”Staten kan inte lånefinansiera infrastrukturen”

Det hörs många höjda röster i dag–

–om att vår infrastruktur i landet är eftersatt.

Det visar sig att det kan finansieras via statsbudgeten.

Hur ligger det till?

Det finns stora behov av investeringar där–

–varför regeringen har avsatt den största ramen nånsin–

–till infrastruktur: 100 miljarder kronor större än förut.

Samtidigt finns det en diskussion om lånefinansiering–

–men statens budgetering fungerar inte som ett företags–

–så lånefinansiering fungerar inte.

Det skulle innebära att vi skulle driva statskassan–

–med stora underskott i en högkonjunktur.

Det vore ekonomiskt vansinne.

Staten skulle alltså inte kunna lånefinansiera?

Inte på annat sätt än med underskott i statsfinanserna.

Det höjs många röster om att Sveriges infrastruktur är eftersatt, samt att det kan lånefinansieras via statsbudgeten. Men finansminister Magdalena Andersson menar att det inte fungerar.

”Det skulle innebära att statskassan skulle drivas med stora underskott i en högkonjunktur, vilket vore ekonomiskt vansinne”, säger hon.

  • 3:17

    "Hållbarhet är en dialog"

    Finansbranschen har en stor roll att spela i företagens hållbarhetsarbete. Det menar Elisabet Jamal Bergström, hållbarhetschef på Handelsbanken.

  • 4:58

    "Dålig timing för bonus-malus"

    Den 1 juli 2018 införs ett bonus-maulssystem för miljövänliga bilar. Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, menar att systemet kommer olägligt, med tanke på de nya EU-regler som infördes i september. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Dometic Group 7.1%
Fagerhult 5.6%
Axfood 2%
SCA -2.7%
Lundin Petroleum -3.3%
Loomis -5.6%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min