Störtdykning i flygbranschen

Det är en fråga om att överleva på sikt.

När coronapandemin slog till och det kommersiella flyget försvann–

–fick vi ta ställning till vad vi nu skulle göra med verksamheten.

Jag har inga kunder. Det har vi inte haft på nästan två månader.

–Det vill säga inte heller några intäkter. –Det går inte att sitta i Asien...

...och bestämma sig för en miljardinvestering–

–utan att fysiskt vara på plats och uppleva positiva och negativa sidor.

Det här är en unik situation.

Jag har inte varit med om nån liknande situation–

–om man går tillbaka till 70-talet och framåt.

Vi får antagligen se att ett antal flygbolag inte klarar krisen.

Redan nu är många flygbolag under rekonstruktion.

De närmaste två-tre åren har vi nog betydligt färre passagerare än i dag.

Men om det inte bli nån annan typ av pandemi–

–så kommer den nog att öka.

Det långsiktiga perspektivet är att flyget kommer att öka.

Kanske framför allt privatresandet och lågprisflyget.

Nu går staterna mer än nånsin in i flygbolagen–

–och dels garanterar lån, dels går in och blir ägare av flygbolag.

Det finns ett grundmurat intresse av att upptäcka saker och ting–

–kommunikation, mötet med en ny värld och med människor.

Den samhällsviktiga nyttan som vi gör, och som vi visar ännu tydligare nu–

–i kriser, med brand- och ambulansflyg–

–är en grund vi ska fortsätta stå på.

Det betyder att flygplatsen behövs över tid.

Om fem-tio år kommer vi att ha fler passagerare än 2019.

Vi vill ut och resa och upptäcka saker och ting.

En av de värst drabbade branscherna under vårens kris är flyget. Efter drastiska inkomstbortfall hotas många aktörer av konkurs. Nu går staten in med stora stödpaket för att rädda flygplatser och flygbolag.

”Det här är en unik situation. Jag har aldrig varit med om något liknande”, säger Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen.

Flygplatser över hela landet har stått mer eller mindre helt utan kunder en längre tid, men några ljusglimtar finns.

”Vi visar vår samhällsnytta med brand- och ambulansflyg ännu tydligare i krisen. Det är en grund vi ska fortsätta att stå på, för det betyder att flygplatsen behövs över tid”, säger Anna Råhnängen, vd för Fyrstadsflyget.

Malmö Airports vd Peter Weinhandl är också försiktigt positiv. Han menar att flyget på sikt kommer att öka.

Medverkar gör även GKN:s teknikchef Karl-David Pettersson, Christian Ziese, vd för Ängelholms flygplats och Jörgen Eriksson, vd på Invest In Norrbotten.

Redaktörer: Anders Frick, Jonas Harrysson och Jan Stråhle

Klicka på någon av de medverkandes namn för att se längre inslag från deras perspektiv!

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

Avanza 5.3%
Karo Pharma 2.4%
AddLife 2.2%
FastPartner -4.3%
Massolit Media -4.6%
Wihlborgs -5.4%
Uppdaterad tis 16:15
Fördröjning 15 min