver byggas ut–

–inte bara i Norrbotniabanan.

Vi förstärker E10, Luleå hamn, Malmbanan...

Norrland står för en stor del–

–av Sveriges industriproduktion. Viktiga basnäringar–

–finns där och befolkningen ökar. Vi måste investera mer–

–i norra Sverige. Sverige–

–har underinvesterat i infrastruktur. Nu är det läge–

–att investera.

Norrbotniabanan är en viktig framtidssatsning.

Vilken är regeringens vision för Norrland?

Med tanke på befolkningstillväxten–

–det starka exportvärdet, och värdet regeringen ser–

–av att hålla ihop Sverige, måste investeringarna–

–i infrastruktur öka väsentligt. Både Ostkustbanan–

–och Norrbotniabanan är viktiga delar–

–i det som krävs för att knyta ihop Sverige–

–med bra persontransporter längs Norrlandskusten–

–och mot inlandet. Inte minst ska näringslivet stödjas.

Tillväxten är stark, det investeras–

–som i batterifabriken i Skellefteå. Miljardinvesteringar.

Sveriges investeringsklimat är gott–

–då krävs även en bra infrastruktur.

Nextjet som flugit till den svenska glesbygden–

–gick i konkurs i våras. Hur ska regeringen–

–lyckas ge de orterna stabila flygförbindelser?

Redan 48 timmar efter konkursen–

–kunde Trafikverkets generaldirektör och jag redovisa–

–att upphandlingen påbörjats. De linjer–

–som bara hade trafikpliktsflyg, som Vilhelmina–

–Lycksele och Hemavan, kunde snabbt tas över–

–av det nya bolaget med motsvarande trafik.

I Gällivare och Arvidsjaur blev villkoren kommersiella.

Enligt EU:s regelverk måste aktörer från hela Europa–

–få vara med och lägga bud, tävla i upphandlingen.

I förlängningen är det nog en dålig lösning.

Även om vi hittar en stabil aktör–

–som kan fullfölja förbindelserna–

–för Gällivare och Arvidsjaur, måste man nog ändå–

–se över hela trafikplikten. Att flygbolagens rätt–

–att få tävla om linjer–

–går före landets behov av fungerande inrikestrafik.

Hur ska ni undvika skandaler, som det blev förra gången?

Vi gör nu en översyn av hela Sveriges flygplatsstruktur–

–i samband med Arlandarådets utveckling.

Investeringarna i Arlanda påverkar övriga flygplatser.

Då tittar vi även på trafikplikten.

I förlängningen måste vi nog ha ett annat synsätt–

–som skapar förutsättningar för stabila operatörer.

Långsiktiga villkor, tuffare krav på ekonomiska muskler...

Nextjet...

Ska staten finansiera flyget även i framtiden?

Absolut. Där blir det inte kommersiellt gångbart–

–samhället måste ta ansvar, annars kommer ortens bolag–

–inte ha en chans. Testförarverksamheten i norra Sverige–

–är internationellt uppmärksammad.

Flera stora koncerner i världen–

–skjutsar in sina modeller och bilar–

–till testverksamheten. Det hade inte funkat–

–utan ett fungerande inrikesflyg.

I Sverige finns delar som marknaden klarar–

–och andra, där det avlånga landet–

–kompenseras av statliga åtaganden.

Kan du garantera flygförbindelser för Arvidsjaur–

–och Gällivare i mitten av september?

Ja. Vi har till och med försökt få till–

–en snabbare lösning.

Jag har träffat EU-kommissionären två gånger–

–och regeringen har lämnat över en skrivelse–

–för att påskynda regelverket.

Förhoppningsvis har vi flyg i luften snabbast möjligt.

Men i förlängningen måste alla partier–

–fundera på om det nuvarande trafikpliktsystemet är bra.

Jag tycker inte det. Förutsättningarna–

–för flyget måste förbättras.

Här frågar EFN partierna om höghastighetståg.

Nya stambanor för höghastighetståg?

Ja.

Ja.

Nej, inte till det priset.

Ja, det finns i planerna.

Absolut. En stor, grön skylt.

Men hur ska det finansieras?

Klippet är från slutet av förra året, frågan splittrar.

Regeringen har satsat pengar på att bygga ut stambanan–

–för höghastighetståg. Är det klokt när enighet saknas?

I "Nationell plan"–

–ger vi utrymme för att påbörja Järna–Linköping–

–Göteborg–Borås och Lund–Hässleholm.

Men vi har varit tydliga med att om det ska påskyndas–

–så att trafiken kommer snabbare än i planen–

–krävs kompletterande finansiering.

Finansieringsbasen måste även vidgas–

–för att projektet annars riskerar att tränga ut–

–andra angelägna infrastrukturprojekt.

Vi diskuterar frågan med Alliansen och Vänsterpartiet.

Nationell plan reglerar vilka infrastrukturinvesteringar–

–som ska göras i Sverige går bara tolv år framåt.

Nya stambanor måste byggas, det är trångt på spåren–

–och det blir ett stort industriellt projekt–

–de kommande 25 åren. För att få utrymme för det–

–måste vi förstå hur det påverkar statsfinanserna.

Hur ska ni ha råd med projektet?

Vi har råd med det. Regeringen bedömer–

–att en finansieringslösning finns.

Beroende på upplägg...

Vi vill ha en uppgörelse som klarar–

–olika parlamentariska lägen–

–men även hög- och lågkonjunktur. Diskussioner förs–

–om lån, gröna obligationer, OPS-lösningar...

Det spelar mindre roll.

Men vilket statsfinansiellt utrymme finns–

–för att utöver Nationell plan, ta höjd–

–för den här sortens infrastrukturinvestering.

Tack.

Infrastrukturen i norra Sverige är ett hett ämne med miljardsatsningen Norrbotniabanan och flygbolaget Nextjets konkurs som lämnat bland annat Gällivare och Arvidsjaur utan flygtrafik.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) menar att stora satsningar behöver göras i norra Sverige.

”I och med den befolkningtillväxt vi ser och det exportvärde regionen har så måste vi investera mer i infrastrukturen”, säger han.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 -1.2%
NASDAQ Composite -1.2%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 18.9%
Paradox Interactive 7%
Holmen 6%
SSAB -3.6%
Sandvik -4.2%
Boliden -4.2%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Pepsis vd lämnar0:33

    Pepsis vd lämnar

    Snacks- och dryckesgiganten Pepsico:s vd Indra Nooyi avgår efter 12 år. Hon kommer sitta kvar som styrelseordförande tills början av nästa år.

  • Undvik emojis på jobbet0:51

    Undvik emojis på jobbet

    Använder du emojis i dina jobbmejl? Enligt forskning från både Israel och Nederländerna är det allt annat än positivt.