Tandborstar i bambu revolutionerar

Debatten om plast har nog inte undgått någon.

Det vi strävar efter att göra är att ha en produkt som är minst lika funktionell.

Men vi försöker göra den bättre för miljön.

Vi positionerar oss genom att ta bort hårdplasten i handtaget.

Vi ersätter den med det snabbväxande materialet bambu.

Det är dessutom antibakteriellt och biologiskt nedbrytbart.

Han var tandläkarstudent.

2013 var han, som en del av utbildningen, på Jamaica.

Han kollade runt och gjorde lite preventivt tandvårdsarbete.

Han såg att många plasttandborstar flöt upp på stränder–

–och att många barn inte hade tillgång till nåt så enkelt som en tandborste.

Då föddes idén att göra nåt som är bra för miljön – och samtidigt ge nåt tillbaka.

Där grundades Humble Brush, som det hette först. Nu heter det The Humble Co.

Skepsisen har varit stor från början–

–just eftersom det är innovativt och banbrytande.

En sån sak som att byta ut handtaget var inte jätterevolutionerande i vår värld.

Men när man pratar med tandsköterskor och tandläkare–

–som ofta innehar positioner som inköpare på företag–

–så stöter man på patrull–

–när man inte presenterar nåt som ser ut som det alltid har gjort.

Vi har fått mycket draghjälp av den generella rörelsen.

De första tre åren hette vi Humble Brush–

–och sysslade bara med bambutandborstar.

Sen fick vi input från våra kunder och från marknaden.

Man tyckte att produkten var trevlig och undrade om vi skulle utöka sortimentet.

Då lade vi på nästa produkt, som var tandkräm.

Sen dess har det exploderat i form av produkter som vi har i sortimentet.

Nu har vi uppemot 50 produkter i 10-12 produktkategorier.

Givet debatten om plast, så är fler människor villiga att pröva nåt nytt.

I Tyskland, USA och Storbritannien sker bulken av vår försäljning.

Sen har vi starka tillväxtmarknader. Norden som helhet är stark.

För varje såld produkt skänker vi medel till en icke vinstdrivande stiftelse–

–som heter Humble Smile Foundation.

De i sin tur driver munvårdsprojekt runt om i världen–

–som ska hjälpa barn som inte har access till detta.

De har tagit bra första steg med att förbjuda sugrör och tops med plast i.

Vi får se vad nästa steg är.

Förhoppningsvis fortsätter de. Det hade varit bra för oss.

I år hoppas vi kunna stänga året på runt 120 miljoner i omsättning.

Det är en fin ökning från förra årets 62.

Året innan det landade vi på ungefär 21.

Vi har storslagna planer på expansion.

Om man ser till befolkningsmängden i olika länder–

–så är det Brasilien, Kina, Japan och kanske Ryssland.

De marknaderna är också svåra att ta sig in på, och därför har vi dem kvar.

Men vi kämpar på och har goda framtidsförhoppningar.

Företaget The Humble Co. har funnits sedan 2013. Då grundades det av tandläkaren Noel Abdayem och har sedan dess växt i rekordfart.

Från att ha producerat tandborstar i bambu för att minska plastanvändningen, har de nu sex år senare breddat sitt sortiment betydligt.

”Nu har vi uppemot femtio produkter i tio till tolv produktkategorier”, säger Oskar Holmblad, försäljningschef på The Humble Co.

En anledning till bolagets snabba tillväxt tror han ligger i den ökade miljömevetenheten.

”Jag skulle säga att vi har fått väldigt mycket draghjälp av den generella rörelsen.”

Nu siktar företaget på att fortsätta växa och slå sig in på nya marknader, men också att ge tillbaka i form av sin stiftelse, The Humble Smile Foundation.

”Vi har goda framtidsförhoppningar”, säger Oskar Holmblad.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Lifco 1.8%
Handelsbanken 1.5%
Vitrolife 1.5%
Assa Abloy -2.2%
Bure -2.5%
JM -2.5%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min