Karlskrona – en tillväxtsaga i Blekinge

EFN och Sverige på gång har landat i Karlskrona.

Karlskrona associerar man med tiggaren Rosenbom.

Han ska få en slant. Och ubåten U137–

–som gick på grund i skärgården 1981.

Antalet människor och företag som verkar här växer.

Vi ska besöka några av dem, så häng med.

Trenderna ser bra ut.

I undersökningar hamnade Karlskrona på sjätte plats–

–förra året när det gällde tillväxt.

Vi klättrade från 150:e till sjätte plats.

Då talar du om Sveriges 290 kommuner.

Det är inte så tokigt.

Vilka andra faktorer är viktiga?

Hockeylaget hängde sig kvar i SHL.

Det är jätteviktigt för Karlskronas profilering–

–att vi har lockande idrott och kultur.

Det handlar om att locka företag till Karlskrona–

–och få människor att bo kvar.

Det handlar om att skapa ett attraktivt boende.

Vad är er grej på Science park i Karlskrona?

Vårt spetsområde är it och telekom.

På 90-talet var Karlskrona riktigt hett inom området.

Nu kompletterar vi med två andra områden.

Vi tar med oss it-kunskaperna in i hälsovården.

Det andra spetsområdet är e-hälsa.

Det tredje spetsområdet är marin teknik.

Karlskronas kärnverksamhet. Därför grundades staden–

–för 300 år sen.

Undervattensteknik ligger i framkant.

Det ska byggas två nya u-båtar - A26.

Det är väldigt mycket framkantsteknik.

Perfekt för avknoppningar att leverera–

–till den typen av högteknologiska projekt.

Det driver den tekniska utvecklingen framåt.

Verkö hamn- och industriområde är vår hotspot.

Vi har tre stora företag som växer:

ABB High Voltage Cable som jobbar med sjökablar.

Roxtec som jobbar med brandgenomförningar.

De exporterar 98 % till utländsk marknad.

De har växt från att ha varit ett garageföretag–

–till en omsättning på 1,8 miljarder på tio år.

Och Stena Line, som är vida känt.

Ett av världens största rederier.

De har en linje mellan Karlskrona och Gdynia.

Deras kurvor pekar uppåt år efter år.

Det senaste året, trots en låg utveckling på marknaden–

–ökade de med 7 % inom frakt.

Jag glömde en grej. Förlåt, Rosenbom, här är ett bidrag.

Rosenbom sägs ha varit en av de första invånarna.

Han kom från Åland hösten 1679–

–för att bygga båtar på varvet.

Idag står han staty, och är ett av örlogsstadens–

–främsta besöksmål, utanför Amiralitetskyrkan–

–som ingår i världsarvslistan.

Karlskrona med sin isfria hamn året om–

–var en gång tänkt att bli Sveriges huvudstad.

Även om det inte blev så, är stan idag–

–med drygt 65 000 invånare, den residensstad–

–med bäst tillväxt. Hamnen spelar en viktig roll.

Vi är hos Stena Line.

Totalt har de 22 linjer och 34 fartyg. Det här är ett.

Man får lite flashback till lokförardrömmarna–

–när man ser det här.

Stena Line är ett stort familjeföretag–

–och har så varit i några generationer.

Hur sätter det sin prägel på företaget?

Det främsta är att ägaren är engagerad i företaget–

–intresserad och långsiktig.

Vi är här för att stanna.

Vi har för avsikt att vara kvar på marknaden–

–och vi kan ta långsiktigt gynnsamma beslut.

Kom och visa oss lite, Fredrik.

Så det är samma principer som flygets?

Alltid backup. Pilot, co-pilot och utkik.

Hur mycket är autopilot?

Till sjöss kör vi autopilot.

När vi kommer in i hamnen manövrerar vi själva.

Redan från början insåg att det inte är–

–som att vara på ett verkstadsgolv.

Jag förstod från början att det är en verksamhet–

–som förändras hela tiden.

Och så är det. Det kan vara vad vi lastar ombord.

Ofta har vi likartad last vecka efter vecka.

Ibland dyker det upp lite mer udda... Ibland har vi djur.

En gång hade vi zebror.

De skulle flyttas från en djurpark till en annan.

Det är triggande att inte veta vad som ska hända-

-när man kommer på morgonen.

Hur självständig kan du vara gentemot ägarfamiljen?

I vissa sammanhang måste vi inrätta oss i leden-

-som gäller generellt för Stena Line.

Men vi ligger långt från Göteborg geografiskt-

-och det ger en viss självständighet.

Ibland behöver vi lägga mer tid och energi–

–på att förklara våra specifika omständigheter-

-för organisationen i Göteborg.

Saker fungerar inte alltid på samma sätt.

Men det fungerar bra. Vi har en bra dialog.

Gillar du Stena Line?

Ja. Jag sökte mig hit för familjens skull en gång i tiden.

Jag kan vara hemma mycket. Det är bra för barnen.

Jag jobbar två veckor och är ledig två. Sen jobbar jag två och är ledig fyra.

Under högsäsongen på sommaren är persontrafiken stor.

Många personbilar, många fotpassagerare...

Den större delen av intäkterna kommer från frakten.

Men vi behöver och vill gärna, stå på båda benen.

Läget vid Östersjön, satsningar på hamnen-

-och övrig infrastruktur gynnar internationella kontakter.

Inte minst storföretag som Ericsson–

–Saab Kockums och ABB har nytta av det–

–några av kommunens största arbetsgivare.

Men här finns även mindre entreprenörsföretag.

Samarbeten med Blekinge Tekniska Högskola-

-har gjort dem ledande inom nya kunskapsområden–

-som marinteknik och e–hälsa.

Men traditionen är också viktig.

Det blir tydligt i företag som Karlskrona Lampfabrik.

Nåt riktigt kul i "Sverige på gång"-

-är att gå runt i gamla industrimiljöer, känna doften...

Man tror att det är ett museum, men det är en lampfabrik.

Valdemar och Katarina är femte generationens företagare.

Traditionen är viktig för dem. Snart förstår ni varför.

Traditionen är viktig.

Vi är Sveriges äldsta lampföretag.

Samma familj har drivit företaget. Lokalen är densamma-

-sen över hundra år. Maskiner och verktyg–

–är desamma och många av produkterna.

1899 byggdes den här fastigheten.

Det började i liten skala. Han var en entreprenör-

-med flera olika företag. Sen växte det snabbt.

1894 brann fabriken ner.

Då köpte de en tomt inne i stan vid Stumholmskanalen.

Namnet på kvarteret–

–är fortfarande Skantze, vårt efternamn.

Där låg den fabriken med mässingsverkstaden.

1899 drog vi igång ett gjuteri för både järn och mässing.

Då köpte vi den här tomten.

Är mycket intakt sen 632 år tillbaka?

Vi har maskiner som köptes in 1884.

1800... Häftigt att säga det.

Min farfars morfars svåger åkte ner till Tyskland.

Han sålde kläder där nere.

Det är en gallermaskin.

Använder ni den fortfarande?

Är det rationellt 2016? Det är rätt kul.

När vi började hade vi fem stycken. Nu har vi bara en.

Många konkurrenter har flyttat ut tillverkningen.

Vi kan specialgöra lamporna och hur de utformas.

Ett exempel är när de återskapade restaurangen–

–på Centralen i Stockholm.

Då fick vi ett foton från 20-talet.

Såna lampor ville de ha. Vi kunde ta fram exakta...

Ni har ju maskinerna kvar.

Och kunskapen.

Det här är olika verktyg som man använder.

Stansar och allt möjligt.

När vi tar fram nya lampor, letar vi bland våra verktyg–

–och ser om vi kan återanvända nånting.

Ni har ju några hundra alternativ.

Ofta behöver vi bara göra små justeringar.

Det är bra att kunna återanvända.

De senaste fem åren har intresset för byggnadsvård...

Ni behöver inte marknadsföra er?

Ni följer tidens vind.

Tiden har snarare kommit ifatt oss.

Var det självklart att föra bolaget vidare?

Inte från början. Jag läste ekonomi och teknik.

När jag var liten var jag inte säker.

Jag flyttade ner för att testa–

–trivdes och fastnade.

Känner du inombords att du för nånting vidare...

...som har ett speciellt värde?

Jag är relativt konservativt lagd.

Ju äldre man blir, desto mer uppskattar man traditioner–

–och historia.

Familjeföretaget har ett egenvärde i-

–att föra traditionen vidare.

Karlskrona präglas fortfarande mycket–

–av skärgården och närheten till havet.

Varvet, marinteknik, Stena Line som vi har besökt.

Men det bubblar under ytan av annan företagsamhet.

Mitt grundtips är att den här stan fortsätter växa.

"Sverige på gång" - alltid på gång i hela Sverige!

EFN och Sverige på gång har landat i Karlskrona i Blekinge den här gången. Staden var tänkt att bli Sveriges huvudstad eftersom den har en isfri hamn året om. Även om det inte blev så drar staden nytta av sin placering intill havet.

  • Poddprofilerna vänder blad1:27

    Poddprofilerna vänder blad

    Poddstjärnorna Hannah Widell och Amanda Schulman har byggt upp mediebolaget Perfect Day Media med stor framgång. De lämnar nu det operativa för en storsatsning på varumärket Daisy Grace. Målet är att skapa ett "livsstilsuniversum".

  • 1:01

    "Vi behöver en social återhämtning"

    EU-toppmötet i Göteborg kommer fokusera på arbetsliv och sociala villkor och är det första i sitt slag på 20 år. Allan Larsson, särskild rådgivare till Jean-Claude Juncker, har jobbat hårt med dessa frågor under de senaste två åren. 

  • Dags för Sverige att fundera på bankunionen7:30

    Dags för Sverige att fundera på bankunionen

    EU:s bankunion har kommit en bit på väg. Är det dags för Sverige att gå med nu? Det har Nicolas Véron, forskare vid Peterson Institute och grundare av tankesmedjan Breugel, tittat närmare på.

  • 1:52

    "De sociala värderingarna enar oss"

    Under fredagsmorgonen anlände ett stort antal regeringschefer och andra politiker till Göteborg för EU-toppmötet "Social Summit". Marianne Thyssen, EU:s sysselsättningskommissionär, var en av dem och hon tycker att det är ett viktigt möte. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2.6%
Nolato 1.8%
Lundin Petroleum 1.6%
Axis -2.5%
Hennes & Mauritz -2.8%
Munters -4.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Chefekonom: Lägre bopriser om fem år4:20

    Chefekonom: Lägre bopriser om fem år

    På kort sikt kanske oron över bostadspriserna är överdriven menar Ann Öberg, chefekonom på Handelsbanken. Men på längre sikt bör man vara på sin vakt, då en lågkonjunktur kommer förr eller senare.

  • 4:21

    "Lösningen är väldigt svår att se"

    En konflikt om inflytandet har pågått i Göteborgs hamn sedan 2016. Mest lidande har industrin som brukar hamnen blivit, menar Magnus Kårestedt som är vd på Göteborgs Hamn AB.

  • 2:45

    "Social housing är värt att utvärderas"

    Fenomenet "social housing", som innebär billigare boende för låginkomsttagare, är vanligare i övriga Europa än i Sverige. Anna Granath Hansson vid Institutionen för fastigheter och...